[InterBIZ Newsletter Logo]

Case Study: Διαβάζοντας τα στατιστικά του www.eeei.gr
21/9/2001 (Μια σύντομη ματιά στα σημαντικότερα πράγματα που μπορούν να μας διδάξουν τα στατιστικά στοιχεία ενός web site.) Γιώργος Επιτήδειοςgepiti@gepiti.com

 

Πολλοί μιλούν για την αξία των στατιστικών στοιχείων ενός site, αλλά λίγοι έχουν δει πώς μοιάζει ένα statistics report και ακόμη λιγότεροι μπορούν να το διαβάσουν και να συλλέξουν από αυτό χρήσιμες πληροφορίες. Σε προηγούμενο άρθρο, είχαμε αναφερθεί στην ορολογία του μαγικού κόσμου των στατιστικών και τη σημασία της. Σήμερα θα μελετήσουμε τα στατιστικά του www.eeei.gr τα οποία βρίσκονται στη διεύθυνση www.eeei.gr/stats και θα χρησιμοποιήσουμε τις πληροφορίες που υπάρχουν εκεί για να βγάλουμε μερικά χρήσιμα συμπεράσματα.

Κατηγορία General Statistics

Εδώ υπάρχουν τα βασικότερα στοιχεία και πληροφορίες. Τα πιο σημαντικά είναι:
  • Home Page - Πόσες φορές ζητήθηκε η πρώτη σελίδα

  • Page Views (Impressions) - Πόσες σελίδες ζητήθηκαν

  • Visitor Sessions - Πόσες επισκέψεις πραγματοποιήθηκαν

  • Average Visitor Session Length - Πόσο διήρκεσε κατά μέσο όρο κάθε επίσκεψη

  • Unique Visitors - Πόσοι ήταν οι επισκέπτες

  • Visitors Who Visited More Than Once - Πόσοι επισκέφθηκαν περισσότερο από μια φορά το site

Κάθε webmaster έχει τα δικά του κριτήρια επιτυχίας και αποτυχίας, καθώς και τις δικές του απόψεις σχετικά με το ποιο στοιχείο είναι ενδιαφέρον και ποιο όχι. Για μένα, σημαντικότερο είναι το γεγονός ότι καταγράφηκαν 2.753 επισκέπτες, από τους οποίους οι 384 βρήκαν το site τόσο χρήσιμο ώστε επέστρεψαν και πάλι σε αυτό. Παρατηρώ επίσης ότι η home page ζητήθηκε μόνο 1.186 φορές πράγμα που σημαίνει ότι οι περισσότεροι από τους 2.753 επισκέπτες πήγαν απευθείας σε εσωτερικές σελίδες τις οποίες είτε γνώριζαν από προηγούμενες επισκέψεις τους, είτε τους συστήθηκαν από άλλους.

Κατηγορία Resources Accessed

Εδώ θα βρούμε περισσότερες λεπτομέρειες σχετικά με όσα ζητήθηκαν από το κοινό.
  • Most Requested Pages - Ποιες είναι οι πιο δημοφιλείς σελίδες του site

  • Top Entry Pages - Ποιες είναι οι πρώτες σελίδες που είδαν όσοι επισκέφθηκαν το site

  • Top Entry Requests - Ποιες σελίδες ζητήθηκαν πρώτες απ' όσους θέλησαν να επισκεφθούν το site. Διαφέρει από το Top Entry Pages διότι παρουσιάζει και τα αιτήματα για σελίδες που δεν υπάρχουν.

  • Top Exit Pages - Από ποιες σελίδες έφυγαν οι επισκέπτες (ποιες ήταν οι τελευταίες που είδαν πριν αποφασίσουν να "φύγουν").

  • Single Access Pages - Ποιες σελίδες ζήτησαν κάποιοι, τις είδαν και έφυγαν αμέσως χωρίς να κοιτάξουν κάτι άλλο.

  • Most Accessed Directories - Ποια directories (δηλαδή ομάδες αρχείων) παρουσίασαν τη μεγαλύτερη κίνηση.

Εδώ μπορούμε να παρατηρήσουμε μερικά ενδιαφέρονται φαινόμενα. Πιο σημαντικό από αυτά είναι ότι η δημοφιλέστερη σελίδα εξόδου (Top Exit και Single Access) και η τρίτη πιο δημοφιλής (Top Entry) σελίδα εισόδου είναι η Επαφές και Γνωριμίες (http://www.eeei.gr/interbiz/ answers/epafes.html).

