[InterBIZ Newsletter Logo]

Τι είναι η Νέα Οικονομία (New Economy)
15/12/2000 (Αφού όλα αυτά τα χρόνια δεν κατάφερα να ανακαλύψω κάποιον αξιόλογο ορισμό, δοκιμάζω εδώ να διατυπώσω τον δικό μου.) Γιώργος Επιτήδειοςgepiti@gepiti.com

 

Αν και όλοι μας διαβάζουμε και ακούμε αρκετά συχνά για τον τρόπο με τον οποίο η νέα οικονομία αλλάζει (ή θα αλλάξει) τη ζωή μας, ελάχιστοι έχουν την τύχη να συναντήσουν κείμενα τα οποία αποτολμούν μια συγκροτημένη, σαφή και εύληπτη ερμηνεία της, αποφεύγοντας γενικότητες όπως: "Η νέα οικονομία δεν είναι οι υπολογιστές, αλλά οι ιδέες". Για τους συγγραφείς αυτών των ορισμών βέβαια, παρόμοιες αερολογίες είναι απαραίτητες για την επιβίωσή τους, καθώς τους εξασφαλίζουν από πιθανές μελλοντικές κακοτοπιές (όσο πιο ασαφής είσαι τόσο δυσκολότερα μπορεί κανείς να κατανοήσει τι εννοείς και, συγκρίνοντάς το με την πραγματικότητα, να αποδείξει ότι έκανες λάθος).

Όσοι όμως κερδίζουν, ή προσδοκούν να κερδίσουν, το ψωμί τους από το δίκτυο, νιώθουν επιτακτικά την ανάγκη για κάτι πιο χειροπιαστό. Χρειαζόμαστε μια συγκεκριμένη πρόταση την οποία να μπορούμε να αξιολογήσουμε, να εφαρμόσουμε και, αν παραστεί ανάγκη, να εξηγήσουμε με σαφήνεια στους πελάτες ή τους προϊσταμένους μας.

Με γνώμονα τα παραπάνω λοιπόν, ο ορισμός που προτείνω για τη νέα οικονομία είναι ο ακόλουθος:

Νέα οικονομία ονομάζουμε το σύνολο όσων επιχειρηματικών δραστηριοτήτων υλοποιούνται, βασισμένες πάνω στην αμφίδρομη ψηφιακή επικοινωνία. Γι' αυτό και σχεδόν πάντοτε οι δράσεις αυτές αξιοποιούν (σε διαφορετικές αναλογίες) τα χαρακτηριστικά της συσσώρευσης, της εξειδίκευσης και του αυτοματισμού.
Θα μπορούσαμε με άλλα λόγια να παρομοιάσουμε την νέα οικονομία με ένα οίκημα χτισμένο πάνω σε ένα δίχτυ. Το δίχτυ αποτελείται από τους νέους τρόπους με τους οποίους επικοινωνούν μεταξύ τους ιδιώτες με επιχειρήσεις, επιχειρήσεις με άλλες επιχειρήσεις και ιδιώτες με άλλους ιδιώτες (συνήθως μέσω του Internet), ενώ το οίκημα αποτελείται από όσες εφαρμογές αξιοποιούν επιχειρηματικά αυτή την επικοινωνία.

Τα ακόλουθα παραδείγματα πιστεύω ότι θα μας βοηθήσουν να κατανοήσουμε καλύτερα αυτή τη νέα πραγματικότητα:

1. Συσσώρευση (Aggregation)

Δηλαδή ταχεία και εύκολη συγκέντρωση ανθρώπων, πληροφοριών και ψηφιακού περιεχομένου. Χαρακτηριστικά παραδείγματα εφαρμογών της συσσώρευσης είναι τα:

Portals

Η συσσώρευση περιεχομένου από πολλές διαφορετικές πηγές και η παρουσίασή του μέσα σε ένα ενιαίο χώρο αποτελεί τη βάση της λειτουργίας όλων των Portals. Αν και παρόμοια μοντέλα υπήρχαν και στο παρελθόν (π.χ. ανθολογίες όπως το Readers Digest), μόνο οι σύγχρονες επικοινωνιακές τεχνικές επιτρέπουν σε έναν δημιουργό περιεχομένου από τη Βρετανία να παράγει έργο (π.χ. μετεωρολογικές προβλέψεις) το οποίο να ενσωματώνεται αυτόματα σε ένα ελληνικό Portal.

