[InterBIZ Newsletter Logo]

Προεκλογικές εκστρατείες στο Internet

Η συνεχώς αυξανόμενη δημοτικότητα του Internet έκανε τους Έλληνες πολιτικούς να ασχοληθούν με το δίκτυο από πολύ νωρίς. Αρκετοί ήταν εκείνοι οι οποίοι, από το 1996 ακόμη, ρωτούσαν για τις υπηρεσίες που παρέχει το Internet και για τους τρόπους με τους οποίους μπορούσαν να “μεταδώσουν” το μήνυμά τους στους χρήστες του. Δυστυχώς όμως, σύντομα απογοητεύτηκαν από τις δυσκολίες (το Internet δεν είναι τηλεόραση, ούτε επιτρέπεται το spam). Έτσι, όταν πέρασαν οι εκλογές οι περισσότεροι πρωτοπόροι πολιτικοί εγκατέλειψαν την προσπάθεια, για να ασχοληθούν με άλλες, πιο προσοδοφόρες σε ψήφους, δραστηριότητες.

Έτσι, η εκλογική άνοιξη του δικτύου αναβλήθηκε για αρκετά χρόνια και, με μια σύντομη αναλαμπή κατά τις δημοτικές εκλογές του 1998, κανείς δεν ασχολήθηκε ιδιαίτερα με τις πολιτικές εφαρμογές του Internet μέχρι τις μέρες μας. (Οι ευρωεκλογές δεν είχαν σταυρό προτίμησης και γι’ αυτό κατά τη διάρκεια της αναμέτρησης του 1999 τα κόμματα και οι υποψήφιοι δεν ενδιαφέρθηκαν ιδιαίτερα για την ενημέρωση του κοινού μέσω του Internet.)

Το 2000 όμως είναι έτος εθνικών εκλογών και το δίκτυο δεν είναι πια ένας κλειστός χώρος που ενδιαφέρει μόνο χομπίστες και φανατικούς χρήστες Η/Υ. Το 3 – 4% του πληθυσμού της χώρας μας βρίσκεται ήδη online, ενώ άρχισαν να γίνονται γνωστές και στην Ελλάδα οι επιτυχίες άλλων πολιτικών οι οποίοι αποκόμισαν μεγάλα εκλογικά οφέλη, αξιοποιώντας τις δυνατότητες του δικτύου.

Ιδιαίτερη εντύπωση φαίνεται πως έκανε η περίπτωση του Jesse Ventura. Σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, ο κυβερνήτης της πολιτείας της Μινεσότα θα μείνει στην ιστορία ως ο πρώτος πολιτικός που κατέλαβε το αξίωμά του χάρη στο Internet. Στις εκλογές του 1998 η υποψηφιότητα του Ventura θεωρήθηκε από την πρώτη στιγμή ως χαμένη υπόθεση μια και ο Ventura ξεκίνησε, έχοντας εναντίον του τόσο την τηλεόραση όσο και τον τύπο (διακωμωδήθηκε επίμονα διότι στο παρελθόν διετέλεσε επαγγελματίας παλαιστής του Κατς).

Αρνήθηκε όμως να το βάλει κάτω και στήριξε την προεκλογική του εκστρατεία στο Internet, καταφέρνοντας τελικά να “σπάσει το κατεστημένο”. Εξελέγη δαπανώντας μόνο το ένα δέκατο των χρημάτων των αντιπάλων του και χωρίς να υποστηριχθεί από κανένα από τα δύο μεγάλα κόμματα (Δημοκρατικοί και Ρεπουμπλικάνοι) τα οποία νέμονται, εδώ και έναν αιώνα, την αμερικανική πολιτική ζωή.

Αξιοποιώντας την εμπειρία του Ventura, αλλά και άλλων πολιτικών οι οποίοι έδωσαν μεγάλη βαρύτητα στο Internet κατά τις εκλογικές τους αναμετρήσεις, συγκέντρωσα και παραθέτω εδώ τους σημαντικότερους συντελεστές μιας επιτυχημένης εκλογικής αξιοποίησης του Internet (web, email κ.λπ.). Ελπίζω πως θα βρείτε τον κατάλογο με τα αποτελέσματα της μελέτης μου χρήσιμο, διδακτικό και ενδιαφέροντα:

1. Ποτέ δεν είναι νωρίς για να ξεκινήσει μια εκστρατεία

Το Internet δεν έχει τη μαζικότητα της τηλεόρασης και των άλλων ΜΜΕ. Από το web λείπει η χαρισματική προσωπικότητα ενός οικοδεσπότη ο οποίος θα δώσει λάμψη σε σχετικά πεζά θέματα (πληθωρισμός, ανεργία κ.λπ.) και θα φέρει θεατές με μόνο ατού την παρουσία του (τους ανθρώπους οι οποίοι έχουν συνηθίσει να βλέπουν ή να ακούν κάποια εκπομπή κάθε μέρα ή κάθε εβδομάδα).

