[InterBIZ Newsletter Logo]

Τα πολυκαταστήματα στο Internet στη σκιά του Amazon.com

Όπως έχω αναφέρει και σε προηγούμενο άρθρο μου, οι αγορές στο δίκτυο γίνονται από δύο είδη καταστημάτων: τα πολυκαταστήματα που πωλούν σχεδόν τα πάντα (παιγνίδια, φάρμακα, ηλεκτρικές συσκευές, ρούχα και ό,τι άλλο μπορεί να φανταστεί κανείς) κάτω από μια "σκεπή", και τα ειδικά καταστήματα που πωλούν μόνο ένα είδος προϊόντος ή το πολύ πολύ μια ομάδα συναφών προϊόντων και υπηρεσιών.

Σε άλλο άρθρο υποστήριξα πως το μέλλον δεν ανήκει ούτε στα μεγάλα, ούτε στα ειδικά καταστήματα, αλλά στις μηχανές αναζήτησης (π.χ. http://shopguide.Yahoo!.com http://www.excite.com/shopping http://www.lycos.com/shopnet). Μέσα από αυτές, ο καταναλωτής κάνει γενικές αναζητήσεις σε όλα τα καταστήματα του δικτύου, συγκρίνει τιμές και αποφασίζει. Όμως, κάποιες πρόσφατες εξελίξεις δείχνουν πως ίσως βιάστηκα να μιλήσω. Ας δούμε λοιπόν πια είναι τα νέα δεδομένα στον χώρο του ηλεκτρονικού εμπορίου:

1. AMAZON.COM - Τα πολυκαταστήματα επιστρέφουν

Το Amazon, το πιο δημοφιλές κατάστημα μέσα στο δίκτυο, ξεκίνησε την καριέρα του ως βιβλιοπωλείο. Ο ιδρυτής του, Jeff Bezos, κατάλαβε από νωρίς ποια είναι τα πλεονεκτήματα του δικτύου και αντί να δημιουργήσει άλλο ένα αντίγραφο των παραδοσιακών βιβλιοπωλείων στο Web, προτίμησε να προσφέρει μια τεράστια βάση δεδομένων με εκατομμύρια τίτλους βιβλίων. Έτσι, προσείλκυσε γρήγορα ένα μεγάλο και μορφωμένο κοινό και έγινε ο τρόμος των παραδοσιακών βιβλιοπωλείων που φυσικά δεν μπορούσαν να ανταγωνιστούν σε ποικιλία το Amazon.

Όπως αποδείχθηκε όμως ούτε στην εξυπηρέτηση κατάφερε κανείς να το ξεπεράσει. Το Amazon οργανώθηκε με αριστοτεχνικό τρόπο και προσέφερε από πολύ νωρίς στους πελάτες του πάμπολλες υπηρεσίες που, ακόμη και σήμερα, ελάχιστα άλλα ηλεκτρονικά καταστήματα μπορούν να καυχηθούν ότι παρέχουν. Έτσι, απέκτησε γρήγορα εκατομμύρια πελάτες στους οποίους προσπαθεί σήμερα να προωθήσει νέα προϊόντα. Η αρχή έγινε πριν από μερικούς μήνες, όταν το Amazon άρχισε να πουλάει videoκασέτες. Συνέχισε με μουσικά CD και, πριν από μερικές ημέρες, επεκτάθηκε και στα είδη δώρων. Βλέπουμε λοιπόν αυτό το εξαιρετικά πετυχημένο βιβλιοπωλείο να εξελίσσεται σε πολυκατάστημα.

Η προσωπική μου άποψη είναι πως έχει όλα τα φόντα για να το πετύχει: Η εξυπηρέτηση των πελατών του είναι άριστη, προσφέρει μεγάλη ποικιλία ειδών και, το κυριότερο, ελαχιστοποιεί τα μεταφορικά έξοδα.

