[InterBIZ Newsletter Logo]

Συμβουλές για όσες επιχειρήσεις αρχίζουν τώρα να χρησιμοποιούν το Internet

Εισαγωγικό σημείωμα:

Το άρθρο που ακολουθεί δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Budget (τεύχος Δεκεμβρίου 1999) και περιγράφει τις σημαντικότερες υπηρεσίες τις οποίες παρέχει το Internet στον επιχειρηματικό κόσμο. Για πολύ καιρό πίστευα πως ένα τέτοιο κείμενο ήταν περιττό, καθώς στη χώρα μας υπάρχουν πλέον αρκετοί άνθρωποι με μεγάλη εμπειρία στις επιχειρηματικές εφαρμογές του δικτύου. Δυστυχώς όμως έκανα λάθος. Δεν είχα υπολογίσει πως οι πρώτες επιχειρήσεις που δραστηριοποιήθηκαν στο χώρο του Internet ήταν όσες - λόγω αντικειμένου δραστηριότητας ή λόγω μεγέθους - είχαν ήδη ασχοληθεί αρκετά με τους Η/Υ και τις συναφείς με αυτούς τεχνολογίες. Διέθεταν λοιπόν ένα τεχνολογικό υπόβαθρο το οποίο καθιστούσε ευκολότερη την προσαρμογή τους στις απαιτήσεις του Internet.

Σήμερα, αρχίζει να γιγαντώνεται ένα δεύτερο, και πολυπληθέστερο, κύμα ζήτησης υπηρεσιών Internet. Οι επιχειρήσεις που το τροφοδοτούν έχουν συνήθως μικρό ή μεσαίο μέγεθος και ελάχιστη ή ανύπαρκτη εμπειρία με το χώρο των δικτύων και της ηλεκτρονικής επικοινωνίας. Είναι όμως αποφασισμένες να δραστηριοποιηθούν στον τομέα του Internet και του ηλεκτρονικού εμπορίου "πριν να είναι αργά". Το κείμενο που ακολουθεί απευθύνεται σε αυτούς τους ανθρώπους, καθώς και σε οποιονδήποτε πιο ειδικό θέλει έναν απλό οδηγό θεμάτων για συζήτηση με κάποια επιχείρηση αυτής της κατηγορίας. Ελπίζω πως θα το βρείτε χρήσιμο:

Το άρθρο:

Ο Andy Grove, ένα από τα γνωστότερα ονόματα στο χώρο της πληροφορικής, δήλωσε πρόσφατα ότι σε πέντε χρόνια κάθε επιχείρηση ή θα βρίσκεται στο Internet ή θα έχει πάψει να λειτουργεί. Αν και η δήλωση αυτή ήταν μάλλον υπερβολική (να δω σε 5 χρόνια περίπτερα στο Internet και ας πεθάνω), όλα τα στοιχεία δείχνουν πως οι αρχές της νέας χιλιετίας θα μείνουν στην ιστορία ως η εποχή του Internet. Το δίκτυο έχει ήδη γίνει τόσο δημοφιλές που οι χρήστες του ξεπερνούν τα 200 εκατομμύρια παγκοσμίως (201 εκ. το Σεπτέμβριο του 1999), ενώ στην Ελλάδα - την πιο καθυστερημένη χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης - βρισκόμαστε ήδη μια ανάσα πριν τους 400.000 χρήστες.

Μέσα σε αυτό το περιβάλλον, η ανάγκη αξιοποίησης του Internet από κάθε επιχείρηση γίνεται όλο και πιο πιεστική. Ο αριθμός των ανθρώπων οι οποίοι αναζητούν πληροφορίες γι' αυτήν μέσα στο Internet αυξάνεται συνεχώς, η παρουσία των ανταγωνιστών της στο δίκτυο γίνεται όλο και πιο έντονη, ενώ πολλοί άνθρωποι εκφράζουν πια ανοιχτά τη δυσαρέσκειά τους όταν κάποια στελέχη δηλώνουν πως προτιμούν το fax από το email.

Αυτό φυσικά δεν σημαίνει πως ο επιχειρηματικός κόσμος πρέπει να κινηθεί προς το δίκτυο άκριτα, βεβιασμένα και υπό το κράτος του πανικού. Αν και το Internet είναι πολύ απλούστερο στην κατανόηση και τη χρήση του απ' ό,τι πιστεύει ο περισσότερος κόσμος, οι κινήσεις στο χώρο αυτό πρέπει να γίνονται πάντοτε με περίσκεψη.

