Τι πρέπει να προσέχουμε στην σχεδίαση, δημιουργία και λειτουργία ενός χώρου στο Web

  1. Αν δεν είστε ιδιαίτερα πεπειραμένος ή αποφασισμένος, μην ξεκινήσετε εγκαθιστώντας τον δικό σας Web server. Μπορείτε με λιγότερο κόπο, έξοδα και κίνδυνο να χρησιμοποιήσετε τον Web server κάποιου άλλου.
  2. Μην εγκαθιστάτε όλα σας τα αρχεία-σελίδες μόνο σαν αρχεία WWW. Πολλά μπορούν να είναι αποθηκευμένα σε anonymous FTP ή σε gopher. Με τον τρόπο αυτό θα μπορούν να είναι πιο ευκολα προσβάσιμα αφού θα είναι διαθέσιμα και με άλλους τρόπους πέραν του web.
  3. Μην κάνετε ότι κάνουν όλοι οι άλλοι. Μην δημιουργήσετε ακόμα ένα κατάλογο των καλύτερων ελληνικών/ευρωπαϊκών/παγκόσμιων sites. Υπάρχουν ήδη τόσοι πολλοί (και σχεδόν ίδιοι) που είναι μάταιο.
  4. Να κάνετε mirror χρήσιμες σελίδες που έχουν δημιουργήσει άλλοι στο εξωτερικό (αφού πάρετε φυσικά την άδεια τους). Ετσι θα προσφέρετε χρήσιμο υλικό και μεγάλες ταχύτητες αφού δεν θα χρειάζεται κάθε χρήστης να τις καλεί από το εξωτερικό.
  5. Να εξειδικεύεστε. Μην νομίζετε πως επειδή παρουσιάζετε κάτι γενικό θα έχετε περισσότερους επισκέπτες. Αντί να παρουσιάσετε καμμιά δεκαριά links που να αναφέρονται γενικά στα οικονομικά, θα είναι πολύ καλύτερα αν παρουσιάσετε πιο εξειδικευμένους αλλά πλούσιους σε ουσία και καλά επιλεγμένους χώρους για λογιστικά, χρηματιστήριο, marketing κτλ.
  6. Μην είστε υπερβολικοί στους χαρακτηρισμούς για τις σελίδες σας. Μια σεμνή και σοβαρή παρουσίαση θα σας αποδόσει περισσότερα από υπερφίαλες ανακοινώσεις του τύπου "Το καλύτερο web site για όσους θέλουν να μάθουν το Internet".
  7. Παρακολουθείτε πάντοτε τις σελίδες των άλλων και προσπαθήστε να μάθετε από τα λάθη και τις επιτυχίες τους.
  8. Μην υποκύπτετε στον πειρασμό να αντιγράψετε όμορφες ή επιτυχημένες σελίδες άλλων. Τεχνικά είναι κάτι πολύ εύκολο αλλά κάποια στιγμή θα ανακαλυφθείτε και θα γελειοποιηθείτε. Εκτος αυτού, ποτέ κανείς δεν κατάφερε τίποτε στην ζωή του απλώς αντιγράφοντας τους άλλους.
  9. Μην βάζετε μόνο links σε σελίδες άλλων. Να βάζετε και δικό σας πρωτότυπο υλικό. Οι ανθολογίες είναι καλές και καμμιά φορά πρέπει να τις κάνατε αλλά πρέπει να ξέρετε ότι σπάνια γίνονται best seller.
  10. Οταν βάζετε μόνο links σε σελίδες άλλων, να κάνετε τις συνδέσεις απ’ ευθείας με τους χώρους που βρίσκεται το υλικό. Μην δίνετε links σε έναν χώρο απ’ όπου ακολουθόντας άλλα links οι επισκέπτες σας θα φθάσουν τελικά εκεί που θέλουν.
  11. Φροντίστε να βάζετε χρήσιμο υλικό στις σελίδες σας. Οι επισκέπτες σας δεν είναι πρόβατα να δέχονται ότι τους πασάρετε και δεν θα σας ξαναεπισκευτούν.