Όσοι από σας αγοράζετε μέσω δικτύου, θα έχετε προσέξει πως τα μεταφορικά αποτελούν ένα μεγάλο μέρος του κόστους των αγορών σας (σε πολλές περιπτώσεις πάνω από το 50%). Γι' αυτό και συμφέρει να αγοράζει κανείς πολλά πράγματα μαζί (μειώνεται το κόστος μεταφοράς του καθενός απ' αυτά).

Το Amazon βασίζει ολόκληρη τη στρατηγική του πάνω σε αυτό το δεδομένο. Πρώτα δημιούργησε παραρτήματα σε άλλες χώρες (π.χ. το www.amazon.co.uk που εξυπηρετεί το ευρωπαϊκό κοινό με πολύ φθηνότερα μεταφορικά απ' ό,τι το αμερικανικό amazon.com). Έπειτα, προσέθεσε και άλλα προϊόντα στο κατάστημά του κάνοντας μια απλή και ξεκάθαρη πρόταση για τον πελάτη: "Αγόρασε τα πάντα από μένα και θα έχεις φθηνότερα μεταφορικά."

Η πρόταση αυτή είναι πραγματικά επαναστατική, καθώς πηγαίνει ενάντια στο πρότυπο των άλλων πολυκαταστημάτων του δικτύου τα οποία αποτελούν, συνήθως, απλές συνενώσεις ανεξάρτητων εμπόρων που πωλούν ξεχωριστά ο ένας από τον άλλον (όπως συμβαίνει και με τα malls των αμερικανικών μεγαλουπόλεων).

2. YAHOO! (http://shopping.Yahoo!.com) Αναφερθήκαμε παραπάνω στις μαζικές αναζητήσεις, σε πολλά καταστήματα ταυτόχρονα, που μπορεί να κάνει κανείς μέσω του Yahoo! (Visa Comparison Shop http://shopguide.Yahoo!.com) και άλλων εργαλείων αναζήτησης. Το Yahoo! όμως προσφέρει και μια δεύτερη υπηρεσία με το όνομα Yahoo! Shopping. Μέσω αυτής, ο επισκέπτης μπορεί να κάνει μαζικές αναζητήσεις στα 2.700 καταστήματα - πελάτες των υπηρεσιών ηλεκτρονικού εμπορίου του Yahoo!. Τα καταστήματα αυτά δεν έχουν απλώς παραπομπές από το Yahoo! στο site τους. Φιλοξενούν στους server του ολόκληρη την επιχείρησή τους και χρησιμοποιούν τα μηχανήματα και το λογισμικό του Yahoo! για να παρουσιάζουν τα προϊόντα τους και να δέχονται παραγγελίες.

Το σκεπτικό αυτής της ρύθμισης είναι πως αν ο επισκέπτης βρει στα καταστήματα αυτά ό,τι επιθυμεί, κάνει άμεσα την παραγγελία του. Αν δεν το βρει όμως, του δίνεται η δυνατότητα να συνεχίσει την έρευνά του στα υπόλοιπα καταστήματα του δικτύου, με μια μαζική αναζήτηση στο Visa Comparison Shop. Έχουμε λοιπόν μια υβριδική κατάσταση, όπου κάποιος μπορεί μεν να ψάξει σε όλα τα καταστήματα του δικτύου, αλλά συναντά πρώτα αυτά που έχουν μια ειδική σχέση με το εργαλείο αναζήτησης που χρησιμοποιεί.

Προσωπικά έχω ενδοιασμούς γι' αυτή την ιδέα. Πριν από αρκετό καιρό, μερικά εργαλεία αναζήτησης του Internet δοκίμασαν να πουλήσουν τις πρώτες θέσεις των αποτελεσμάτων τους. Π.χ. αν έψαχνες με τη λέξη Hotel, οι πρώτες 2 ή 5 ή 10 εγγραφές δεν παράγονταν με βάση τα γενικά κριτήρια του εργαλείου αλλά παρουσίαζαν τις σελίδες αυτών που είχαν πληρώσει για αυτή τη θέση (προσέξτε ότι μιλάμε για τα αποτελέσματα της αναζήτησης και όχι για κάποιο banner). Ο χρήστης φυσικά μπορούσε να αγνοήσει τις πληρωμένες καταχωρήσεις και να ψάξει παρακάτω. Ωστόσο, η ιδέα δεν προχώρησε γιατί οι χρήστες των εργαλείων σταμάτησαν να τα εμπιστεύονται. Υποπτεύομαι λοιπόν πως κάτι αντίστοιχο θα δούμε και σε αυτή την περίπτωση.