Θα μπορούσε να πει κανείς πως στις μέρες μας το δίκτυο διέρχεται μια "κρίση εφηβείας", καθώς η αλματώδης ανάπτυξή του έχει προκαλέσει τη δημιουργία πάμπολλων υπηρεσιών οι οποίες διαφημίζονται όλες ως η ιδανική επιλογή για κάθε επιχείρηση. Ελάχιστες όμως από αυτές "αξίζουν τα λεφτά τους" ή μπορούν να αποσβέσουν σε λογικό χρονικό διάστημα την απαιτούμενη επένδυση για την υλοποίησή τους. Η επιχείρηση λοιπόν η οποία αποφασίζει να "μπει" στο Internet ή να αναβαθμίσει την παρουσία της σε αυτό βρίσκεται αντιμέτωπη με μια σειρά από δύσκολες αποφάσεις.

Στο άρθρο αυτό γίνεται μια προσπάθεια περιγραφής και αξιολόγησης των σημαντικότερων από όσες υπηρεσίες Internet παρέχονται στον επιχειρηματικό κόσμο. Η σειρά παρουσίασής τους (ξεκινούμε από τις πιο απαραίτητες και καταλήγουμε στις λιγότερο δημοφιλείς) αποτελεί το απόσταγμα της εξαετούς εμπειρίας του συγγραφέα στο χώρο των επιχειρηματικών εφαρμογών του Internet. Ωστόσο, ο αναγνώστης δεν θα πρέπει να ξεχνά πως κάθε χώρος έχει τις δικές του ιδιαιτερότητες και πιθανόν σε ειδικές περιπτώσεις να επιβάλλεται διαφορετική ιεράρχηση από εκείνη που προτείνεται εδώ.

Πρόσβαση στο Internet

Όσο κι αν φαίνεται παράξενο, αρκετές, συνήθως μικρές, επιχειρήσεις αποκτούν web σελίδες ή προβαίνουν σε άλλες ενέργειες (π.χ. διαφημιστικά banners, καταχώρηση σε on-line βάσεις δεδομένων κ.λπ.) χωρίς να διαθέτουν οι ίδιες πρόσβαση στο δίκτυο! Ακόμη συχνότερα, η πρόσβαση στο Internet αγοράζεται ταυτόχρονα με άλλες υπηρεσίες και ο επιχειρηματίας ή κάποιος άτυχος υπάλληλος υποχρεώνεται να αποκτήσει "στα γρήγορα" ένα πασάλειμμα γνώσεων χάρη στο οποίο δίνει στον εαυτό του και στους άλλους την εντύπωση πως γνωρίζει και αξιοποιεί αποτελεσματικά τις τεχνολογίες Internet. Δυστυχώς όμως, τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά.

Πρέπει να γίνει συνείδηση σε όλους πως όποιος έχει επιφορτιστεί με την παρακολούθηση και το συντονισμό των δραστηριοτήτων μιας επιχείρησης στο Internet πρέπει να αφιερώσει πρώτα επαρκή χρόνο για την εκμάθηση και την κατανόηση του δικτύου. Ο υπεύθυνος Internet κάθε επιχείρησης πρέπει να μελετά ενημερωτικά κείμενα για το δίκτυο, να παρακολουθεί σεμινάρια και κυρίως να "σερφάρει" συχνά και για αρκετό χρονικό διάστημα. Αν και ακούγεται αντιπαραγωγικό, αυτός είναι ο μόνος τρόπος για να γνωρίσει σε βάθος το δίκτυο, να κατανοήσει τις εφαρμογές του και να πάρει ιδέες (από τις δραστηριότητες των άλλων) για την καλύτερη αξιοποίησή του.

Αναζήτηση πληροφοριών

Οι περισσότερες εταιρικές αποφάσεις απαιτούν γρήγορη, αξιόπιστη και αποτελεσματική πληροφόρηση. Γι' αυτό και το Internet είναι σήμερα ο δημοφιλέστερος χώρος αναζήτησης κάθε μορφής δεδομένων, ειδήσεων και πληροφοριών.

Όσοι χρησιμοποιούν επιχειρηματικά το δίκτυο πρέπει να αποκτήσουν μεγάλη ευχέρεια στη χρήση των μηχανών αναζήτησης (π.χ. http://www.google.com ή http://www.av.com) και των καταλόγων πληροφοριών (π.χ. http://www.yahoo.com ή http://www.miningco.com). Πρέπει να σημειωθεί πάντως πως στο Internet όπως και στη ζωή δεν υπάρχει γνώση ή πληροφορία η οποία να προσφέρεται δωρεάν.