Στο Internet σταρ είναι ο ίδιος ο υποψήφιος και, εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων, το όνομά του ή οι προγραμματικές θέσεις του δεν θα τραβήξουν την προσοχή του κοινού, αν δεν περιέχουν κάτι το πραγματικά διασκεδαστικό, όμορφο ή εντυπωσιακό (π.χ. κατάργηση όλων των φόρων, υποχρεωτική εκκένωση της Αθήνας και μεταφορά των κατοίκων της σε βραχονησίδες κ.λπ.).

Βέβαια, αν οι υποστηριζόμενες θέσεις, προτάσεις και απόψεις είναι ουσιαστικές, πρωτότυπες και ενδιαφέρουσες θα γίνουν σιγά σιγά γνωστές (από στόμα σε στόμα) σε όλους τους πολιτικοποιημένους χρήστες του Internet. Αυτή η διαδικασία όμως απαιτεί πολύ χρόνο και σπάνια αποδίδει αρκετούς καρπούς μέσα στα στενά χρονικά πλαίσια μιας κλασικής προεκλογικής εκστρατείας (ένας ή δύο μήνες).

2. Δώστε μεγάλη βαρύτητα στα email notifications

Ελάχιστοι χρήστες του δικτύου επισκέπτονται τακτικά το site ενός υποψηφίου ακόμη και αν ενδιαφέρονται γι’ αυτόν. Η αιτία αυτής της απροθυμίας βρίσκεται στην πληθώρα των σελίδων που υπάρχουν σήμερα στο δίκτυο (πάνω από 800.000.000) και στον μικρό χρόνο που έχει στη διάθεσή του ο κάθε χρήστης. Σπάνια λοιπόν θα επιλέξει κανείς να ξαναεπισκεφθεί ένα “παλαιό” site αντί να δει κάτι καινούριο.

Η καλύτερη λύση για να αμβλυνθεί αυτό το πρόβλημα είναι η ενημέρωση των ενδιαφερομένων μέσω email. Ο επισκέπτης του site πρέπει να μπορεί από κάθε σελίδα - ακόμη και από την αρχική - να δηλώνει το ενδιαφέρον του για τον υποψήφιο, δίνοντας το email στο οποίο θέλει να λαμβάνει ενημερωτικά ή υπενθυμητικά μηνύματα. Από τις ανακοινώσεις αυτές (email notifications) οι ενδιαφερόμενοι θα πληροφορούνται πάντοτε χωρίς κόπο ή καθυστέρηση για όλες τις δραστηριότητες του υποψηφίου. Επειδή μάλιστα το υλικό αυτό παραδίδεται απευθείας στο γραμματοκιβώτιο (mailbox) κάθε χρήστη έχει περισσότερες πιθανότητες να μελετηθεί προσεκτικά. (Οι web σελίδες διαβάζονται online υπό πίεση χρόνου, ενώ ο χρήστης συνήθως ασχολείται με τα email του offline χωρίς το άγχος της ανοιχτής τηλεφωνικής γραμμής.)

Η ενημέρωση του κοινού μέσω email notifications μπορεί να χωριστεί σε τρεις κατηγορίες:

  • Ενημέρωση για δημοσιογράφους (αποστολή δελτίων τύπου με email)
  • Ενημέρωση για δραστηριότητες (ανακοίνωση όλων των εκδηλώσεων στις οποίες θα παρευρεθεί ο υποψήφιος)
  • Ενημέρωση θέσεων (αποστολή επεξηγηματικών κειμένων για τις θέσεις, απόψεις, προγραμματικές δηλώσεις κ.λπ. του υποψηφίου)

Είναι πολύ σημαντικό να τηρούνται αυστηρά όσα δηλώνονται στους συνδρομητές των email notifications. Αν για παράδειγμα ζήτησαν ενημέρωση μόνο για τις θέσεις του υποψηφίου δεν πρέπει να τους αποστέλλονται και ανακοινώσεις εκδηλώσεων. Επίσης δεν πρέπει να γίνεται κατάχρηση αυτής της μεθόδου διότι κουράζει τον παραλήπτη και οδηγεί στο αντίθετο αποτέλεσμα.

