[InterBIZ Newsletter Logo]

Ολυμπιακοί αγώνες και Internet
8/12/2000 (Γιατί δεν θα δούμε Ολυμπιακούς στο Internet μέχρι το 2012 και πώς η απληστία της ΔΟΕ ζημιώνει όχι μόνο τους χρήστες του δικτύου, αλλά και την ίδια) Γιώργος Επιτήδειοςgepiti@gepiti.com

 

Αν και μιλάμε συχνά για την εμπορικοποίηση των Ολυμπιακών Αγώνων, ελάχιστοι γνωρίζουν πραγματικά πόσες προσπάθειες καταβάλλουν οι αξιωματούχοι της Ολυμπιακής Επιτροπής για να προστατεύσουν τα συμφέροντα των χορηγών. Για παράδειγμα, στους πρόσφατους αγώνες του Sydney ζητήθηκε από όσους αστυνομικούς περιφρουρούσαν τις εκδηλώσεις να κρύψουν τα ρολόγια τους, εκτός αν είχαν κατασκευαστεί από τη Swatch η οποία ήταν χορηγός των αγώνων. Ακόμη, δεν έπρεπε να ληφθεί καμία τηλεοπτική εικόνα εργαζομένων μπροστά σε υπολογιστές αν τα μηχανήματα αυτά δεν ήταν κατασκευασμένα από την, επίσης Ολυμπιακό χορηγό, IBM.

Η ίδια απληστία οδήγησε στην επιβολή δρακόντειων περιορισμών στην παρουσίαση των αγώνων μέσω του Internet. Η Διεθνής Ολυμπιακή Επιτροπή (ΔΟΕ) αρνήθηκε τη διαπίστευση δημοσιογράφων από Internet News sites, επέβαλε 15ωρες καθυστερήσεις στη δημοσίευση των ειδήσεων, απαγόρευσε τις ζωντανές ραδιοφωνικές μεταδόσεις μέσω δικτύου και επέτρεψε ελάχιστα μαγνητοσκοπημένα video τα οποία απευθύνονταν αποκλειστικά σε broadband users (δηλαδή σε ένα πολύ μικρό ποσοστό των χρηστών του Internet).

Για να εξηγήσουμε αυτές τις ενέργειες πρέπει να θυμηθούμε ότι το 1996 στους Ολυμπιακούς Αγώνες της Ατλάντα, δεκάδες χιλιάδες χρήστες του Internet κατέφυγαν σε αθλητικά web sites για να αποφύγουν τις πολύωρες καθυστερήσεις της τηλεόρασης η οποία προτιμούσε να μη μεταδίδει απευθείας τα πιο ενδιαφέροντα θέματα, προκειμένου να τα εκμεταλλευτεί τις ώρες με τη μεγαλύτερη θεαματικότητα. Εκείνη την εποχή, η ζημιά των τηλεοπτικών καναλιών από μειωμένη θεαματικότητα δεν ήταν μεγάλη. Τέσσερα χρόνια αργότερα όμως, το δίκτυο ήταν υπερβολικά δημοφιλές (και η διαφορά ώρας με την Αυστραλία εξαιρετικά μεγάλη) για να γίνει ανεκτή μια ανάλογη φυγή τηλεθεατών.

Έτσι, μπήκε τόσο σφιχτό χαλινάρι στην πληροφόρηση που ελάχιστα sites κατάφεραν να παρουσιάσουν κάτι διαφορετικό απ' όσα ήταν ήδη γνωστά από την τηλεόραση και τον τύπο (εξαιρούνται φυσικά τα sites των τηλεοπτικών καναλιών και της IBM η οποία ήταν χορηγός μηχανογράφησης των αγώνων).

Όπως ήταν φυσικό, ο εξοστρακισμός του Internet από τη μεγαλύτερη αθλητική διοργάνωση του κόσμου προκάλεσε πολλές διαμαρτυρίες τόσο από τους χρήστες του δικτύου όσο και από τα ειδησεογραφικά web sites. Έτσι, οι "αθάνατοι" υποχρεώθηκαν να βγάλουν το προσωπείο του "διστακτικού μπροστά στις νέες τεχνολογίες οργανισμού" που χρησιμοποιούσαν μέχρι σήμερα και να παραδεχθούν στις 5/12/2000 ότι τα έσοδα από την τηλεοπτική κάλυψη των αγώνων είναι τόσο πολλά ώστε "δεν μπορούμε να θυσιάσουμε 3,7 δισεκατομμύρια τηλεθεατές των Ολυμπιακών Αγώνων για 25 εκατομμύρια χρήστες του Διαδικτύου". Γι' αυτό και δεν θα επιτραπούν μεταδόσεις μέσω του Internet μέχρι και τους αγώνες του 2008 (δηλαδή θα το ξανασκεφθούν μόνο για τους Ολυμπιακούς του 2012).