Κάποιες από τις υπάρχουσες υπηρεσίες πληροφόρησης απαιτούν χρηματικό αντίτιμο για τη χρήση τους (όλες οι μεγάλες, δημοφιλείς και αξιόπιστες βάσεις δεδομένων του κόσμου παρέχουν πρόσβαση μέσω Internet στα περιεχόμενά τους με σχετικά χαμηλό κόστος).

Υπάρχουν βέβαια και χώροι οι οποίοι λειτουργούν εντελώς δωρεάν (όπως η βάση διπλωμάτων ευρεσιτεχνίας του Inventors Network στο http://www.inventnet.com, οι εργασίες φοιτητών ή ερευνητών, τα ενημερωτικά κείμενα επιχειρήσεων ή ιδιωτών κ.λπ.). Ακόμη και εκεί όμως υπάρχει ένα αφανές, αλλά καθόλου ευκαταφρόνητο, κόστος. Ο χρήστης του Internet δεν πληρώνει σε χρήμα αλλά σε χρόνο, καθώς πρέπει να προσπαθήσει αρκετά μέχρι να ανακαλύψει τους χώρους αυτούς και να κατανοήσει τον τρόπο λειτουργίας τους, ενώ σε αρκετές περιπτώσεις υποχρεώνεται να διασταυρώσει τις πληροφορίες που λαμβάνει από δύο ή και περισσότερες πηγές για να εξασφαλίσει την αξιοπιστία τους.

Δυναμική Επικοινωνία (ηλεκτρονικό ταχυδρομείο)

Πρόκειται για τη σημαντικότερη, αν και αρκετά παραγνωρισμένη, υπηρεσία του Internet. Καμία επιχείρηση δεν πρέπει να ξεχνάει ότι το δίκτυο είναι ένα μέσο επικοινωνίας και πως το email αποτελεί το δημοφιλέστερο μέσο ανταλλαγής μηνυμάτων μεταξύ των χρηστών του. Γι' αυτό, η διεύθυνση του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου πρέπει να αναφέρεται πάντοτε σε όλα τα εταιρικά έγγραφα μαζί με το fax και το τηλέφωνο της επιχείρησης και να βρίσκεται σε περίοπτη θέση στο web site της.

Χάρη στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο μια επιχείρηση:

  • Μειώνει τα τηλεπικοινωνιακά έξοδα (υποκαθιστά τη χρήση fax, courier ή τηλεφώνου)

  • Αυξάνει την ικανοποίηση των πελατών της (ταχύτερη ανταπόκριση στις απαιτήσεις και τα ερωτήματά τους)

  • Βελτιώνει την επικοινωνία (αμεσότερη επαφή με τους συνεργάτες της)

  • Περιορίζει τις παρανοήσεις (η επικοινωνία γίνεται γραπτώς και αποφεύγονται οι ασάφειες των προφορικών συνεννοήσεων)

  • Ανεβάζει την παραγωγικότητα (οι πληροφορίες διανέμονται σε ψηφιακή μορφή και είναι πιο εύκολα διαχειρίσιμες από τον παραλήπτη τους)

  • Ανεβάζει το κύρος της (δείχνει πιο δυναμική, μοντέρνα και ανοιχτή στις νέες τεχνολογίες)

Το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο όμως έχει αποδειχθεί πολύ αποτελεσματικό και στη δημιουργία νέων επαγγελματικών σχέσεων. Πολλά στελέχη μεγάλων επιχειρήσεων και οργανισμών παρακολουθούν το δίκτυο, αναζητώντας νέους συνεργάτες, προμηθευτές ή πελάτες. Χάρη στο email (τις mailing lists, τα usenet groups κ.λπ.) το Internet λειτουργεί ως παράθυρο στον κόσμο, φέρνοντας σε επαφή εκατομμύρια ανθρώπους με κοινά ενδιαφέροντα, οράματα και ανησυχίες.

Στατική επικοινωνία (δημιουργία ενός web site)

Το web site κάθε επιχείρησης αποτελεί τον πυρήνα της δικτυακής παρουσίας και προβολής της. Οι ηλεκτρονικές σελίδες του χρησιμοποιούνται για να:

  • Ενημερώνουν κάθε ενδιαφερόμενο για τα προϊόντα της επιχείρησης (είδη, τιμές, προδιαγραφές, ειδικές προσφορές κ.λπ.) και οτιδήποτε άλλο θέλει να παρουσιάσει στο κοινό.

