[InterBIZ Newsletter Logo]

Πώς αξιολογούμε την ευχρηστία ενός site ή μιας εφαρμογής στο web
9/2/2001 (Χρήσιμες τεχνικές που ελάχιστοι εφαρμόζουν στην πράξη) Γιώργος Επιτήδειοςgepiti@gepiti.com

 

Όταν ο Δον Κιχώτης αποφάσισε να ξεκινήσει το δύσκολο ταξίδι του ενάντια σε γίγαντες, μάγους και κακούς ιππότες, παρατήρησε ότι είχε μεν έτοιμη την πανοπλία και τα όπλα των προγόνων του, αλλά του έλειπε το κράνος. Έτσι, έφτιαξε ένα από χαρτόνι και σύρμα και, για να ελέγξει πόσο ανθεκτικό ήταν, το χτύπησε δυνατά με το σπαθί του. Δυστυχώς, η φτωχή κατασκευή δεν επέζησε της δοκιμής και έγινε κομμάτια. Έτσι, ο γενναίος και προνοητικός ιππότης έφτιαξε, μετά από πολύ προσπάθεια, ένα καινούριο ισχυρότερο κράνος με πολύ σύρμα και διπλό χαρτόνι. Αυτή τη φορά όμως δεν τόλμησε να δοκιμάσει την αντοχή του και ξεκίνησε για το δύσκολο ταξίδι του χωρίς να γνωρίζει αν η νέα δημιουργία του ήταν αρκετά ισχυρή για να φέρει εις πέρας την αποστολή της.

Σκεπτόμενος το παραπάνω περιστατικό, με θλίβει ιδιαίτερα όταν παρατηρώ ότι η πλειοψηφία όσων σχεδιάζουν και υλοποιούν web sites και άλλες εφαρμογές web διαθέτουν ακόμη λιγότερη προνοητικότητα από τον κακόμοιρο ιππότη, μια και δημιουργούν εφαρμογές χωρίς να ενδιαφέρονται ή να ελέγχουν αν καλύπτουν τις ανάγκες εκείνων για τους οποίους δημιουργήθηκαν. Υποπτεύομαι ότι, όπως και ο Δον Κιχώτης μετά τη δεύτερη κατασκευή του, φοβούνται μήπως η πραγματικότητα διαψεύσει τις προσδοκίες τους και γι' αυτό προτιμούν το: "Ό,τι δεν γνωρίζεις δεν μπορεί να σε βλάψει".

Αν εσείς δεν είστε από τους ανθρώπους που φοβούνται να αντικρίσουν κατάματα την αλήθεια, και αν πιστεύετε ότι η ικανοποίηση του χρήστη είναι η σημαντικότερη παράμετρος σχεδίασης και λειτουργίας ενός site σας προτείνω να υιοθετήσετε άμεσα τις ακόλουθες πρακτικές:

  1. Βάλτε αρχάριους και πεπειραμένους χρήστες (3 έως 5 από κάθε κατηγορία είναι αρκετοί) να χρησιμοποιήσουν το site σας, αλλά και τα sites των ανταγωνιστών σας και μετρήστε πόσα κλικ και πόσος χρόνος απαιτείται για να εκτελέσουν συγκεκριμένες ενέργειες (π.χ. να βρουν πόσο κοστίζει το προϊόν Χ).

  2. Διευκρινίστε ποιες είναι οι συνηθέστερες δραστηριότητες των χρηστών μέσα στο site σας και δώστε μεγαλύτερη βαρύτητα στη βελτίωση της ευχρηστίας των πιο δημοφιλών από αυτές.

  3. Μετρήστε πόσα λάθη γίνονται και πού πραγματοποιούνται τα περισσότερα.

  4. Ρωτήστε τους χρήστες πόσο άνετα αισθάνονταν την ώρα που χρησιμοποιούσαν το site σας.

  5. Μετά από κάθε αλλαγή σχεδίασης του site σας ή του site κάποιου ανταγωνιστή σας, επαναλάβετε την ίδια διαδικασία για να πληροφορηθείτε, αν οι ανταγωνιστές σας βρίσκονται πλέον σε πλεονεκτικότερη θέση σε σχέση με εσάς.

Οι παραπάνω απλές συμβουλές μπορούν να αποδειχθούν σωτήριες για χιλιάδες κακοσχεδιασμένα sites και είναι να απορεί κανείς γιατί τόσο λίγοι web designers τις εφαρμόζουν στην πράξη. Υποπτεύομαι ότι η εξήγηση βρίσκεται στο ότι είναι δύσκολο να καταλογιστούν ευθύνες για κάποια κακή σχεδίαση μια και συνήθως οι αποφάσεις γι' αυτό το θέμα λαμβάνονται συλλογικά μέσα σε κάθε εταιρεία οπότε η ευθύνη διαχέεται σε πολλούς. Αντίθετα, η μελέτη της ευχρηστίας είναι δουλειά επίπονη και βαρετή για την οποία κανείς δεν θα επιβραβευθεί, αφού το αποτέλεσμά της αναγνωρίζεται μόνο από τους ελάχιστους ειδικούς που διαθέτει η χώρα μας σε αυτόν τον τομέα, καθώς και από τους ίδιους τους χρήστες, οι οποίοι όμως σπάνια θα μπουν στον κόπο να μας εξηγήσουν γιατί δεν τους ικανοποιούν οι υπηρεσίες μας.

Γιώργος Επιτήδειος

Αποκτήστε μια δωρεάν συνδρομή στο InterBIZ

Επιστροφή στο Αρχείο ’ρθρων Παλαιών Τευχών
Επιστροφή στις Επιχειρηματικές Σελίδες

© 2005 Γιώργος Επιτήδειος
Υποδείξεις, Ερωτήσεις, Σχόλια στην διεύθυνση gepiti@gepiti.com