[InterBIZ Newsletter Logo]

Οι συγγραφείς του Web

Έχετε ακούσει για την M. J. Rose; Αυτό είναι το ψευδώνυμο της Melisse Shapiro, της πιο διάσημης συγγραφέως που ανέδειξε ποτέ το Web. Μέχρι σήμερα, η Melisse έχει γράψει μόνο ένα βιβλίο. Ο τίτλος του είναι Lip Service και το, αρκετά "προχωρημένο", περιεχόμενό του περιγράφει τη ζωή μιας γυναίκας η οποία εξερευνά τον μυστηριώδη κόσμο του phone sex.

H Melisse προσπάθησε να εκδώσει το βιβλίο της με τον παραδοσιακό τρόπο, στέλνοντας το αρχικό χειρόγραφο σε πάμπολλους εκδοτικούς οίκους, για να λάβει από όλους τους την ίδια στερεότυπη ευγενική επιστολή απόρριψης. Έτσι, αποφάσισε να προωθήσει μόνη το έργο της μέσω του Internet.

Ως παλαιό στέλεχος της διαφημιστικής ομάδας των "’ρλεκιν", η Melisse γνώριζε πως το βιβλίο της έπρεπε να διαφημιστεί σε χώρους όπου σύχναζαν άνθρωποι με προτιμήσεις ανάλογες προς το περιεχόμενό του. Ήρθε λοιπόν σε επαφή με 30 Web sites ερωτικού περιεχομένου και έπεισε τους διαχειριστές τους να προβάλουν το βιβλίο της. Γρήγορα, το κοινό των sites αυτών έδειξε τόσο έντονο ενδιαφέρον, ώστε αποφάσισε να κάνει το επόμενο βήμα εκδίδοντας μόνη το βιβλίο της και πουλώντας το μέσα από μεγάλα ηλεκτρονικά βιβλιοπωλεία, όπως το Amazon.com και το Barnesandnoble.com

Οι επιχειρήσεις αυτές δεν δεσμεύονται από τους περιορισμούς ενός φυσικού καταστήματος το οποίο μπορεί να φιλοξενήσει μόνο ένα μικρό αριθμό βιβλίων στα ράφια του. Καταχωρούν στις βάσεις δεδομένων τους κάθε διαθέσιμο βιβλίο, ανεξαρτήτως εκδότη ή συγγραφέα, και φροντίζουν ώστε να προβάλλονται όλα με ομοιόμορφο τρόπο.

Έτσι, το Lip Service βρέθηκε "δίπλα" στα βιβλία άλλων πολύ γνωστότερων συγγραφέων του χώρου και γρήγορα κατάφερε να δείξει στο ευρύ κοινό πως έχει να προσφέρει κάτι πρωτοποριακό, αξιόλογο και απολαυστικό. Καθοριστικό ρόλο στη διάδοση του βιβλίου έπαιξαν οι αναγνώστες του, οι οποίοι έγραψαν γι' αυτό δεκάδες ευνοϊκότατες online κριτικές, ανεβάζοντάς το στην 123η θέση της λίστας των best sellers του Amazon (μεταξύ 4,7 εκατομμυρίων τίτλων) και εξασφαλίζοντας για την M. J. Rose τη δημοσιότητα που επιθυμούσε, καθώς και ένα συμβόλαιο συνεργασίας με μεγάλο εκδοτικό οίκο.

Η περίπτωση του Lip Service δεν πρέπει να θεωρηθεί ως μεμονωμένο περιστατικό. Όλο και περισσότεροι συγγραφείς, αποθαρρημένοι και απογοητευμένοι από την απροθυμία των εκδοτών να πειραματιστούν με νέες ιδέες, χρησιμοποιούν το Internet για να παρακάμψουν το εκδοτικό κατεστημένο.

Μερικοί συγγράφουν, εκδίδουν και διαφημίζουν οι ίδιοι τα έργα τους. ’λλοι προτιμούν να αναθέτουν το εκδοτικό και το διαφημιστικό μέρος σε εξειδικευμένες εταιρείες, ενώ οι πιο τολμηροί παράγουν και διανέμουν τα βιβλία τους αποκλειστικά σε ηλεκτρονική μορφή. Όλοι τους όμως είναι πεπεισμένοι πως το Internet μπορεί να ενεργήσει ως εξισορροπητικός παράγοντας, δίνοντας σε αξιόλογα αλλά ανορθόδοξα έργα τη δυνατότητα να κάνουν αισθητή την παρουσία τους στο ευρύ κοινό.

Η ιδέα αυτή δεν είναι καινούργια. Εφαρμόστηκε για πρώτη φορά στην πράξη από την Kaleidospace (http://www.kspace.com) το 1994. Σήμερα όμως, το όνειρο έχει περισσότερες πιθανότητες να γίνει πραγματικότητα, καθώς το Internet είναι πλέον ένα ώριμο μέσο με πολυάριθμους και ενημερωμένους χρήστες.

Πολλοί πιστεύουν πως η μεγάλη επανάσταση στον χώρο της καλλιτεχνικής δημιουργίας θα έρθει μέσα από το MP3, το πρότυπο που επιτρέπει την ελεύθερη μεταφορά μουσικών έργων σε ηλεκτρονική μορφή. Η επικρατούσα αντίληψη υποστηρίζει πως στο μέλλον οι καλλιτέχνες θα διανέμουν δωρεάν τα έργα τους μέσω του δικτύου και οι καλύτεροι θα αποκτούν αρκετή δημοσιότητα, ώστε να υπογράφουν συμβόλαια με μεγάλες δισκογραφικές εταιρείες.

Προσωπικά πάντως, έχω τις αμφιβολίες μου για το MP3. Οι νεανικές μουσικές προτιμήσεις επηρεάζονται δραματικά από το star system, τη διαφήμιση και την προβολή των μέσων ενημέρωσης. Θα είναι λοιπόν πολύ δύσκολο για κάποιον άγνωστο να χρησιμοποιήσει μόνο το δίκτυο και την ποιότητα του έργου του για να διακριθεί.

Στο χώρο του βιβλίου όμως οι προσωπικές προτιμήσεις εξακολουθούν να έχουν τον πρώτο λόγο. Εδώ, οι αναγνώστες κρίνουν με βάση κυρίως ό,τι τους αρέσει ή ό,τι προτιμούν οι φίλοι, οι συνεργάτες ή οι ομοϊδεάτες τους. Γι' αυτό και πολλοί συγγραφείς έχουν ξεκινήσει μια αθόρυβη επανάσταση, παρακάμπτοντας τους παραδοσιακούς διαύλους διανομής για να κριθούν απευθείας από το αναγνωστικό κοινό. Θα είναι πολύ ενδιαφέρον να δούμε ποιες λογοτεχνικές τάσεις θα επικρατήσουν τις επόμενες δεκαετίες, όταν οι συγγραφείς θα αναδεικνύονται με "δημοκρατικότερα" κριτήρια και θα εκφράζουν περισσότερο το κοινό και λιγότερο τις ιδέες, τις προκαταλήψεις και τα συμφέροντα των εκδοτών.

Αποκτήστε μια δωρεάν συνδρομή στο InterBIZ

Επιστροφή στο Αρχείο ’ρθρων Παλαιών Τευχών
Επιστροφή στις Επιχειρηματικές Σελίδες

Copyright 1998, 1999, 2000 Γιώργος Επιτήδειος
Υποδείξεις, Ερωτήσεις, Σχόλια στην διεύθυνση gepiti@gepiti.com