3. Ξεκαθαρίστε από την πρώτη στιγμή τους στόχους σας

Σε καμία περίπτωση μην προσπαθήσετε να δημιουργήσετε ένα site το οποίο να επιδιώκει την επίτευξη πολλών στόχων ταυτόχρονα. Το site πρέπει να προβάλλει ένα μόνο σκοπό κάθε φορά, υποτάσσοντας όλα τα άλλα θέματα σε αυτόν.

Για παράδειγμα, το web site του Jesse Ventura δημιουργήθηκε με σκοπό τη στρατολόγηση εθελοντών και όλη η δομή και η σχεδίασή του εναρμονίστηκε με αυτό το στόχο. Αργότερα, η δομή και το περιεχόμενο άλλαξαν και η έμφαση δόθηκε στην παρουσίαση θέσεων και απόψεων. Αν προσπαθούσε από την αρχή να προβάλλει τις θέσεις του με την ίδια ένταση που επεδίωκε να στρατολογεί εθελοντές, οι επισκέπτες θα αποπροσανατολίζονταν χωρίς να καταλαβαίνουν τι προσπαθούσε να τους πει. (Ο Ventura στην αρχή έλεγε “Εργαστείτε μαζί μου” και μετά άλλαξε το μήνυμα σε “Ακούστε με”.)

4. Δημιουργήστε ένα virtual δίκτυο υποστηρικτών

Ο Jesse Ventura το είχε ονομάσει Jesse Net και ενέταξε σε αυτό όλους όσους επιθυμούσαν να υποστηρίξουν ενεργά την προσπάθειά του. Μέσω ειδικών email notifications οι άνθρωποι αυτοί ενημερώνονταν τακτικά για τις ενέργειες του υποψηφίου, πληροφορούνταν για τις ανάγκες της εκστρατείας και τους δινόταν η δυνατότητα να βοηθήσουν σε όποια δραστηριότητα επιθυμούσαν.

Οι εθελοντές αποδείχθηκαν χρήσιμοι σε πολλές εργασίες όπως για παράδειγμα στην καταχώρηση δεδομένων. Σε μια εκδήλωση 5.000 άνθρωποι συμπλήρωσαν από ένα εκτεταμένο ερωτηματολόγιο (σε χαρτί) τα περιεχόμενα του οποίου έπρεπε στη συνέχεια να καταχωρηθούν σε μια βάση δεδομένων. Επειδή όμως δεν υπήρχε το απαιτούμενο προσωπικό ή τα διαθέσιμα μηχανήματα, δημιουργήθηκε μια φόρμα στο web με τα ίδια ακριβώς πεδία που είχε και το ερωτηματολόγιο. Έπειτα, ταχυδρομήθηκαν 100 ερωτηματολόγια σε κάθε εθελοντή και εκείνος τα καταχώρησε online από το σπίτι του στον ελεύθερο χρόνο του.

Η πρακτική αυτή βέβαια είναι κάπως ριψοκίνδυνη μια και οι στρατολογημένοι από το Internet εθελοντές δεν έχουν προσωπική επαφή με τους ανθρώπους του υποψηφίου. Δεν είναι λοιπόν βέβαιο πως θα εκτελέσουν το έργο που ανέλαβαν. Για να ξεχωρίσουν τους αξιόπιστους εθελοντές (αυτούς που ήταν πραγματικά διατεθειμένοι να παράγουν έργο) από εκείνους που απλώς υπόσχονταν χωρίς να έχουν ειλικρινή διάθεση να κάνουν κάτι, οι επικεφαλής της εκστρατείας ανέθεταν αρχικά σε όλους μια δοκιμαστική, μικρής σπουδαιότητας, εργασία. Από το χρόνο και την ποιότητα εκτέλεσης αυτής της δουλειάς εκτιμούσαν την αξία του εθελοντή και καθόριζαν το είδος των έργων που μπορούσαν να του αναθέσουν.

Εκτός των παραδοσιακών εθελοντικών δραστηριοτήτων, το δίκτυο των υποστηρικτών αποδείχθηκε ιδιαίτερα χρήσιμο για την καταπολέμηση φημών. Όταν γράφτηκε, εσφαλμένα, στον τύπο πως ο Ventura υποστηρίζει τη νομιμοποίηση της πορνείας (θέμα ταμπού για τους αμερικανούς), στάλθηκαν ενημερωτικά email στους υποστηρικτές του και μέσω αυτών χιλιάδες άνθρωποι πληροφορήθηκαν άμεσα πως η είδηση ήταν λανθασμένη. Αν δεν υπήρχε το δίκτυο, το γραφείο δημοσίων σχέσεων του Ventura θα έπρεπε να εκλιπαρεί τα εχθρικά προς αυτόν ΜΜΕ (δαπάνησε ελάχιστα χρήματα σε διαφημίσεις) να δημοσιεύσουν μια διάψευση η οποία έτσι κι αλλιώς θα χανόταν απαρατήρητη στις πίσω σελίδες ή σε στιγμές χαμηλής θεαματικότητας.

