|
Το μέλλον του personalization
(Μια αξιόλογη υπηρεσία από την οποία, δυστυχώς ζητούνται περισσότερα απ' όσα μπορεί να προσφέρει)
Αν είστε χρήστης του Internet και έχετε κουραστεί από τις άσκοπες περιπλανήσεις σας μέσα στο δίκτυο, τότε το personalization μοιάζει ως η ιδανική λύση στα προβλήματά σας. Το μόνο που έχετε να κάνετε είναι να δηλώσετε στα sites που επισκέπτεστε συχνά (π.χ. Yahoo ή CNN) ποια θέματα σας ενδιαφέρουν και από δω και στο εξής, κάθε φορά που επισκέπτεστε τις σελίδες τους θα παρουσιάζεται αυτόματα μπροστά σας μια προσωποποιημένη home page η οποία θα περιέχει μόνο ό,τι σας ενδιαφέρει.
Αν πάλι είστε διαχειριστής ενός web site, το personalization υπόσχεται να λύσει πολλά από τα δικά σας προβλήματα, βελτιώνοντας την ευχρηστία του site σας (οι χρήστες δεν χρειάζεται να ψάξουν πολύ για να βρουν ό,τι τους ενδιαφέρει) και αυξάνοντας τα διαφημιστικά σας έσοδα (Έχετε τη δυνατότητα χωρισμού των επισκεπτών σας σε κατηγορίες ενδιαφερόντων. Έτσι, είναι δυνατή η προβολή εξειδικευμένων διαφημίσεων σε κάθε διαφορετικό είδος χρήστη π.χ. παρουσίαση διαφημίσεων σπορ αυτοκινήτων σε όσους ζητούν νέα της Formula 1).
Σύμφωνα με την παραπάνω εικόνα, το personalization αποτελεί τη μαγική λύση η οποία θα αγαπηθεί τόσο από τους χρήστες όσο και από τους web site owners και τους διαφημιστές. Δυστυχώς όμως, αν και η τεχνολογία και το ενδιαφέρον για την προσφορά υπηρεσιών personalization υπάρχει εδώ και πολύ καιρό, τα μέχρι σήμερα αποτελέσματα είναι μάλλον απογοητευτικά.
Ας δούμε λοιπόν γιατί μέχρι σήμερα οι χρήστες δεν έχουν υιοθετήσει αυτές τις υπηρεσίες στο βαθμό που θα ήλπιζαν οι διαφημιστές και οι εταιρείες παροχής υπηρεσιών Internet:
- Συνήθως το personalization δεν είναι τόσο personal όσο θα θέλαμε. Υποτίθεται ότι οι personalized web σελίδες περιέχουν μόνο ό,τι μας ενδιαφέρει. Οι περισσότεροι άνθρωποι όμως ενδιαφέρονται για πολλά πράγματα και αλλάζουν προτιμήσεις αρκετά συχνά. (Σύμφωνα με τον John M. Lervik, chief technology officer της FAST, μόνο το 25% των αναζητήσεων είναι αφιερωμένο στα 2 εκατομμύρια πιο δημοφιλή θέματα αναζήτησης!)
- Το personalization υπερεξειδικεύει την πληροφορία που λαμβάνουμε. Γι' αυτό οι χρήστες φοβούνται ότι, αν λαμβάνουν πληροφορίες μόνο για όσα θέματα δήλωσαν ότι τους ενδιαφέρουν, διατρέχουν τον κίνδυνο να χάσουν κάτι σημαντικό. (Π.χ. δεν ασχολούμαι καθόλου με τα σπορ, αλλά θα ήθελα να γνωρίζω ότι ο Παναθηναϊκός κατέκτησε το πανευρωπαϊκό κύπελλο μπάσκετ.)
- Το personalization αποκαλύπτει πολλά προσωπικά μας στοιχεία σε τρίτους. Για να λειτουργήσουν οι εφαρμογές αυτές απαιτείται η καταχώρηση σε μια βάση δεδομένων ενός πλήρους πορτρέτου μας το οποίο θα περιέχει αναλυτική περιγραφή των συνηθειών, των προτιμήσεων και των ενδιαφερόντων μας. Τα στοιχεία αυτά όμως αποτελούν πλευρές της ζωής και της προσωπικότητάς μας που δεν θα θέλαμε να πέσουν στα χέρια τρίτων (π.χ. σε διαφημιστές, στον εργοδότη μας κ.λπ.).
- Το personalization δεν προσαρμόζεται αυτόματα στις αλλαγές των προτιμήσεών μας. Ένα ιατρικό πρόβλημα, μια κόντρα με τον προϊστάμενό μας ή η αγορά ενός καινούριου αυτοκινήτου μπορούν να επηρεάσουν τις προτιμήσεις μας σε τέτοιο βαθμό που οι παλιές personalized ρυθμίσεις να μην μας ικανοποιούν πλέον. Φυσικά, μπορούμε πάντοτε να διορθώσουμε αυτό το πρόβλημα ορίζοντας νέες παραμέτρους στο σύστημα. Όταν όμως η πλειοψηφία του πληθυσμού βαριέται να διορθώσει την ώρα στο ρολόι του video ή να αλλάξει home page στον browser του είναι μάταιο να ελπίζουμε ότι οι χρήστες θα ασχολούνται συχνά με τα personalization settings τους. Το χειρότερο μάλιστα είναι ότι όσο πιο ενεργητικός είναι ένας άνθρωπος, τόσο συχνότερα θα αλλάζουν τα ενδιαφέροντά του και τόσο λιγότερο χρόνο θα έχει διαθέσιμο για να δηλώνει τις συνεχείς αλλαγές της ζωής του στο personalization software. (Η μέχρι σήμερα εμπειρία έχει δείξει ότι πολλοί χρήστες πιστεύουν τα διαφημιστικά κείμενα και γράφονται σε παρόμοιες υπηρεσίες "εξοικονόμησης χρόνου". Συνήθως όμως, τις εγκαταλείπουν γρήγορα, καθώς συνειδητοποιούν ότι δεν μπορούν να καλύψουν όλες τις ανάγκες τους αν δεν τις ρυθμίζουν πολλές φορές το μήνα.)