Η σελίδα αυτή αποτελεί μέρος ενός παλαιού κομματιού του site την ύπαρξη του οποίου είχα "κρύψει" από το κοινό (δεν υπήρχε καμία παραπομπή σε αυτές τις σελίδες). Ξέχασα όμως να υπολογίσω τις μηχανές αναζήτησης οι οποίες είχαν καταχωρημένη τη σελίδα και εξακολουθούσαν να στέλνουν κόσμο εκεί. Όταν είδα τα στατιστικά και το κατάλαβα αυτό άλλαξα τη σελίδα και την έκανα να οδηγεί στο υπόλοιπο site, ελπίζοντας ότι θα μπορέσω να αξιοποιήσω αυτούς τους επισκέπτες, αυξάνοντας τη δημοτικότητα και των άλλων σελίδων μου.

Όπως όμως δείχνει η πρώτη θέση της στην κατηγορία Single Access δεν κατάφερα να κερδίσω αρκετούς επισκέπτες. Προφανώς, η σελίδα, που αναφέρεται σε επαγγελματικές επαφές και γνωριμίες χάρη στο Internet, δεν περιέχει ό,τι αναζητούν όσοι την επισκέπτονται (ίσως πρέπει να την κάνω redirect στο www.datingclub.com).

Τέλος, παρατηρώντας τις 10 πιο δημοφιλείς σελίδες (Most Requested Pages) βλέπω ότι οι περισσότερες ανήκουν στα μαθήματα κατασκευής web σελίδων. Έφτασα λοιπόν στο συμπέρασμα ότι αυτές οι σελίδες του site είναι πιο δημοφιλείς από εκείνες με τα άρθρα του InterBIZ. Ωστόσο, μια ματιά στο Most Accessed Directories μου αποδεικνύει ότι αυτό δεν συμβαίνει (γι' αυτό είναι πάντα σκόπιμο να μελετούμε περισσότερους από έναν δείκτες για το ίδιο θέμα).

Επίσης, τώρα που ξαναέβαλα online τα παλιά μου κείμενα για Internet Business παρατηρώ ότι εξακολουθούν να παραμένουν δημοφιλή. Σκέφτομαι λοιπόν ότι κακώς τα κατήργησα γιατί τα θεωρούσα παλιά και ελλιπή. Μάλλον θα πρέπει να τα αναβαθμίσω και να τα ανανεώσω.

Κατηγορία Visitors & Demographics

Ο συγκεκριμένος χώρος αποτελούσε πάντοτε το αδύναμο σημείο του Internet. Τα μόνα ενδιαφέροντα στοιχεία εδώ είναι τα:
  • Visitors by number of visits - Πόσο συχνά οι χρήστες επιστρέφουν στο site

  • Most active countries - Από ποιες χώρες προέρχονται οι χρήστες. Δυστυχώς, τα στοιχεία εδώ είναι ελλιπή γιατί πολλές IP διευθύνσεις δεν έχουν καταχωρηθεί με τρόπο που να υποδηλώνει την εθνικότητά τους.

Για μένα σημαντικό είναι ότι 35 άνθρωποι με επισκέφθηκαν πάνω από 10 φορές μέσα σε ένα μήνα (δηλαδή τουλάχιστον μια φορά κάθε τρεις ημέρες). Μακάρι να τους ήξερα για να τους ευχαριστήσω.

Κατηγορία Activity statistics

Χρονική κατανομή των επισκέψεων στο site. Εδώ μαθαίνουμε ποια είναι πιο δημοφιλής ημέρα και ώρα της εβδομάδας. Για το site της ΕΕΕΙ η δημοφιλέστερη ημέρα είναι η Παρασκευή, ενώ η κίνηση είναι σχετικά σταθερή από τις 12 το μεσημέρι ως τις 12 το βράδυ.

Κατηγορία Technical Statistics

Εδώ βλέπουμε πόσο καλή είναι η ποιότητα των υπηρεσιών που λαμβάνουμε μετρώντας πόσα hits απέτυχαν να παραδοθούν. Χρειάζεται προσοχή όμως γιατί όλα τα αποτυχημένα hits δεν οφείλονται απαραίτητα σε προβλήματα του server που μας εξυπηρετεί. Γι' αυτό, πρέπει να συγκρίνουμε αυτό το στοιχείο με τα ανάλογα προηγουμένων περιόδων και μόνο αν δούμε απότομη αύξηση να υποπτευθούμε ότι μπορεί web server να λειτούργησε προβληματικά.