Αξίζει να σημειωθεί πάντως πως το δίκτυο συνέχισε να είναι ενεργό και μετά τις εκλογές. Ο αριθμός των εγγεγραμμένων εθελοντών αυξήθηκε κατά 50% την επομένη της εκλογής του Ventura και εξακολουθεί να μεγαλώνει ακόμη και σήμερα! Οι άνθρωποι αυτοί θεωρούν τους εαυτούς τους “φίλους” του υποψηφίου και με τακτικά email ενημερώνονται για τις κινήσεις του. Με τον τρόπο αυτό προετοιμάζεται ήδη το έδαφος για την επόμενη εκλογική αναμέτρηση.

5. Τολμήστε να είστε συγκεκριμένοι

Τα κείμενα του web site και των email notifications πρέπει να είναι τολμηρά, σύντομα και να προβάλλουν ξεκάθαρες σκέψεις, ιδέες και προτάσεις.

Πολλοί υποψήφιοι συνηθίζουν να προβάλουν ασαφείς θέσεις για τα περισσότερα θέματα, ελπίζοντας πως με τον τρόπο αυτό θα αποφύγουν να δυσαρεστήσουν κάποιους πιθανούς ψηφοφόρους. Μια προεκλογική εκστρατεία στο Internet όμως δεν θα επιτύχει ποτέ αν έχει τέτοιο χαρακτήρα (κανείς δεν επισκέπτεται ένα site για να διαβάσει αοριστολογίες και σπάνια αφιερώνει αρκετό χρόνο για να μελετήσει μακροσκελή κείμενα).

6. Αξιοποιήστε την ευκολία ενημέρωσης που παρέχει το Web

Όταν ο Jesse Ventura οργάνωσε το περίφημο “Drive to Victory” (μια πολυήμερη περιοδεία σε πόλεις και χωριά για εμφανίσεις με ομιλίες 20 – 30 λεπτών σε κάθε τοπική συγκέντρωση) δεν αρκέστηκε μόνο στην ανακοίνωση του προγράμματος από το Web και την αποστολή email στους υποστηρικτές του. Καθ’ όλη τη διάρκεια της περιοδείας του, εθελοντές με γνώσεις κατασκευής web σελίδων πληροφορούνταν συνεχώς μέσω κινητών τηλεφώνων για κάθε αλλαγή στο πρόγραμμα (ακυρώσεις, αναβολές, έκτακτες εμφανίσεις κ.λπ.) και ενημέρωναν αμέσως τις σελίδες του site.

Ακόμη, οι συνοδοί του Ventura χρησιμοποίησαν ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές και κάμερες για να αποθανατίσουν κάθε αξιόλογη στιγμή της πορείας. Το υλικό αυτό αποστέλλονταν άμεσα στους εθελοντές web authors οι οποίοι το χρησιμοποιούσαν για τη δημιουργία video clips και φωτογραφιών που τοποθετούνταν χωρίς καθυστέρηση σε ειδικές σελίδες του site. Με τον τρόπο αυτό το web έγινε ο κύριος χώρος προβολής του Ventura, ξεπερνώντας σε ταχύτητα και ποιότητα κάλυψης ακόμη και τα ΜΜΕ.

7. Συντάξτε τις προγραμματικές σας θέσεις σε μορφή ερωτήσεων και απαντήσεων (FAQ)

Αν και μερικοί επισκέπτες του site σας θα εκτυπώσουν τα σημαντικότερα κείμενα για να τα μελετήσουν με την ησυχία τους, οι περισσότεροι θα τα διαβάσουν online. Δυστυχώς, η ποιότητα των σημερινών οθονών καθιστά το διάβασμα σε αυτές αρκετά πιο κουραστικό απ’ ό,τι το διάβασμα σε απλό χαρτί. Για τον λόγο αυτό τα κύρια κείμενά σας πρέπει να είναι συνοπτικά και να ακολουθούν τη δομή της ανάστροφης πυραμίδας (παραλείπουμε την εισαγωγή, αναφέρουμε αμέσως τα πιο σημαντικά στοιχεία και μετά αναπτύσσουμε αναλυτικά το θέμα μας).

