Ποιό είναι το κόστος του Web συγκρινόμενο με άλλα διαφημιστικά μέσα

Είναι πάντοτε δύσκολο να συγκρίνει κανείς ανόμοια πράγματα ωστόσο οι συγκρίσεις έχουν πάντοτε ενδιαφέρον και είναι διδακτικές, αρκεί να λαμβάνουμε υπ’ όψιν και τους περιορισμούς τους. Ας υποθέσουμε λοιπόν ότι θέλουμε να συγκρίνουμε την διαφήμιση σε μια εφημερίδα και στο www κάπου στο Internet. Το κόστος μια ολοσέλιδης διαφημιστικής καταχώρησης σε μια εφημερίδα με αναγνωσιμότητα 1.000.000 ανθρώπων είναι περίπου 60000$ (σύμφωνα με τον Standard Rate and Data Services media guide).

Στο Internet, η ίδια ποσότητα πληροφοριών (κείμενο και εικόνες αντίστοιχο μιας σελίδας εφημερίδας) κοστίζει περίπου 900$ το χρόνο. Ας υποθέσουμε πως είναι διαθέσιμο σε 14.000.000 ανθρώπους (στην πραγματικότητα σε πολύ περισσότερους). Ετσι βλέπουμε ότι το κόστος ανά αναγνώστη για μια ημέρα είναι 0,06 δολλάρια για την εφημερίδα και 1,76125244618395E-07 δολλάρια για το web, με άλλα λόγια 340.667 φορές μικρότερο!

Φυσικά πρέπει να λάβουμε υπ’ όψιν μας ότι οι υπάρχουν αναγνώστες της εφημερίδας που σίγουρα θα δούν την καταχώρηση (όχι όμως όλοι, αφού άλλοι δεν θα τύχει να φθάσουν σε αυτή την σελίδα ή δεν θα προσέξουν την καταχώρηση αποροφημένοι από το κείμενο κτλ.). Στο web αυτό δεν είναι βέβαιο. Από την άλλη μεριά στο web η καταχώρηση θα είναι διαθέσιμη για ένα ολόκληρο χρόνο και ότι είναι δυνατόν να αναζητηθεί και να διαβαστεί από κάθε ενδιαφερόμενο, ενώ κανείς σχεδόν δεν ψάχνει μια εφημερίδα με την ελπίδα ότι θα υπάρχει καταχωρημένη διαφήμιση για το συγκεκριμένο προϊόν που επιθυμεί έτσι ώστε να πάρει πληροφορίες γι’ αυτό.

Ανεξάρτητα όμως από αυτούς, και άλλους παράγοντες αβεβαιότητας, η διαφορά κόστους είναι συντριπτική (και είναι πολύ μεγαλύτερη αν την υπολογίσουμε στην τηλεόραση λόγο του μικρότερου όγκου πληροφοριών που μεταδίδουμε εκεί και του μεγαλύτερου κόστους). Χωρίς να υποστηρίζουμε ότι αν ένας διαφημιζόμενος επενδύσει στο web τα ίδια ποσά που διαθέτει σε άλλα μέσα θα έχει μεγαλύτερη ανταπόκριση (τα πάντα άλλωστε εξαρτώνται και από τις συνήθειες του κοινού στο οποίο απευθύνεται), είναι φανερό πως αν υπάρχουν άνθρωποι στο Internet που θα ενδιαφέρονταν για το προϊόν, η διαφημιστική δαπάνη στο web αξίζει με το παραπάνω τα χρήματά της.

Πρέπει επίσης να λάβουμε υπ’ όψιν μας ότι οι web σελίδες προσφέρουν και άλλες δυνατότητες, πράγμα που φυσικά λειτουργεί προς όφελος της αποτελεσματικότητάς τους.

Οι πιο σημαντικές από αυτές είναι:

  1. Χάρη στην δυνατότητα επικοινωνίας με τον χρήση (interactivity) μια web σελίδα μπορεί να κάνει πολύ περισσότερα από απλή μεταφορά τυποποιημένων πληροφοριών όπως γίνεται σε μια κλασική διαφημιστική καταχώρηση. Μπορεί να προσαρμοστεί στις ειδικές ανάγκες κάθε αναγνωστη (customization) Π.χ. μπορεί μια ασφαλιστική εταιρεία να έχει μια φόρμα όπου ο ενδιαφερόμενος θα συμπληρώνει κάποια στοιχεία (ηλικία, αν καπνίζει ή όχι κτλ.) και να του δίνει αμέσως μια αναλυτική επιλογή από προγράμματα ασφάλισης προσαρμοσμένα στην δική του περίπτωση, αντί για ένα γενικόλογο ευχολόγιο.
  2. Η αλλαγή κάποιων από τα στοιχεία της καταχώρησης μπορεί να γίνει άμεσα, εύκολα και πρακτικά χωρίς κανένα κόστος.
  3. Μπορούν πολύ πιο εύκολα να καλυφθούν ειδικευμένες αγορές (market niches) που μέχρι τώρα ήταν προσβάσιμες μόνο με μεθόδους direct marketing.
  4. Το οριακό κόστος για την προσθήκη μεγαλύτερου όγκου πληροφοριών είναι εξαιρετικά μικρό (από την στιγμή που υπάρχει το web site, μια επιπλέον σελίδα κοστίζει πολύ λίγα -συχνά και τίποτε- ενώ μια επιπλέον σελίδα καταχώρησης ή λεπτό διαφήμισης έχει συνήθως πολύ μεγάλο κόστος).
  5. Μπορεί να λειτουργήσει σαν μερικό (και πολύ φθηνό) υποκατάστατο των πωλητών παρουσιάζοντας το προϊόν κατά βούληση και απαντώντας σε αποροίες (επίσης ας μην ξεχνούμε ότι οι πωλητές μπορούν να μιλούν μόνο σε ένα πελάτη κάθε φορά).
  6. Ομογενοποιεί την στρατηγική πωλήσεων. Μέχρι σήμερα η πρακτική για της επιχειρήσεις χωρίς μεγάλο δίκτυο διανομής ήταν να υπάρχει μια διαφημιστική εκστρατεία και να προβάλλεται κάποιο τηλέφωνο απ’ όπου ο ενδιαφερόμενος θα πάρει περισσότερες πληροφορίες ή θα κάνει παραγγελίες. Το web τα προσφέρει όλα αυτά μαζί.
  7. Εχει μικρότερο αρχικό κόστος. Χρειάζομαι 60000$ για να ξεκινήσω την διαφήμισή μου στην Εφημερίδα ενώ μόνο 900$ για το web (δηλ. έχει 67 φορές μικρότερο αρχικό κόστος και όπως είπαμε 340.667 φορές μικρότερο μέσο κόστος ανά πιθανό αναγνώστη).

Ας μην ξεχνούμε πάντως πως το WWW μπορεί να είναι πιο φθηνό για τον πωλητή, όμως είναι πιο ακριβό για τον αγοραστή. Αυτό συμβαίνει διότι:

  • Ο χρόνος που δαπανάται στην αναζήτηση (ο ενδιαφερόμενος πρέπει να βρει την πληροφορία, δεν θα πάει αυτή σε εκείνον)
  • Ο χρόνος αναμονής για την απόκτηση της πληροφορίας (λόγο περιορισμένου bandwidth).
  • Επιστροφή στον Πίνακα Περιεχομένων
    Επιστροφή στις Επιλογές

    Copyright 1996 Γιώργος Επιτήδειος
    Υποδείξεις, Ερωτήσεις, Σχόλια στην διεύθυνση gepiti@gepiti.com