Ενα πραγματικό περιστατικό κακής χρήσης Internet για διαφημιστικούς σκοπούς

Μερικοί πιστεύουν πως ακόμα κι αν δεν αρέσει σε κάποιους που θα λάβουν διαφημιστικά email εγώ τι έχω να χάσω; Το κόστος μου είναι πρακτικά μηδέν και μπορώ να κάνω επικερδή την πρακτική αυτή ακόμη και με λίγες πωλήσεις. Ασε που με τόσα εκατομμύρια χρήστες ακόμη και ένας στους 1000 να απαντήσει θετικά, πάλι θα έχω χιλιάδες νέους πελάτες με μηδαμηνό κόστος.

Αν όμως κάνετε κάτι τέτοις πρέπει να είστε προετοιμασμένοι να χάσετε πολύ περισσότερα απ’ όσα φαντάζεστε. Οι χρήστες του Internet δεν συγχωρούν και θα το δούμε αυτό στο ακόλουθο πολύ γνωστό παράδειγμα:

Δύο αμερικανοί δικηγόροι, οι Martha Siegel και Laurence Canter, έστειλαν το 1994 διαφημιστικές ανακοινωσεις σχετικά με το γραφείο τους, σε χιλίαδες Newsgroups και mailing lists, τα περισσότερα άσχετα με την δικηγορία. Ο Internet Provider τους, δέχθηκε αμέσως δεκάδες χιλιάδες mail διαμαρτυρίας, και άρχισε μια μεγάλη συζήτηση με καθόλου κολακευτικά λόγια για τους δικηγόρους αυτούς. Λίγο αργότερα, έγινε γνωστό και διαδόθηκε με μεγάλη χαιρεκακία σε όλο το Internet (αναδημοσιεύτηκε δε και τους New York Times), ότι τα άτομα αυτά τέθησαν σε διαθεσιμότητα από την Florida Bar Association το 1987 για απρεπή συμπεριφορά. Μια πληροφορία που λόγο της ευρείας διάδοσης που είχε πρέπει να τους κόστησε αρκετά σε πελάτες.

Επειδή όμως οι άνθρωποι αυτοί συνέχιζαν απτόητοι την δραστηριότητά τους, αυτό που ακολούθησε ήταν ένα κρυφτούλι ανάμεσα στους C&S και τους χρήστες του Internet. Οποτε αποκτούσαν από κάπου πρόσβαση στο Internet φρόντιζαν αμέσως ώστε αυτή να αχρηστευθεί (τους έγραφαν συνδρομητές σε χιλιάδες mailing lists έτσι που από τα πολλά email ο λογαριασμός τους να αχρηστεύεται). Ακόμη δημιουργήθηκε ειδική ομάδα που παρακολουθούσε που έκαναν διαφήμιση για να αχρηστεύσει τις προσπάθειές τους. Συγκεκριμένα, οι C&S προσέφεραν τις υπηρεσίες τους σε όσους ήθελαν να αποκτήστουν Πράσινη Κάρτα (άδεια παραμονής και εργασίας) στις ΗΠΑ. Στην πραγματικότητα όμως, δεν είχαν κάποιο τρόπο να εξασφαλίσουν Πράσινη Κάρτα στους πελάτες τους. Απλώς συμπλήρωναν τα χαρτιά για την αίτηση στην αρμόδια υπηρεσία. Για τον λόγο αυτό η ομάδα που παρακολουθούσε που έκαναν διαφήμιση μέσα στο Internet έστελνε ένα δεύτερο email που εξηγούσε τους λόγους που δεν έπρεπε οι C&S να ακολουθήσουν αυτή την διαφημιστική πρακτική, και συνημμένα είχε μια αναλυτική εξήγηση του πως να συμπληρώσει και να υποβάλλει κανείς μόνος του τα χαρτιά για την αίτηση απόκτησης Πράσινης Κάρτας στην αρμόδια υπηρεσία (για την υπηρεσία αυτή οι C&S χρέωναν 100$).

Τελικά, μετά απ’ όλα τα παραπάνω, για να μπορέσουν να ξαναπάρουν λογαριασμό στο Internet, υποχρεώθηκαν να υπογράψουν σύμβαση με τον παροχέα τους (την PSI) ότι θα σταματήσουν τις αποστολές παρόμοιων διαφημιστικών μηνυμάτων. Στην πραγματικότητα συνέχισαν αλλά χωρίς καμμία επιτυχία. Αλλα μηνύματα ακυρώθηκαν από ειδικά προγράμματα, (το cancelbot Cancelmoose) και άλλα απλώς αγνοήθηκαν από τους χρήστες. Ετσι μπορούμε να πούμε ότι τελικά οι άνθρωποι αυτοί έκαναν ένα καλό στην κοινότητα του δικτύου. Ευαισθητοποίησαν τους χρήστες στα διαφημιστικά μηνύματα και γι’ αυτό από τότε κανείς δεν επέτυχε πλέον να κερδίσει χρήματα με τον τρόπο αυτό (σημείωση: Αυτό πάντος δεν τους εμπόδισε να βγάλουν ένα βιβλίο με τίτλο "How to Make a Fortune on the Information Superhighway" και να ιδρύσουν μια διαφημιστική εταιρεία για την διαφήμιση στο Internet με το όνομα Cybersell και να εκμεταλεύονται διάφορους αφελής). Οι χρήστες του Internet έμαθαν πλέον τι είναι το unsolisitated advertising και αντιδρούν ανάλογα.

Ηθικό δίδαγμα: Μην ακολουθήσετε την ίδια τακτική διότι όχι μόνο δεν θα κερδίσετε τίποτε (η κοινότητα του δικτύου έμαθε πια πως να αντιδρά σε τέτοιες καταστάσεις) αλλά θα κινδυνεύετε να δυσφημιστείτε κι’ από πάνω (αν δεν πειστήκατε, διαβάστε προσεκτικά για την Internet Blacklist και τους τρόπους που την χρησιμοποιούν οι χρήστες).

Πρόκειται για ένα περιστατικό που δείχνει καθαρά τους κινδύνους της διαφημιστικής και γενικότερα επιχειρηματικής χρήσης του Internet από ανθρώπους που δεν γνωρίζουν την φιλοσοφία και τον τρόπο σκέψης που κυριαρχούν σε αυτό.

Επιστροφή στον Πίνακα Περιεχομένων
Επιστροφή στις Επιλογές

Copyright 1996 Γιώργος Επιτήδειος
Υποδείξεις, Ερωτήσεις, Σχόλια στην διεύθυνση gepiti@gepiti.com