Ένας καλός και ιδιαίτερα δημοφιλής τρόπος διάταξης κειμένου στο web είναι η συγγραφή του με τη μορφή ερωτήσεων και απαντήσεων. Έτσι, κάθε αναγνώστης μπορεί να βρει άμεσα όσα τον απασχολούν, καθώς δεν απαιτείται η μελέτη ολόκληρων σελίδων μέχρι να ανακαλύψει ο επισκέπτης το, συνήθως σύντομο, κείμενο που τον ενδιαφέρει άμεσα. Προτιμήστε λοιπόν αυτή τη μορφή παρουσίασης κάθε φορά που θέλετε να γράψετε ένα κείμενο με πολλούς διαφορετικούς αποδέκτες.

8. Ενεργοποιήστε τους επισκέπτες σας

Μην ξεχνάτε ποτέ πως το Internet είναι ένα μέσο επικοινωνίας το οποίο μοιάζει περισσότερο με το τηλέφωνο παρά με την τηλεόραση. Για να υπάρξει όμως πραγματική επικοινωνία απαιτείται η ενεργός συμμετοχή και των δύο πλευρών.

Το site σας πρέπει να περιέχει όσο το δυνατόν περισσότερες φόρμες επικοινωνίας χάρη στις οποίες ο επισκέπτης θα νιώθει ότι η γνώμη του είναι ευπρόσδεκτη. Παραθέτουμε εδώ μερικά παραδείγματα:

  • Φόρμα παραπόνων και υποδείξεων
  • Φόρμα ψηφοφορίας (ποια η άποψή σας για το Χ θέμα)
  • Φόρμα εκδήλωσης ενδιαφέροντος (ποια από τα παρακάτω θέματα θεωρείτε πιο σημαντικά)

Φυσικά, η απλή τοποθέτηση φορμών δεν αρκεί. Οι παρατηρήσεις όσων τις χρησιμοποιούν πρέπει να λαμβάνονται σοβαρά υπ’ όψιν και μετά την υποβολή κάθε φόρμας είναι σκόπιμο να αποστέλλεται στο χρήστη ένα ευχαριστήριο email για τη συμβολή του στη διαμόρφωση των απόψεων του υποψηφίου.

9. Καλλιεργήστε στους υποστηρικτές σας την ιδέα πως ανήκουν σε μια κοινή ομάδα

Εκτός δικτύου αυτό γίνεται με συναντήσεις όπου όμως συνήθως παρευρίσκονται μόνο οι πιο οργανωμένοι και αποφασισμένοι ή οι πιο αργόσχολοι (συνήθως συνταξιούχοι) οπαδοί. Ακόμη και αυτοί όμως σπάνια έχουν το χρόνο ή τη διάθεση να συμμετάσχουν σε πολλές συναντήσεις. Για να ξεπεράσετε αυτό το πρόβλημα δημιουργήστε ένα δημόσιο χώρο συζητήσεων (bulletin board) όπου όλοι οι χρήστες του δικτύου θα μπορούν να επικοινωνούν μεταξύ τους, διατυπώνοντας τις απόψεις τους 24 ώρες το 24ωρο.

Ο χώρος αυτός πρέπει να είναι moderated (ελεγχόμενος) για να αποφεύγονται οι κακοήθειες, αλλά σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να λογοκρίνεται. Μην “κόψετε” ποτέ σχόλια διαφωνούντων (εκτός βέβαια αν είναι υβριστικά) και αντισταθείτε στον πειρασμό να βάλετε τους φίλους σας να γράφουν επαινετικά σχόλια για το άτομό σας. Τέλος, αναθέστε σε κάποιον να διαβάζει προσεκτικά όλα τα μηνύματα, και απαντήστε προσωπικά σε μερικά από αυτά για να δώσετε την εντύπωση πως “βρίσκεστε σε διαρκή επικοινωνία με το κοινό”.

10. Δημιουργήστε “microsites” για ειδικές κατηγορίες επισκεπτών

Κατασκευάστε μια ειδική σελίδα για δημοσιογράφους η οποία να παραπέμπει σε όσες σελίδες του site έχουν δημοσιογραφικό ενδιαφέρον (εκδηλώσεις, φόρμα εγγραφής στην υπηρεσία αποστολής δελτίων τύπου με email κ.λπ.). Καλό θα ήταν επίσης να αφιερώσετε ένα μέρος του site στις απόψεις σας για το Internet (spamming, privacy, κόστος πρόσβασης κ.λπ.) μια και το δίκτυο είναι ένα θέμα που σίγουρα απασχολεί τους περισσότερους επισκέπτες των σελίδων σας. ’λλα microsites μπορούν να είναι αφιερωμένα σε ειδικά θέματα στα οποία ο υποψήφιος έχει δώσει ιδιαίτερη βαρύτητα (π.χ. αγροτικά, οικονομικά κ.λπ.).