  12. Να είστε ειλικρινείς. Να δηλώνετε πάντοτε στην εισαγωγική σελίδα σας (home page) τους πραγματικούς λόγους για τους οποίους δημιουργήσατε αυτό τον χώρο.
  13. Φροντίστε να παρέχετε υλικό συναφές με τον αντικείμενο της δραστηριότητάς σας. Π.χ. αν είστε επιχείρηση που ασχολείται με τρόφιμα μπορείτε να συμπεριλάβετε συνταγές, δίαιτες, συμβουλές διαιτητικής κτλ.
  14. Μην βάζετε πληροφορίες που μπορεί ήδη να βρει κανείς εύκολα και αλλού. Π.χ. για το Eurobasket 95 υπήρχαν δυο χώροι στην Ελλάδα που έδιναν αποτελέσματα, στατιστικά στοιχεία, πληροφορίες για τις ομάδες και τους παίκτες κτλ. Το να δημιουργούσατε και ένα τρίτο θα ήταν μάλλον μάταιο.
  15. Μην δίνετε μεγάλη βαρύτητα στα γραφικά. Εκτός του ότι καθυστερούν (λόγο bandwidth) και αποθαρύνουν τους επισκέπτες σας δεν προσφέρουν και τίποτε το ξεχωριστό (αν ο επισκέπτης σας θέλει εικόνες θα βρεί πολύ περισσότερες και καλύτερες αν ανοίξει απλώς την τηλεόρασή του ή ένα περιοδικό).
  16. Να είστε φειδωλοί σε "προχωρημένα χαρακτηριστικά" sound effects ή "περίεργα γραφικά (π.χ. διαφορετικά χρώματα στο φόντο κτλ.) που μόνο μερικοί browsers μπορούν να παρουσιάσουν (το φαινόμενο Netscapism). Τέτοιες ιδιαιτερότητες αποτελούν πολύ κακό για το τίποτε.
  17. Πάντοτε να ελέγχετε πως φαίνονται οι σελίδες σας, με και χωρίς εικόνες (για όσους έχουν lynx ή θέλουν μεγαλύτερη ταχύτητα και δεν τους ενδιαφέρουν οι εικόνες σας). Πολλές φορές έχει τύχει οι web σελίδες σε κάποιο χώρο να είναι σχεδιασμένες τόσο πολύ γύρω από τις εικόνες που να είναι άρχηστες για όποιον δεν τις βλέπει (π.χ. Οι παραπομπές -links- να γίνονται μόνο μέσα από γραφικά αντί για λέξεις, και ο επισκέπτης χωρίς γραφικά να μην μπορεί να τις επιλέξει).
  18. Μην έχετε πολλά εφέ στις σελίδες σας (animation, κείμενα που αναβοσβύνουν, άσπρα γράμματα σε μαύρο φόντο κτλ). Το αποτέλεσμα θα μοιάζει περισσότερο με καρνάβαλο.
  19. Μην χρησιμοποιείτε "περίεργες εκφράσεις όπως: 'info-highway', 'info-bahn', 'info-mall', 'web-space', 'virtual-bookshelf', 'cyber-surfing', 'cyber-dude' κτλ. Επίσης φροντίστε η ορολογία σας να περιέχει όσο το δυνατόν λιγότερους ξένους όρους είναι δυνατόν. Εκτός του ότι είναι αντιαισθητικό ας μην ξεχνάμε πως είμαστε και Ελληνες.
  20. Μην διατηρείτε για μεγάλο χρονικό διάστημα την δήλωση ότι οι σελίδες σας βρίσκονται ακόμη υπό κατασκευή. Κάποια στιγμή πρέπει να αρχίσετε να παρουσιάζεστε σοβαρά και υπό πλήρη λειτουργία.
  21. Μην χρησιμοποιείτε πολύ μεγάλα γράμματα (headings) στα κείμενα και τις επικεφαλίδες σας.
  22. Να φροντίσετε ώστε όλες οι σελίδες σας να έχουν το ίδιο "στήσιμο" και λογική λειτουργίας. Ετσι ο επισκέπτης (που συνήθως δεν σας έχει ξαναεπισκευτεί) μπορεί καλύτερα να προσαρμοστεί και να χρησιμοποιήσει τους χώρους σας.