Group buying models

Λειτουργούν με τη συγκέντρωση πολλών αγοραστών οι οποίοι χάρη στον μεγάλο αριθμό τους διαπραγματεύονται σημαντικές εκπτώσεις από τους προμηθευτές. Και αυτή η πρακτική ήταν γνωστή στο παρελθόν, αλλά μόνο χάρη στις νέες επικοινωνιακές τεχνικές έχω τη δυνατότητα να συνεργαστώ με άλλους 500 ανθρώπους απ' όλο τον κόσμο (οι οποίο ενδιαφέρονται για την ίδια φωτογραφική μηχανή με εμένα) έτσι ώστε να επιτύχουμε όλοι μαζί μια καλύτερη τιμή αγοράς. (Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα εφαρμογών αυτής της μορφής θα βρείτε στο νέο site http://www.snowball.gr)

2. Εξειδίκευση

Δηλαδή η δυνατότητα αναγνώρισης όσων ιδιωτών ή επιχειρήσεων από ολόκληρο τον κόσμο ενδιαφέρονται για ένα πολύ συγκεκριμένο αντικείμενο και η ικανοποίηση των αναγκών τους όσο ιδιόμορφες και ιδιαίτερες και αν είναι αυτές. Χαρακτηριστικά παραδείγματα εφαρμογών της εξειδίκευσης είναι τα:

Narrowcasting

Το Internet είναι ένα "χωριό" με πληθυσμό που πλησιάζει τα 400 εκατομμύρια κατοίκους. Μέσα σε αυτό το σύνολο ανθρώπων πιθανότατα υπάρχουν αρκετοί συλλέκτες κολάρων για σκύλους, ή φανατικοί λάτρες του Origami (ιαπωνική χειροτεχνία από διπλωμένο και κομμένο χαρτί) ώστε να είναι οικονομικά βιώσιμη η δημιουργία ενός ηλεκτρονικού καταστήματος ειδικά για τις ανάγκες τους. Εδώ λοιπόν οι νέες δυνατότητες επικοινωνίας επιτρέπουν την εύρεση και "αξιοποίηση" μικρών ομάδων ανθρώπων οι οποίες μέχρι σήμερα ήταν τόσο διασπαρμένες σε ολόκληρο τον κόσμο ώστε κανείς δεν συνειδητοποιούσε την ύπαρξή τους.

Δωροοικονομία (Gift economy)

Η δωρεάν παροχή μέσω Internet μιας υπηρεσίας (π.χ. πληροφορίες για εκδρομές στην Ευρυτανία) θα συγκεντρώσει κατά πλειοψηφία ανθρώπους οι οποίοι διαθέτουν συγκεκριμένα δημογραφικά και ψυχογραφικά χαρακτηριστικά (κυρίως όσους ενδιαφέρονται να ταξιδέψουν εκεί). Όταν συμβεί αυτό, είναι πλέον εύκολη η επιχειρηματική αξιοποίηση του συγκεντρωμένου πληθυσμού για την παροχή επιπρόσθετων (επί πληρωμή αυτή τη φορά) υπηρεσιών. Για παράδειγμα, στην περίπτωση της Ευρυτανίας, ένα web site με παρόμοιες πληροφορίες μπορεί να προσφέρει στους επισκέπτες του κρατήσεις εισιτηρίων, ενοικιάσεις δωματίων κ.λπ. (e-commerce) ή να τους παραπέμπει σε άλλους χώρους όπου παρέχονται αυτές οι υπηρεσίες και να λαμβάνει ποσοστό επί όσων πωλήσεων πραγματοποιήθηκαν κατόπιν δικής του παραπομπής (affiliation)