Την απόφασή τους αυτή έσπευσαν να επικροτήσουν διάφορες εταιρείες όπως το τηλεοπτικό δίκτυο NBC το οποίο για να ενισχύσει τα επιχειρήματα της ΔΟΕ ανακοίνωσε ότι κέρδισε 900 εκατ. δολάρια (500 δισ. δρχ.), από τις τηλεοπτικές μεταδόσεις, αλλά μόνο 20 εκατ. δολάρια από όσες υπηρεσίες παρείχε μέσω του Ιnternet.

Καταλαβαίνω απόλυτα το άγχος της ΔΟΕ για τα διαφυγόντα κέρδη από τους χρήστες του Internet μια και πράγματι δεν υπάρχει ακόμη κάποιος αξιόπιστος τρόπος για την είσπραξη ειδησεογραφικών δικαιωμάτων από web sites. Οι αξιωματούχοι της επιτροπής όμως αγνοούν ότι κατά τις λίγες ημέρες που διαρκούν οι Ολυμπιακοί Αγώνες λαμβάνουν χώρα χιλιάδες αθλήματα τα οποία η τηλεόραση αδυνατεί να καλύψει, περιοριζόμενη μόνο στα πιο δημοφιλή.

Η απληστία τους λοιπόν εμποδίζει εκατομμύρια χρήστες του δικτύου, από την παρακολούθηση όσων εκδηλώσεων έχουν τόσο μικρή δημοτικότητα ώστε δεν μεταδίδονται ποτέ από την τηλεόραση. Το παράδοξο μάλιστα είναι ότι αυτή η φοβία μειώνει και τα έσοδα της ίδιας της ΔΟΕ, η οποία θα μπορούσε να υιοθετήσει την μέθοδο των "rights windows" της Αγγλικής Ποδοσφαιρικής Ομοσπονδίας, πουλώντας σε ένα μέσο οτιδήποτε παραμένει ανεκμετάλλευτο από τα άλλα.

Μικρότερη προβολή των αγώνων λοιπόν, αλλά και χαμηλότερα έσοδα για την ΔΟΕ η οποία φαίνεται ότι έχει χάσει το πρωτοπόρο πνεύμα που την χαρακτήριζε στο παρελθόν. Οι αθάνατοι ίσως θα έπρεπε να κοιτάξουν λίγο την ιστορία του θεσμού και να θυμηθούν ότι όταν πραγματοποιήθηκε η πρώτη τηλεοπτική μετάδοση των αγώνων (στους Ολυμπιακούς του Λονδίνου το 1948), η Βρετανική Ολυμπιακή Επιτροπή δεν εισέπραξε ποτέ τα συμφωνημένα τηλεοπτικά δικαιώματα επειδή ήθελε να βοηθήσει οικονομικά το BBC. Αυτή η μικρή θυσία όμως (3.000$ σε σημερινές τιμές), αποτέλεσε την αρχή μιας βιομηχανίας τηλεοπτικής κάλυψης η οποία στους τελευταίους αγώνες τής απέδωσε κολοσσιαία ποσά (3,5 δις δολάρια).

Γιώργος Επιτήδειος

Υ.Γ. Η είδηση του αποκλεισμού του Internet από τους Ολυμπιακούς Αγώνες μέχρι και το 2008 δημοσιεύθηκε στο In.Gr. Εκεί όμως, εκ παραδρομής προφανώς, τα έσοδα του NBC από το Internet παρουσιάζονταν ως 200 εκ. δολάρια (αντί για 20) και οι χρήστες του διαδικτύου σε 2,5 εκατομμύρια αντί για 25 εκατομμύρια όπως ανέφερε το πρωτότυπο κείμενο του Associated Press.

Αποκτήστε μια δωρεάν συνδρομή στο InterBIZ

Επιστροφή στο Αρχείο ’ρθρων Παλαιών Τευχών
Επιστροφή στις Επιχειρηματικές Σελίδες

Copyright 1998, 1999, 2000 Γιώργος Επιτήδειος
Υποδείξεις, Ερωτήσεις, Σχόλια στην διεύθυνση gepiti@gepiti.com