  • Λειτουργούν ως χώρος επικοινωνίας με πελάτες, επενδυτές συνεργάτες κ.λπ.

Το περιεχόμενο κάθε site διαφέρει ανάλογα με το αντικείμενο δραστηριότητας της επιχείρησης, το προσωπικό το οποίο ασχολήθηκε με την κατασκευή του και τους πόρους που διατίθενται για τη συντήρησή του. Ωστόσο, υπάρχουν κάποια στοιχεία τα οποία δεν πρέπει να λείπουν από καμία σοβαρή εταιρική παρουσίαση. Αυτά είναι:

  • Εκτενής αναφορά στην εταιρική δομή και λειτουργία (διοίκηση, οικονομικά στοιχεία, εταιρική ιστορία κ.λπ.).

  • Γενική περιγραφή του αντικειμένου δραστηριότητάς της επιχείρησης και των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών χάρη στα οποία διαφέρει από τις άλλες και υπερέχει του ανταγωνισμού.

  • Αναλυτική παρουσίαση όλων των προϊόντων της εταιρείας και παροχή υπηρεσιών τεχνικής υποστήριξης γι' αυτά (πχ. οδηγοί χρήσης, δημοσίευση απαντήσεων σε συνηθισμένες ερωτήσεις κ.λπ.).

  • Φόρμες επικοινωνίας και άλλα στοιχεία τα οποία διευκολύνουν τον επισκέπτη να έρθει σε επαφή με την επιχείρηση (email, διεύθυνση γραφείων, τηλέφωνα, fax κ.λπ.).

Η δημοτικότητα και η ευχρηστία του site ωφελούνται επίσης από τα παρακάτω:

  • Τακτική δημοσίευση των νέων της επιχείρησης και ειδήσεων που σχετίζονται άμεσα ή έμμεσα με αυτήν.

  • Παροχή χρήσιμων πληροφοριών για θέματα τα οποία απασχολούν τους τρέχοντες ή τους μελλοντικούς πελάτες της (π.χ. μια εταιρεία ειδών διατροφής μπορεί να προσφέρει συνταγές μαγειρικής, διαιτητικές συμβουλές και άλλες πληροφορίες οι οποίες θα προσελκύσουν στο site της όσους ανθρώπους υπάρχει πιθανότητα να ενδιαφερθούν για τα προϊόντα της).

  • Καταχώρηση του site στις μηχανές αναζήτησης του Internet.

  • Διαφήμιση του site εντός και εκτός δικτύου (αγορά διαφημιστικών banners, χορηγίες σε άλλα sites, αναφορά της διεύθυνσης του site στο διαφημιστικό υλικό της επιχείρησης κ.λπ.)

Ηλεκτρονικό Εμπόριο

Πολλοί μελετητές χρησιμοποιούν το όρο αυτό υπό την ευρεία έννοιά του, χαρακτηρίζοντας ως χώρο ηλεκτρονικού εμπορίου κάθε εταιρικό web site ανεξάρτητα από το περιεχόμενό του (πωλήσεις, διαφήμιση, marketing κ.λπ.). Υπό τη στενή του έννοια όμως, το ηλεκτρονικό εμπόριο σχετίζεται μόνο με τις πωλήσεις αγαθών ή υπηρεσιών με ηλεκτρονικό τρόπο (π.χ. δημιουργία ενός ηλεκτρονικού καταστήματος στο Internet).

Ο χώρος των ηλεκτρονικών πωλήσεων απαιτεί προσεκτικά βήματα, καλή προετοιμασία και μεγάλη αποφασιστικότητα, καθώς είναι εξαιρετικά δύσκολος και επικίνδυνος. Μακροπρόθεσμα όμως έχει τις δυνατότητες να αποφέρει τεράστια κέρδη σε όσους επενδύσουν προσεκτικά. Ας σημειωθεί πάντως πως αν και η προσοχή των περισσότερων επιχειρηματιών έχει στραφεί στα καταναλωτικά αγαθά (business to consumer commerce), η μέχρι σήμερα εμπειρία έχει δείξει πως η πλειοψηφία των κερδοφόρων επιχειρήσεων ηλεκτρονικού εμπορίου δραστηριοποιείται στις πωλήσεις προϊόντων για τον επιχειρηματικό κόσμο (business to business commerce).

