[InterBIZ Newsletter Logo]

Τι είναι οι οργανωμένες αγορές (We-Commerce)

Πριν από μερικά χρόνια, μια κυρία - με πραγματικά "θηλυκό" μυαλό - ήθελε να αγοράσει ένα αυτοκίνητο. Όπως κάθε συνετός καταναλωτής, μελέτησε τα διαθέσιμα μοντέλα και, αφού επέλεξε εκείνο το οποίο κάλυπτε καλύτερα τις ανάγκες της, άρχισε να επισκέπτεται τις εκθέσεις αυτοκινήτων αναζητώντας την καλύτερη τιμή. Δυστυχώς όμως, παρ' όλες τις προσπάθειές της, δεν κατάφερε να βρει έναν έμπορο ο οποίος να πουλά αυτοκίνητα σε πραγματικά χαμηλές τιμές. Όλοι τους έκαναν λίγο πολύ τις ίδιες προσφορές, έδιναν τις ίδιες τιμές και παρείχαν τις ίδιες εγγυήσεις.

Η κυρία μας όμως, μη θέλοντας να παραδεχθεί πως η προσπάθειά της να βρει ένα καλό και φθηνό αυτοκίνητο είχε αποτύχει, άρχισε να αναζητά τρόπους αγοράς σε τιμές χονδρικής. Συνειδητοποίησε λοιπόν πως ο τρόπος με τον οποίο λειτουργεί το λιανεμπόριο ευνοεί τους μεσάζοντες και όχι το ευρύ κοινό. Τα καταστήματα λιανικής αγοράζουν από τον παραγωγό μεγάλες ποσότητες σε χαμηλές τιμές (χονδρική) για λογαριασμό των μελλοντικών πελατών τους. Στη συνέχεια, οι έμποροι μεταπωλούν αυτά τα είδη σε σημαντικά υψηλότερες τιμές εκμεταλλευόμενοι το γεγονός πως ο μεμονωμένος καταναλωτής αγοράζει μικρές ποσότητες και γι' αυτό δεν έχει την ίδια ευχέρεια διαπραγμάτευσης με εκείνους.

Όταν συνειδητοποίησε τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί το σύστημα, η επίμονη κυρία μας αποφάσισε να χρησιμοποιήσει τη δύναμη του Internet για να "εξισορροπήσει" τα πράγματα. Σκέφθηκε πως μέσα στο δίκτυο θα μπορούσε να βρει πολλούς άλλους ανθρώπους οι οποίοι θα ήθελαν να αγοράσουν το ίδιο αυτοκίνητο με εκείνη. Δημοσίευσε λοιπόν μια ανακοίνωση σε μερικά newsgroups και κατάφερε να βρει άλλους 9 χρήστες οι οποίοι ενδιαφέρονταν για το ίδιο μοντέλο. Στη συνέχεια, πήγε σε ένα κατάστημα και ζήτησε να της δώσουν προσφορά χονδρικής (για 10 κομμάτια) και φυσικά πέτυχε το σκοπό της αγοράζοντας, μαζί με τους άλλους χρήστες, το αυτοκίνητο της αρεσκείας της σε απίστευτα χαμηλή τιμή!

Η ιδέα ήταν καλή και κατά καιρούς υιοθετήθηκε και από άλλους. Δεν έγινε όμως ποτέ δημοφιλής μια και για να επιτύχει αυτό το σύστημα είναι απαραίτητο να συντονίζεται από ένα άτομο με θέληση, ταλέντο στις δημόσιες σχέσεις και μεγάλες οργανωτικές ικανότητες. Έτσι, οι μέχρι τώρα εφαρμογές του μοντέλου ήταν σπάνιες και αποσπασματικές. Μια καλή ιδέα όμως δεν πηγαίνει ποτέ χαμένη και σήμερα βρίσκεται και πάλι στην επικαιρότητα χάρη στη φαντασία και το όραμα του Paul Allen, συνιδρυτή της Microsoft.

Το κατάστημα που δημιούργησε ο Allen ονομάστηκε Mercata (http://www.mercata.com) και λειτουργεί με το group-buying model που περιγράψαμε παραπάνω. Ο χρήστης της υπηρεσίας Powerbuy του Mercata μπορεί να δει στο Web site της εταιρείας ποια προϊόντα διατίθενται κάθε στιγμή προς πώληση (υπάρχουν προσφορές που αλλάζουν κατά καιρούς) και, αν θέλει, μπορεί να αγοράσει το προϊόν αμέσως πληρώνοντας την τρέχουσα τιμή.

Του δίδεται όμως και η δυνατότητα συμμετοχής σε ένα ιδιότυπο μειοδοτικό διαγωνισμό. Αν δεχθεί να παραλάβει το προϊόν με καθυστέρηση (συνήθως ενός μηνός), τότε το Mercata θα συγκεντρώσει τη δική του και πολλές άλλες παραγγελίες και θα διαπραγματευτεί με τον παραγωγό μια καλύτερη τιμή για όλες μαζί. Έτσι, ο αγοραστής έχει πολλές πιθανότητες να αποκτήσει τελικά το προϊόν σε τιμή πολύ χαμηλότερη από τη λιανική (πολλές φορές οι τελικές τιμές διαμορφώνονται σε επίπεδα έως και 50% χαμηλότερα από τις αρχικές).

Επίσης, ο χρήστης της υπηρεσίας Powerbuy έχει τη δυνατότητα να δηλώσει σε ποια τιμή θέλει να αγοράσει το προϊόν. Για παράδειγμα, μπορεί να παραγγείλει μια φωτογραφική μηχανή αξίας 650 δολαρίων προσφέροντας 500. Αν συγκεντρωθούν αρκετές παραγγελίες ώστε η τιμή πώλησης της μηχανής να κατέβει στα 500 δολάρια, ή πιο χαμηλά, τότε η παραγγελία θα εκτελεστεί, διαφορετικά θα μείνει ανενεργή.

Νομίζω θα συμφωνήσετε και εσείς πως πρόκειται αυτή η ανορθόδοξη πρακτική θα αλλάξει το λιανεμπόριο δίνοντας πολύ μεγαλύτερη δύναμη στους καταναλωτές (γι' αυτό άλλωστε και οι ειδικοί ονομάζουν αυτό το φαινόμενο We-Commerce). Οι άνθρωποι του Mercata πάντως είναι, δικαιολογημένα, εξαιρετικά αισιόδοξοι και πιστεύουν πως η πρακτική αυτή μπορεί να εφαρμοστεί σε όλα σχεδόν τα προϊόντα. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι έχουν αποκτήσει από τώρα τα δικαιώματα για το domain everything.com

Αποκτήστε μια δωρεάν συνδρομή στο InterBIZ

Επιστροφή στο Αρχείο ’ρθρων Παλαιών Τευχών
Επιστροφή στις Επιχειρηματικές Σελίδες

Copyright 1998, 1999, 2000 Γιώργος Επιτήδειος
Υποδείξεις, Ερωτήσεις, Σχόλια στην διεύθυνση gepiti@gepiti.com