- Το personalization λειτουργεί μόνο αν γνωρίζουμε τι είναι εκείνο που θέλουμε. Δυστυχώς όμως στη ζωή πολύ συχνά είτε δεν γνωρίζουμε ακριβώς τι θέλουμε είτε δεν μπορούμε να το διατυπώσουμε ξεκάθαρα.
Τα παραπάνω φυσικά δεν σημαίνουν ότι το personalization δεν έχει μέλλον. Η ιδέα της παροχής εξατομικευμένων υπηρεσιών και πληροφοριών έχει μεγάλο ενδιαφέρον και πολλές προοπτικές. Αντί όμως να υλοποιείται μέσω κάποιας web σελίδας, το πιθανότερο είναι ότι θα λειτουργεί με τεχνολογίες όπως το email και οι agents:
Το email χρησιμοποιείται ήδη ευρέως για υπηρεσίες personalization διότι επιτρέπει την αποστολή εξειδικευμένης πληροφορίες σε τακτά χρονικά διαστήματα (π.χ. μέσω email newsletters). Έτσι, ακόμη και αν λείψουμε σε διακοπές η πληροφορία θα μείνει στο mailbox και θα μας περιμένει (μια personalized web σελίδα αλλάζει συνεχώς περιεχόμενο και συνήθως δεν είναι εύκολο να προσπελάσουμε τις παλαιές εκδόσεις της). Επίσης, χάρη στο email έχουμε τη δυνατότητα να γραφτούμε συνδρομητές σε έναν μεγάλο αριθμό διαφορετικών πηγών πληροφοριών (π.χ. το newsletter της εταιρείας Χ ή το ενημερωτικό email του περιοδικού Ψ) και να μελετούμε κάθε φορά μόνο όσες από αυτές τυγχάνει να καλύπτουν τα ενδιαφέροντα εκείνης της ημέρας ή της περιόδου. Αντίθετα, στο web ακόμη και οι πιο εξειδικευμένες personalization services (π.χ. το www.octopus.com) λειτουργούν αποτελεσματικά μόνο με όσες πληροφοριακές υπηρεσίες συνεργάζονται στενά μαζί τους (δηλαδή με πολύ λιγότερες απ' όσες είναι διαθέσιμες μέσω email σε ολόκληρο τον κόσμο).
Οι agents υπόσχονται κάτι πολύ πιο δυναμικό στον τομέα του personalization και λειτουργούν με την εγκατάσταση ενός ειδικού λογισμικού το οποίο παρακολουθεί το περιεχόμενο όλων των web σελίδων τις οποίες επισκεπτόμαστε και έτσι μαθαίνει ποιες είναι οι προτιμήσεις μας και πώς αυτές εξελίσσονται με την πάροδο του χρόνου. Στην περίπτωση αυτή, οι προσωπικές πληροφορίες για μας και τα ενδιαφέροντά μας φυλάσσονται στο δικό μας Η/Υ, παρέχοντας μεγαλύτερη ασφάλεια στη φύλαξη των προσωπικών μας δεδομένων (αν και τα spyware μας έδειξαν ότι ποτέ δεν μπορείς να είσαι σίγουρος γι' αυτό). Δυστυχώς όμως, παρόμοιες τεχνολογίες βρίσκονται ακόμη σε πειραματικό στάδιο και απ' ό,τι φαίνεται θα περάσει αρκετός καιρός μέχρι να αποτελέσουν μια αξιόλογη εναλλακτική λύση στις personalized web σελίδες και το email.
Ολοκληρώνοντας αυτή την αναφορά στο personalization, δεν μπορώ να μη σχολιάσω τη χαρά μου που η προσπάθεια να χρησιμοποιήσουμε τους υπολογιστές για να παρέχουμε σε κάθε άνθρωπο ό,τι τον ενδιαφέρει αποδεικνύεται στην πράξη τόσο δύσκολη υπόθεση.
Για μένα είναι φανερό πως οι φιλόσοφοι και οι θρησκευτικοί ηγέτες είχαν δίκιο όταν υποστήριζαν ότι κάθε άνθρωπος αποτελεί μια αυτόνομη ύπαρξη με ποικίλα ενδιαφέροντα και πολυδιάστατη προσωπικότητα. Γι' αυτό και η ελπίδα των διαφημιστών και των επιχειρήσεων ότι θα μπορέσουν κάποτε να περιγράψουν πλήρως και να καταχωρήσουν αυτή την προσωπικότητα σε μια βάση δεδομένων για να της πωλούν ευκολότερα ό,τι θέλουν θα παραμείνει (ελπίζω) πάντοτε μια χίμαιρα.
Γιώργος Επιτήδειος
gepiti@gepiti.com
Επιστροφή στο Αρχείο ’ρθρων Παλαιών Τευχών Επιστροφή στις Επιχειρηματικές Σελίδες Copyright 1998, 1999, 2000 Γιώργος Επιτήδειος Υποδείξεις, Ερωτήσεις, Σχόλια στην διεύθυνση gepiti@gepiti.com | |