  23. Να βάζετε πάντοτε τις διευθύνσεις των υπευθύνων των σελίδων σας (αρχίζοντας από τον web master). Ετσι μπορεί πιο εύκολα να τους βρει όποιος επισκέπτης το επιθυμεί.
  24. Πάντοτε να βάζετε σχόλια δίπλα σε κάθε hypertext link. Ετσι ο επισκέπτης σας θα ξέρει καλύτερα τι θα βρει σε κάθε σελίδα.
  25. Αν είστε μια μεγάλη επιχείρηση ή οργανισμός μην αφήσετε κάθε τμήμα σας να κάνει ότι θέλει με τις δικές του σελίδες στον χώρο σας. Ολοι πρέπει να συμμορφωθούν στην κοινή λογική και παρουσίαση της επιχείρησης και να παρουσιάζονται σαν ένα συγκροτημένο σύνολο.
  26. Να ελέγχετε πάντοτε τα hypertext link σας. Πολλές από τις διευθύνσεις των άλλων web σελίδων στις οποίες παραπέμπετε αλλάζουν πολύ συχνά.
  27. Πάντα να προσθέτετε νέες σελίδες, πληροφορίες κλπ. στο web σας. Μην το αφήσετε αμετάβλητο να "μουχλιάσει"
  28. Διαφημίστε τις web σελίδες σας όσο περισσότερο μπορείτε σε άλλους χώρους.
  29. Προσπαθήστε πάση θυσία να διατηρείτε τα ίδια URL στις σελίδες σας. Οσο πιο συχνά αλλάζουν, τόσο περισσότερους επισκέπτες (που γνωρίζουν μόνο τα παλιά) χάνετε.
  30. Φροντίστε για την σωστή διαχείρηση του χώρου σας. Να ορίστετε κάποιον σαν γενικό υπεύθυνο (webmaster) και να καθορίσετε σαφώς ποιός είναι υπεύθυνος για κάθε δραστηριότητα που έχει να κάνει με τον web σας (π.χ. ποιός είναι υπεύθυνος για το περιεχόμενο των σελίδων, το λογισμικό, τους Η/Υ κτλ.).
  31. Μην "κρύβετε" τις τιμές των προϊόντων που αναφέρονται στις σελίδες σας. Πρέπει να είναι πάντα εμφανείς για να μπορεί να τις βρει εύκολα ο επισκέπτης.
  32. Να κάνετε καλές και αναλυτικές περιγραφές των προϊόντων σας. Καλύτερα περισσότερα λόγια και μικρότερη εικόνα παρά το αντίθετο.
  33. Να παρουσιάζετε πάντα την επιχείρησή σας (αντικείμενο δραστηριότητας, χρόνια στην αγορά και ότι άλλο μπορεί να ενδιαφέρει τους πελάτες σας). Ο πιθανός πελάτης θα αισθανθεί καλύτερα αν γνωρίζει με ποιόν έχει να κάνει.
  34. Να έχετε σε εμφανή σημεία κάθε σελίδας τις ηλεκτρονικές διευθύνσεις και τα τηλέφωνα απ’ όπου μπορεί κανείς να πάρει περισσότερες πληροφορίες ή να κάνει παραγγελίες (ακόμη κι’ αν έχετε σύστημα on-line παραγγελιών πρέπει να δίνετε την δυνατότητα στους επισκέπτες σας να κάνουν παραγγελίες και με τον "παραδοσιακό" τρόπο.
  35. Αν είναι δυνατόν, δημιουργήστε δύο αντίτυπα των σελίδων σας. Ενα με εικόνες και ένα χωρίς αυτές (ακόμη και όσοι έχουν browsers που μπορούν να αποκλείσουν τις εικόνες συνήθως δεν ξέρουν πως να το κάνουν ή η δυνατότητα αυτή δεν περνά από το μυαλό τους).

Επιστροφή στον Πίνακα Περιεχομένων
Επιστροφή στις Επιλογές

Copyright 1996 Γιώργος Επιτήδειος
Υποδείξεις, Ερωτήσεις, Σχόλια στην διεύθυνση gepiti@gepiti.com