3. Αυτοματισμοί

Δηλαδή η αυτόματη επικοινωνία και η συνεχής παρακολούθηση ενός χώρου με σκοπό την ενημέρωση κάθε ενδιαφερόμενου μόνο όταν πραγματοποιηθούν εξελίξεις που τον αφορούν άμεσα. Χαρακτηριστικά παραδείγματα εφαρμογών των αυτοματισμών είναι τα:

Πρόθεση Αγοράς (Reverse auctions)

Ο ενδιαφερόμενος (ιδιώτης ή επιχείρηση) δηλώνει σε ειδικό χώρο ποιες είναι οι ανάγκες του, συγκεντρώνει αυτόματα προσφορές και τις αξιολογεί μόνο τη χρονική στιγμή που τον εξυπηρετεί καλύτερα. Αυτόματη όμως μπορεί να είναι ακόμη και η υποβολή των προσφορών, αν ο πωλητής ασχολείται με προϊόντα για τα οποία υπάρχει μεγάλος αριθμός "αγγελιών ζήτησης".

Στο ίδιο μοντέλο λειτουργούν και τα e-marketplaces τα οποία αποτελούν μια πιο περίπλοκη παραλλαγή αυτής της δραστηριότητας (συμπεριλαμβάνουν επίσης Online communities, βιβλιοθήκες πληροφόρησης κ.λπ.).

Ηλεκτρονικά καταστήματα (e-shops)

Ανοικτά όλο το 24ωρο και προσβάσιμα από ολόκληρο τον κόσμο αποτελούν την βάση του ηλεκτρονικού εμπορίου. Αν και ο όρος e-shop παραπέμπει σε καταναλωτικά προϊόντα το ίδιο ουσιαστικά μοντέλο (αν και με πολύ πιο περίπλοκη υλοποίηση) εφαρμόζεται και στην περίπτωση εμπορικών συναλλαγών μεταξύ επιχειρήσεων (π.χ. e-procurement).

Συμπεράσματα

Το σημαντικότερο χαρακτηριστικό της νέας οικονομίας είναι ο συνδυασμός Η/Υ και αμφίδρομης επικοινωνίας (ο χρήστης δεν λαμβάνει μόνο, αλλά και στέλνει μηνύματα), για επιχειρηματικούς σκοπούς. Όπως φανερώνουν τα παραπάνω παραδείγματα, υπάρχουν πολλοί τρόποι για να αξιοποιηθεί αυτό το γεγονός και νέες τεχνολογίες μαζί με ανορθόδοξες ιδέες εμφανίζονται καθημερινά στο προσκήνιο, αλλάζοντας τα δεδομένα, απαξιώνοντας το παρελθόν και δημιουργώντας απρόσμενες ευκαιρίες για το αύριο.

Δεν θεωρώ λοιπόν ότι το παραπάνω κείμενο περιγράφει πλήρως το φαινόμενο New Economy. Πιστεύω όμως ότι αποτελεί μια καλή βάση πάνω στην οποία πολλοί από τους αναγνώστες θα μπορέσουν να οικοδομήσουν τη δική τους άποψη και, ελπίζω, αρκετές νέες δυναμικές επιχειρήσεις.

Γιώργος Επιτήδειος

Αποκτήστε μια δωρεάν συνδρομή στο InterBIZ

Επιστροφή στο Αρχείο ’ρθρων Παλαιών Τευχών
Επιστροφή στις Επιχειρηματικές Σελίδες

Copyright 1998, 1999, 2000 Γιώργος Επιτήδειος
Υποδείξεις, Ερωτήσεις, Σχόλια στην διεύθυνση gepiti@gepiti.com