[InterBIZ Newsletter Logo]

Πού είναι το content;

Πριν από πολλά χρόνια, σε ένα στρατόπεδο του ελληνικού στρατού είχαν τελειώσει οι ζωοτροφές. Είχε φτάσει όμως η ώρα του φαγητού και τα στρατιωτικά μουλάρια δυσανασχετούσαν, μουγκανίζοντας παραπονιάρικα και κλοτσώντας δυνατά τους τοίχους του στάβλου. Μη ξέροντας τι να κάνει, ένας από τους σταβλίτες έτρεξε στον λοχία υπηρεσίας και του ανέφερε το πρόβλημα. Ο λοχίας άκουσε προσεκτικά την αναφορά του σταβλίτη και στη συνέχεια γύρισε προς τον σαλπιγκτή που έτυχε να κάθεται δίπλα του και διέταξε: "Βάρα νομή" (διανομή φαγητού).

Είμαι βέβαιος πως ο λοχίας μας δεν είχε ακούσει ποτέ του για τα πειράματα του Παυλόφ ο οποίος κατάφερνε να κάνει τους σκύλους να γεμίζουν το στομάχι τους με γαστρικά υγρά, χτυπώντας απλώς ένα καμπανάκι. Ήξερε όμως πως όταν τα ζώα ακούσουν το σάλπισμα που ανακοινώνει πως "το φαγητό έρχεται" θα ηρεμήσουν και θα περιμένουν υπομονετικά τη σειρά τους για να σερβιριστούν.

Η ιστορία δεν μας λέει πόσο καιρός πέρασε μέχρι το στομάχι των μουλαριών να επαναστατήσει και να αρχίσουν και πάλι να φωνάζουν. Υπογραμμίζει όμως ξεκάθαρα την ομοιότητα που πιστεύουν μερικοί πως υπάρχει ανάμεσα στα μουλάρια του ελληνικού στρατού και τους Έλληνες χρήστες του Internet!

Εξηγούμαι αμέσως γι' αυτή τη δήλωση με ένα σύντομο περιστατικό. Όπως όλοι οι Έλληνες, έτσι και εγώ την Πέμπτη 30/3/2000 αποφάσισα να παρακολουθήσω την τηλεοπτική μονομαχία Σημίτη - Καραμανλή (debate στα τηλεοπτικά ελληνικά). Το πρόβλημα ήταν πως έπρεπε να διευθετήσω και κάποια άλλη υποχρέωση για αργότερα το ίδιο βράδυ και γι' αυτό ήθελα να γνωρίζω τι ώρα θα ολοκληρωθεί η μετάδοση. Έτσι, την ίδια ημέρα το πρωί κοίταξα το τηλεοπτικό πρόγραμμα στο In.gr και στα sites του Mega και του Antenna (δοκίμασα να βρω και τα άλλα μεγάλα κανάλια αλλά δεν τα κατάφερα). Κανείς τους όμως δεν ανέφερε πως εκείνη την ημέρα θα μεταδιδόταν αυτή η εκπομπή!

Σκέφθηκα πως ίσως δεν είχαν προλάβει ακόμη να ενημερωθούν (επισκέφθηκα τα sites στις 7 το πρωί) και γι' αυτό στις 8 το βράδυ της ίδιας μέρας (μια ώρα πριν αρχίσει η μετάδοση) έκανα άλλη μια έρευνα. Δυστυχώς όμως το αποτέλεσμα ήταν και πάλι το ίδιο. Η τηλεοπτική μονομαχία εξακολουθούσε να μην αναφέρεται πουθενά.

Δεν είναι δύσκολο βέβαια να καταλάβει κανείς τι είχε συμβεί. Το τηλεοπτικό πρόγραμμα καθορίζεται πάντοτε πολλές εβδομάδες νωρίτερα. Το έβαλαν λοιπόν στο δίκτυο και αδιαφόρησαν για την ενημέρωσή του με όσες αλλαγές αποφασίστηκαν αργότερα, αφήνοντας όσους το συμβουλεύονται στην τύχη τους.

Εννοείται φυσικά πως το περιστατικό αυτό απέχει πολύ από το να χαρακτηριστεί τυχαίο. Το Internet είναι γεμάτο από άχρηστα πράγματα. Ποτέ όμως δεν τοποθετούνται εκεί από επώνυμους, σοβαρούς και γεμάτους έπαρση για τη σπουδαιότητά τους οργανισμούς.

Ας ξεκαθαρίσουμε λοιπόν για πιο πράγμα μιλάμε όταν αναφερόμαστε σε sites περιεχομένου. Στην Ελλάδα δεν έχουμε σχεδόν κανένα πραγματικό content site. Είμαστε όμως πλήρεις από shovelware sites (shovel = φτυάρι).

Shovelware ονομάζουμε οτιδήποτε τοποθετούμε στο δίκτυο χωρίς κανένα έλεγχο για την αξία, την ποιότητα ή τη χρησιμότητά του. Για κάθε συνεπή πιστό του shovelware σημασία δεν έχει η ποιότητα αλλά η ποσότητα. Όσο περισσότερα πράγματα φαίνεται πως έχει τοποθετήσει (φτυαρίσει) στο δίκτυο, τόσο δυνατότερα αναπαράγεται η φωνή που σαλπίζει: "Εδώ έχουμε νομή (φαγητό) για σας. Ελάτε να την πάρετε κι άμα βρείτε τίποτε πραγματικά χρήσιμο γράψτε μας".

Μένει λοιπόν τώρα να δούμε αν οι χρήστες του Internet θα αποδειχθούν λιγότερο υπομονετικοί από τα παιδιά των φτεροπόδαρων αλόγων (τιμητικός τίτλος που έδωσε ο Σιμωνίδης όταν χρυσοπληρώθηκε από έναν έμπορο για να υμνήσει τα μουλάρια του). Εγώ πάντως πιστεύω πως έχουν ήδη αρχίσει να ψηφίζουν με το ποντίκι τους, εγκαταλείποντας τα πολυδιαφημισμένα content sites τα οποία πανικόβλητα κρύβονται από οποιαδήποτε ανεξάρτητη ελεγκτική αρχή και δεν αφήνουν κανέναν να ελέγξει τις πανηγυρικές ανακοινώσεις με τις οποίες εορτάζουν την εντυπωσιακή (και ύποπτα αφύσικη) δημοτικότητά τους.


Αποκτήστε μια δωρεάν συνδρομή στο InterBIZ

Επιστροφή στο Αρχείο ’ρθρων Παλαιών Τευχών
Επιστροφή στις Επιχειρηματικές Σελίδες

Copyright 1998, 1999, 2000 Γιώργος Επιτήδειος
Υποδείξεις, Ερωτήσεις, Σχόλια στην διεύθυνση gepiti@gepiti.com