Niche Marketing

Το Internet δεν είναι ο παράδεισος των μεγάλων εταιρειών όπως υποστηρίζουν μερικοί. Στην πραγματικότητα συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο, καθώς η μεγάλη δημοτικότητα του δικτύου επιτρέπει τη δημιουργία on-line καταστημάτων ή "εντύπων" με πολύ εξειδικευμένο αντικείμενο. Για παράδειγμα, μέσα στα 200 εκατομμύρια χρηστών του δικτύου μπορεί κανείς να βρει αρκετούς ενδιαφερόμενους για να κάνουν οικονομικά συμφέρουσα τη δημιουργία ενός καταστήματος με αντικείμενο την πώληση σαμιώτικου κρασιού ή την έκδοση ενός ηλεκτρονικού περιοδικού με άρθρα, νέα και πληροφορίες αποκλειστικά για ορχιδέες. Στον φυσικό κόσμο αυτό θα ήταν αδύνατον, μια και το κόστος επικοινωνίας με τον απαραίτητο αριθμό ανθρώπων απ' όλο τον κόσμο θα ήταν απαγορευτικά υψηλό.

Γι' αυτό χιλιάδες επιχειρήσεις Internet από κάθε γωνιά του πλανήτη μας επιτυγχάνουν πολύ ικανοποιητικές επιδόσεις, δραστηριοποιούμενες σε εξειδικευμένες αγορές μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας. Αν λοιπόν μια επιχείρηση δεν έχει τη δυνατότητα επένδυσης μεγάλων χρηματικών ποσών, μπορεί να επιλέξει κάποια ιδιαίτερη κατηγορία προϊόντων (π.χ. ορειβατικά είδη) και να ειδικευτεί μόνο σε αυτή.

Intranets - Extranets

Πολλές μεγάλες επιχειρήσεις δημιουργούν τα δικά τους "εσωτερικά μικρά Internet" για να συνδέσουν τα PC των υπαλλήλων τους σε ένα φθηνό, αξιόπιστο και αποτελεσματικό δίκτυο. Τα δίκτυα αυτά ονομάζονται Intranets και έχουν αποδειχθεί εξαιρετικά δημοφιλή και παραγωγικά σε πολλές χώρες του κόσμου.

Επίσης, εταιρείες με υποκαταστήματα ή στενούς συνεργάτες σε διαφορετικές γεωγραφικές περιοχές χρησιμοποιούν το Internet για να συνδέσουν σε ένα ενιαίο νοητό (virtual) δίκτυο πολλά διαφορετικά μικρότερα δίκτυα, γραφεία ή μεμονωμένους Η/Υ. Τα νοητά αυτά δίκτυα έχουν πολλά ονόματα (Extranets, Virtual Private Networks κ.λπ.) και χρησιμοποιούν διάφορες τεχνολογίες. Ωστόσο, με όποιο τρόπο και αν τα αποκαλούμε καλύπτουν όλα την ανάγκη φθηνής και αξιόπιστης δικτύωσης χάρη στην αξιοποίηση της υποδομής του ίδιου του Internet.

Τηλεεργασία

Το δίκτυο μετατρέπεται με μεγάλη ταχύτητα σε τρόπο ζωής για εκατομμύρια ανθρώπους. Αξιοποιώντας αυτή την εμπειρία, όλο και περισσότερες επιχειρήσεις επιτρέπουν στο προσωπικό τους να εργάζεται από το σπίτι ή στρατολογούν εργαζομένους από άλλες πόλεις ή χώρες. Με τον τρόπο αυτό εξασφαλίζουν καλύτερης ποιότητας εργατικό δυναμικό, καθώς μπορούν να αναζητήσουν τον ιδανικό εργαζόμενο σε ολόκληρο τον κόσμο χωρίς να δεσμεύονται από το χώρο εγκατάστασής τους. Ακόμη, με την ίδια μέθοδο μειώνουν τα λειτουργικά τους έξοδα (χαμηλότερα ενοίκια για γραφεία κ.λπ.), ενώ ταυτόχρονα παρέχουν πολύ καλύτερες συνθήκες εργασίας για το προσωπικό τους (οι περισσότεροι εργαζόμενοι αντιμετωπίζουν πολύ θετικά την προοπτική εργασίας τους από το σπίτι).

Παγκοσμιοποίηση

Χάρη στο Internet οι εθνικοί, οι γεωγραφικοί και οι νομοθετικοί περιορισμοί γίνονται όλο και πιο δυσδιάκριτοι και κάθε επιχείρηση μπορεί πια να αναζητήσει πελάτες, προμηθευτές ή συνεργάτες σε οποιοδήποτε σημείο του κόσμου. Ανοίγονται λοιπόν μπροστά της νέες ευκαιρίες (π.χ. για καινούριες αγορές και συνεργασίες), οι οποίες όμως συνοδεύονται και από πολύ μεγαλύτερο ανταγωνισμό (επιχειρήσεις άλλων χωρών αρχίζουν να πωλούν προϊόντα και υπηρεσίες σε Έλληνες μέσω του δικτύου).