Προσέξτε όμως μην το παρακάνετε. Αν δημιουργήσετε πολλές ειδικές κατηγορίες, το site θα χάσει τη συνοχή, την ευχρηστία και τη λειτουργικότητά του.

11. Αναζητήστε τον εαυτό σας στο δίκτυο

Χρησιμοποιήστε τις μηχανές αναζήτησης για να βρείτε πού αναφέρεται το όνομά σας μέσα στο Internet και ποιοι έχουν δημιουργήσει παραπομπές στις σελίδες σας. Θα εκπλαγείτε από την ποικιλία των ανθρώπων οι οποίοι έχουν ασχοληθεί μαζί σας, θα διορθώσετε πιθανά λανθασμένα σχόλια για το άτομό σας και θα πάρετε ιδέες για νέους χώρους και τρόπους προβολής του έργου και της προσπάθειάς σας.

12. Χρησιμοποιήστε αποδοτικά τα banners

Οι περισσότεροι υποψήφιοι τοποθετούν διαφημιστικά banners σε sites τα οποία έχουν μεγάλη δημοτικότητα ή - οι πιο μελετημένοι - όπου το δημογραφικό προφίλ των επισκεπτών ταιριάζει περισσότερο με εκείνο των ψηφοφόρων τους.

Αυτό όμως δεν αρκεί. Για να αποδώσουν καλύτερα τα banners σας, φροντίστε να τα τοποθετείτε σε ενημερωτικούς χώρους όπως τα web sites εφημερίδων (βλέπε έρευνα E-Voter 98, τεύχος 26, 2/8/99). Καλή επιλογή αποτελούν και οι home pages των προμηθευτών υπηρεσιών Internet (τα banners στις σελίδες τους έχουν αυξημένο clickthrough).

13. Τοποθετήστε στο Web όσο περισσότερο ενημερωτικό υλικό μπορείτε

Οι χρήστες του Internet έχουν συνηθίσει να “σκανάρουν” στα γρήγορα μια web σελίδα, επιλέγοντας βιαστικά τα θέματα που τους ενδιαφέρουν. Φροντίστε λοιπόν να υπάρχει στο web υλικό για όλες τις δραστηριότητές σας. Έτσι θα έχετε μεγαλύτερες πιθανότητες να καλύψετε όσα θέματα ενδιαφέρουν τους επισκέπτες του site σας.

Εννοείται φυσικά πως όλο αυτό το υλικό πρέπει να είναι σωστά δομημένο για να βρίσκει κανείς εύκολα ό,τι επιθυμεί. Οι σημαντικότεροι παράγοντες που πρέπει να ληφθούν υπ’ όψιν κατά τη δόμηση του υλικού είναι:

  • Προτιμήστε μια home page με πολλές παραπομπές ομαδοποιημένες κατά αντικείμενο, παρόμοια σε μορφή με τις αρχικές web σελίδες εφημερίδων και περιοδικών (χαρακτηριστικό παράδειγμα σχεδίασης αυτής της μορφής είναι η Ναυτεμπορική, http://www.naftemporiki.gr)
  • Συνήθως οι χρήστες του Web επιλέγουν την πρώτη παραπομπή από κάθε λίστα επιλογών που συναντούν μπροστά τους. Τοποθετήστε λοιπόν ψηλότερα όσα θέματα θεωρείτε πως πρέπει να προβληθούν περισσότερο.
  • Γράψτε σύντομες, περιεκτικές και εύληπτες επικεφαλίδες (ιδιαίτερα στην αρχική σας σελίδα). Οι περισσότεροι επισκέπτες θα κρίνουν από αυτές αν αξίζει τον κόπο να ασχοληθούν περισσότερο με το site σας και να μάθουν πιο πολλά για σας.

14. Μη φοβάστε τις εξωτερικές παραπομπές

Οι περισσότεροι δημιουργοί sites αποφεύγουν την τοποθέτηση παραπομπών σε άλλες σελίδες, φοβούμενοι πως με τον τρόπο αυτό θα χάσουν τους επισκέπτες τους οι οποίοι θα περιπλανηθούν σε άλλα σημεία του δικτύου. Αυτό όμως είναι λάθος. Είναι πολύ σημαντικό τα κείμενά σας να περιέχουν παραπομπές σε άλλους χώρους (αποφάσεις υπουργείων, μελέτες μη κερδοσκοπικών οργανισμών κ.λπ.) όπου υποστηρίζονται και αποδεικνύονται οι απόψεις και τα λεγόμενά σας. Οι παραπομπές στα κείμενα όσων συμφωνούν μαζί σας αυξάνει το κύρος και την αξιοπιστία των λόγων σας, αντισταθμίζοντας και με το παραπάνω την όποια απώλεια επισκεπτών.