3. Η ΙΣΧΥΣ ΕΝ ΤΗ ΕΝΩΣΗ

Μέχρι τώρα κάθε πολυκατάστημα απαρτιζόταν από εταιρείες που αποφάσιζαν να μπουν στο Internet και, αντί να εμφανιστούν μόνες τους, επέλεγαν να συστεγαστούν με άλλες σε ένα Mall. Ο φόβος του Amazon όμως οδήγησε πρόσφατα στην πρώτη συνένωση ανεξάρτητων ηλεκτρονικών καταστημάτων.

Στις 23 Νοεμβρίου 1998 εννέα μεγάλα και, κατά γενική ομολογία, αρκετά πετυχημένα καταστήματα, ανακοίνωσαν τη συνεργασία τους σε ένα νέο site με το όνομα ShopperConnection (http://www.shopperconnection.com). Πρόκειται για τα:

  • CDNow (μουσικά CD)
  • Reel.com (βιντεοκασέτες)
  • Garden.com (κηπουρική)
  • EToys (παιγνίδια)
  • Preview Travel (ταξιδιωτικά)
  • PC Flowers & Gifts (λουλούδια και δώρα)
  • Virtual Vineyards (φαγητό και κρασί)
  • Datek Online (μετοχές - χρηματιστήριο)
  • Cyberian Outpost (εμπόριο Η/Υ και περιφερειακών).

Οι υπεύθυνοι των εταιρειών αυτών δεν παραδέχονται δημοσίως πως στόχος τους είναι να αντιμετωπίσουν το Amazon. Δηλώνουν πως δημιούργησαν το ShopperConnection για να μπορέσει κάθε κατάστημα να προσφέρει στους πελάτες των άλλων επιπρόσθετα προϊόντα και υπηρεσίες. Δεν φαίνεται όμως να πείθουν κανέναν. Ας μην ξεχνάμε πως χρειάστηκαν μόνο μερικές εβδομάδες από τη στιγμή που το Amazon άρχισε να πουλάει μουσικά CD για να εκτοπίσει το CDNow από τη θέση του μεγαλύτερου πωλητή μουσικών CD στο Internet. Καταλαβαίνουμε λοιπόν την αγωνία τους αλλά και την ανάγκη τους να την κρύψουν.

Δεν ξέρω αν αυτή η νέα ιδέα θα αποδώσει. Είναι χαρακτηριστικό πάντως ότι οι άνθρωποι του ShopperConnection δεν θέλουν να το αποκαλούν Mall (πολυκατάστημα) αν και, στην πράξη, αυτή είναι η λογική με την οποία δουλεύει. Ίσως γιατί έχουν καταλάβει πολύ καλά πως η ιδέα των πολυκαταστημάτων δεν λειτουργεί στο Internet. Ας ελπίσουμε λοιπόν πως θα μας προσφέρουν κάτι καινούργιο.

Εγώ πάντως ψηφίζω Amazon ή γενικές αναζητήσεις σε όλα τα καταστήματα μαζί (χωρίς όμως το εργαλείο να προτιμά τα δικά του περισσότερο από αυτά των άλλων). Ίδωμεν.


Αποκτήστε μια δωρεάν συνδρομή στο InterBIZ

Επιστροφή στο Αρχείο ’ρθρων Παλαιών Τευχών
Επιστροφή στις Επιχειρηματικές Σελίδες

Copyright 1998, 1999, 2000 Γιώργος Επιτήδειος
Υποδείξεις, Ερωτήσεις, Σχόλια στην διεύθυνση gepiti@gepiti.com