Συνηθισμένα λάθη

Η παρουσίασή μας δεν θα ήταν πλήρης χωρίς μια αναφορά στα συνηθέστερα λάθη όσων επιχειρήσεων προσπαθούν να αξιοποιήσουν επιχειρηματικά το Internet. Αυτά είναι:

  • Δεν υπάρχει εύκολος πλουτισμός (Το Internet δεν είναι Ελντοράντο και χρειάζονται πολλά χρόνια προσπάθειας για να αποδώσουν οι επενδύσεις σε αυτό).

  • Απαιτείται πρόγραμμα και ολοκληρωμένη στρατηγική (Οι περισσότερες επιχειρήσεις επενδύουν χωρίς να έχουν ξεκαθαρίσει τους στόχους τους και τα μέσα που θα αφιερώσουν για την επίτευξή τους)

  • Προσέξτε τις ιδιαιτερότητες που παρουσιάζει η νοοτροπία των χρηστών του Internet σε σχέση με τον παραδοσιακό κόσμο (Στο δίκτυο πολλά πράγματα δεν γίνονται δεκτά, ενώ άλλα απαιτούν ριζικά διαφορετική προσέγγιση για να υλοποιηθούν).

  • Μη στέλνετε ποτέ διαφημιστικά email σε ανθρώπους που δεν σας το έχουν ζητήσει (spam). Όχι μόνο δεν θα πουλήσετε τίποτε αλλά θα δυσφημίσετε και τον εαυτό σας.

  • Φροντίστε να κρατάτε ενημερωμένο το web site σας (τίποτε δεν κάνει χειρότερη εντύπωση από ένα "ξεχασμένο" site γεμάτο ανακριβείς πληροφορίες).

  • Δώστε έμφαση στην πληροφορία και όχι στην εμφάνιση. Το Internet διαφέρει πάρα πολύ από την τηλεόραση και τον τύπο. Εδώ πρέπει να απευθύνεστε στη λογική και όχι στο θυμικό του κοινού, δίνοντας μεγαλύτερη έμφαση στην ουσία απ' ό,τι στο περιτύλιγμα.

Συμπεράσματα

Αν μελετήσει κανείς προσεκτικά την ιστορία των μεγιστάνων του αιώνα μας θα παρατηρήσει πως σχεδόν όλοι απέκτησαν περιουσία, αξιοποιώντας τις μεγάλες τεχνολογικές επαναστάσεις της εποχής τους. Τα χρόνια του αυτοκινήτου μας έδωσαν τους Ford , Citroen, Agnelli κ.λπ. Η εποχή του πετρελαίου γέννησε τους Rockfeller, Getty, Hammer κ.α. ενώ οι υπολογιστές δημιούργησαν τις περιουσίες των Gates, Alen, Ellison, και χιλιάδων άλλων λιγότερο γνωστών αλλά εξαιρετικά επιτυχημένων ανθρώπων.

Σήμερα, η καρδιά όλων των μεγάλων επιχειρηματικών ανακατατάξεων βρίσκεται στο Internet. Εκεί η τεχνολογία δημιουργεί καθημερινά νέες ευκαιρίες για δυναμική ανάπτυξη, άνοιγμα καινούριων αγορών και δημιουργία πρωτότυπων προϊόντων. Το μέλλον λοιπόν είναι ελπιδοφόρο για όσους κάνουν το μεγάλο βήμα και τολμήσουν να δραστηριοποιηθούν σε αυτό το χώρο. Αρκεί φυσικά οι ενέργειές τους να διέπονται από καλή οργάνωση, αποφασιστικότητα και ρεαλιστικές προσδοκίες.

Γιώργος Επιτήδειος
gepiti@gepiti.com


Αποκτήστε μια δωρεάν συνδρομή στο InterBIZ

Επιστροφή στο Αρχείο ’ρθρων Παλαιών Τευχών
Επιστροφή στις Επιχειρηματικές Σελίδες

Copyright 1998, 1999, 2000 Γιώργος Επιτήδειος
Υποδείξεις, Ερωτήσεις, Σχόλια στην διεύθυνση gepiti@gepiti.com