15. Δείτε τι κάνουν οι άλλοι

Είναι καλό να είστε πρωτότυποι, αλλά αυτό δεν σημαίνει πως πρέπει να αγνοήσετε τη δουλειά των προκατόχων και των ανταγωνιστών σας. Ακόμη κι αν δεν σας αρέσουν όσα έχουν δημιουργήσει εκείνοι στα δικά τους web sites, σκεφτείτε πως αρκετοί χρήστες του Internet επισκέπτονται πολλές εκλογικές σελίδες και έχουν συνηθίσει τον τρόπο παρουσίασης που βρίσκουν σε αυτές. (Π.χ. αφού όλα τα άλλα sites έχουν παραπομπή στο βιογραφικό του υποψήφιου απευθείας από την πρώτη σελίδα πρέπει να δημιουργήσετε και εσείς ένα παρόμοιο link ακόμη και αν δεν πιστεύετε πως αυτό είναι σωστό.)

Μην πηγαίνετε λοιπόν κόντρα στο ρεύμα αν δεν έχετε να επιδείξετε κάτι εξαιρετικά καλύτερο από τους άλλους (το απλώς καλύτερο δεν αρκεί γιατί οι χρήστες προτιμούν να επαναλαμβάνουν τις λειτουργίες που έχουν ήδη συνηθίσει από το να μαθαίνουν νέα πράγματα). Ενδεικτικά αναφέρουμε πως η πρώτη σας σελίδα πρέπει να περιέχει, σε περίοπτη θέση, παραπομπές στις παρακάτω ενότητες:

  • Το πορτρέτο σας (βιογραφικό, προσωπικά στοιχεία κ.λπ.)
  • Τις μέχρι σήμερα ενέργειές σας
  • ’ρθρα και συνεντεύξεις
  • Φωτογραφικό αρχείο (επιλογές από τις καλύτερες και πιο ενδιαφέρουσες φωτογραφίες σας)
  • Εκλογικά αποτελέσματα παλαιότερων αναμετρήσεων

16. Παντρέψτε email και τηλέφωνο

Το επιτελείο του Jesse Ventura δεν αρκέστηκε να στέλνει email στους εθελοντές και σε όσους είχαν ζητήσει να ενημερώνονται για τις προεκλογικές δραστηριότητές του. Δημιούργησε επίσης ένα τηλεφωνικό δένδρο το οποίο υπενθύμιζε σε όλους κάθε συνάντηση και τους ενημέρωνε για όλα τα σημαντικά γεγονότα.

Το σύστημα του δένδρου λειτουργούσε με τον ακόλουθο τρόπο: 10 εθελοντές αναλάμβαναν να τηλεφωνήσουν ο καθένας σε άλλους 10 και αυτοί με τη σειρά τους φρόντιζαν για την τηλεφωνική ενημέρωση άλλων 10 που και αυτοί περνούσαν το μήνυμα σε άλλους.

Γενικά οι εθελοντές αποδείχθηκαν πολύ δεκτικοί σε τέτοιες απλές μεθόδους συνεργασίας διότι τους δινόταν η ευκαιρία να συμμετάσχουν στην εκλογική προσπάθεια χωρίς μεγάλο κόπο, δαπάνη ή σπατάλη χρόνου (απλώς έκαναν μερικά τηλεφωνήματα).

17. Δώστε μεγαλύτερη βαρύτητα στο περιεχόμενο και τη λειτουργικότητα των σελίδων σας απ’ ό,τι στην εξωτερική εμφάνισή τους

Η μέχρι τώρα εμπειρία από άλλες δικτυακές δραστηριότητες (π.χ. ηλεκτρονικό εμπόριο) έχει δείξει πως οι χρήστες του δικτύου δρουν λιγότερο παρορμητικά όταν βρίσκονται στο Internet απ’ ό,τι όταν χρησιμοποιούν άλλα μέσα (π.χ. τηλεόραση, τύπος κ.λπ.). Γι’ αυτό και κάθε προεκλογική εκστρατεία η οποία διεξάγεται μέσω του δικτύου πρέπει να στοχεύει στη λογική και όχι στο θυμικό των χρηστών.