Τέλος, στα λάθη (Page Not Found (404) Errors) έχουν καταγραφεί όλα τα αρχεία που κλήθηκαν και δεν υπήρχαν. Χαρακτηριστικές είναι και οι κλήσεις στο robots.txt (βλέπε προηγούμενο άρθρο).

Κατηγορία Referrers & Keywords

Σε αυτή την ενότητα θα βρούμε όλες τις πληροφορίες που σχετίζονται με όσα sites μας "στέλνουν" επισκέπτες:
  • Top Referring Sites - Από ποια sites έρχονται οι επισκέπτες. Πρώτο με μεγάλη διαφορά είναι το find.in.gr δηλαδή η μηχανή αναζήτησης του In.gr, ενώ ακολουθεί η πρώτη σελίδα της ΕΕΕΙ (από την οποία οι χρήστες κινήθηκαν μετά αλλού), η OTEnet και η μηχανή αναζήτησης Trinity. Είναι φανερό λοιπόν ότι αυτό το site ωφελείται σημαντικά από τις μηχανές αναζήτησης.

  • Top Referring URLs - Διευθύνσεις (ή αναζητήσεις σε search engines) που οδηγούν στο www.eeei.gr. Από εδώ βρίσκουμε σελίδες που περιέχουν παραπομπές στο site.

  • Top Search Engines - Επισκέψεις από παραπομπές των μεγάλων μηχανών αναζήτησης του Internet και λέξεις κλειδιά που χρησιμοποιήθηκαν. Αντίστοιχες πληροφορίες μας δίνουν και οι Top Search Keywords και Top Search Phrases.

Κατηγορία Browsers & Platforms

Εδώ βρίσκουμε πληροφορίες σχετικά με το λογισμικό που χρησιμοποιούν οι επισκέπτες μας (απαραίτητη πληροφορία για να κρίνουμε αν πρέπει να υποστηρίξουμε ή όχι όποια νέα τεχνολογία απαιτεί μόνο καινούριους browsers). Επίσης, από εδώ μαθαίνουμε τι λειτουργικό σύστημα χρησιμοποιούν οι επισκέπτες μας.

Τέλος, στην ενότητα αυτή παρουσιάζεται το ποσοστό της κίνησης του site που οφείλεται στις επισκέψεις προγραμμάτων (spiders). Είναι φανερό ότι στην περίπτωση του www.eeei.gr το ποσοστό αυτό είναι σημαντικό και συνεπώς οι πραγματικοί επισκέπτες (άνθρωποι) αρκετά λιγότεροι απ' όσους υπονοούν τα General Statistics.

Προσοχή! Όλες οι αναφορές στατιστικών στοιχείων δεν είναι ίδιες

Το δημοφιλέστερο πρόγραμμα παρουσίασης στατιστικών κίνησης ενός site είναι το Webtrends, το οποίο χρησιμοποιείται και από την Internet Hellas που φιλοξενεί το www.eeei.gr. Επειδή όμως πρόκειται για πολύ παραμετρικό πρόγραμμα, όσα παρουσιάστηκαν παραπάνω πιθανώς να μην υπάρχουν στο δικό σας site (ή μπορεί εκεί να σας παρέχονται ακόμη περισσότερα στοιχεία). Η ανάλυση που παρουσιάστηκε εδώ όμως είναι εκτενέστατη και σίγουρα αποτελεί ένα καλό δείγμα του τι πρέπει να ζητάτε από όσες εταιρείες φιλοξενούν και τα δικά σας sites.

Ένα πάντως είναι βέβαιο. Η γνώση των στοιχείων επισκεψιμότητας ενός site αποτελεί απαραίτητο στοιχείο της δικτυακής στρατηγικής του. Πρόκειται για κάτι αυτονόητο, αλλά η εμπειρία μου έχει δείξει ότι ελάχιστοι το εφαρμόζουν στην πράξη. Θέλω να πιστεύω πάντως ότι μετά την ανάγνωση του άρθρου αυτού, διαθέτετε πλέον τις γνώσεις για να αξιοποιήσετε σωστά αυτά τα στοιχεία.

Καλή σας επιτυχία.

Γιώργος Επιτήδειος


Αποκτήστε μια δωρεάν συνδρομή στο InterBIZ

Επιστροφή στο Αρχείο ’ρθρων Παλαιών Τευχών
Επιστροφή στις Επιχειρηματικές Σελίδες

© 2005 Γιώργος Επιτήδειος
Υποδείξεις, Ερωτήσεις, Σχόλια στην διεύθυνση gepiti@gepiti.com