Κανείς δεν θα σας ψηφίσει ποτέ επειδή έχετε όμορφο site. Αρκετοί όμως θα το κάνουν αν διαβάσουν τα κείμενα με τις θέσεις σας και πειστούν για την ορθότητα των απόψεών σας. Μπείτε λοιπόν στον κόπο να γράψετε μερικά κείμενα ειδικά για το site σας (για τις βασικές σελίδες) και φροντίστε να ακολουθούν τους ειδικούς κανόνες σύνταξης κειμένων οι οποίοι ισχύουν για το δίκτυο (μικρές παράγραφοι, εκτεταμένη χρήση λιστών, bold λέξεις για τα κυριότερα σημεία κ.λπ.).

Σε καμία περίπτωση μην κάνετε το σύνηθες λάθος να τοποθετήσετε αυτούσια στο δίκτυο τα κείμενα που συντάξατε για το διαφημιστικό σας φυλλάδιο. Εδώ έχουμε να κάνουμε με ένα τελείως διαφορετικό μέσο το οποίο απαιτεί τον δικό του ιδιαίτερο τρόπο προσέγγισης, έκφρασης και παρουσίασης.

18. Συντονίστε τις εντός και τις εκτός δικτύου δραστηριότητές σας

Οι ενέργειές σας στο δίκτυο δεν μπορούν να είναι ξεκομμένες από τη συνολική προεκλογική σας δραστηριότητα. Τοποθετήστε τη διεύθυνση του web site σας σε όλες τις αφίσες, τα φυλλάδια και τα επιστολόχαρτά σας. Επίσης, αν είναι δυνατόν, χρησιμοποιήστε στο site σας χρώματα όμοια με εκείνα που επιλέξατε για τα ενημερωτικά σας φυλλάδια (έτσι θα δώσετε την αίσθηση της ομοιομορφίας και της συνέχειας).

Γενικά, προσπαθήστε ώστε όλη η εκστρατεία σας, εντός και εκτός δικτύου, να διέπεται από το ίδιο πνεύμα (όσο και αν ακούγεται παράδοξο πολύ συχνά οι εντός και εκτός δικτύου ενέργειες ενός υποψηφίου παρουσιάζουν μεγάλες αποκλίσεις και αποπροσανατολίζουν τους ψηφοφόρους).

Συμπεράσματα

Σύμφωνα με μια έρευνα που έγινε στις ΗΠΑ τον Οκτώβριο του 1999, το 25% όσων χρησιμοποιούν το Internet προβαίνουν πάντοτε σε online αξιολογήσεις πριν αποφασίσουν ποιον υποψήφιο θα υποστηρίξουν στις εκλογές (η έρευνα θεώρησε ως χρήστη του Internet όποιον συνδέεται τουλάχιστον μια φορά την εβδομάδα στο δίκτυο).

Είναι αλήθεια πως θα περάσουν ακόμη αρκετά χρόνια μέχρι να φτάσουμε και στη χώρα μας σε τέτοιο επίπεδο δικτύωσης που ο ένας πολιτικός να κατηγορεί δημοσίως τον άλλον διότι δεν έχει εύχρηστο web site, όπως έκανε ο αμερικανός Γερουσιαστής Orrin Hatch για τον αντίπαλό του George W. Bush (New York Times 3/12/99). Ωστόσο, το Internet χρησιμοποιείται ήδη από σχεδόν 400.000 Έλληνες και σύντομα η σκιά του πάνω στα πολιτικά δρώμενα της χώρας μας θα γίνει ακόμη πιο έντονη (εκτιμάται πως οι χρήστες θα φτάσουν τις 700.000 μέχρι το τέλος του 2000).

Δεν θα ήθελα φυσικά σε καμία περίπτωση να δώσω την εντύπωση πως, έστω και στο απώτερο μέλλον, η επιτυχημένη αξιοποίηση του δικτύου θα είναι αρκετή για να εξασφαλίσει την εκλογή ενός υποψηφίου. Οι προγραμματικές θέσεις του, η προσωπικότητά του και η εκτός Internet παρουσία του θα εξακολουθήσουν να παίζουν καθοριστικό ρόλο στις επιλογές των ψηφοφόρων. Σίγουρα όμως, όσο περνάει ο καιρός όμως θα είναι όλο και πιο δύσκολο για έναν πολιτικό να επιτύχει τους σκοπούς του χωρίς το δίκτυο.


Αποκτήστε μια δωρεάν συνδρομή στο InterBIZ

Επιστροφή στο Αρχείο ’ρθρων Παλαιών Τευχών
Επιστροφή στις Επιχειρηματικές Σελίδες

Copyright 1998, 1999, 2000 Γιώργος Επιτήδειος
Υποδείξεις, Ερωτήσεις, Σχόλια στην διεύθυνση gepiti@gepiti.com