[InterBIZ Newsletter Logo]

Τα χαρακτηριστικά των online αγοραστών
(Πώς περάσαμε από το τι αγοράζεται στο ποιος αγοράζει) Γιώργος Επιτήδειοςgepiti@gepiti.com

 

Τα πρώτα χρόνια πρακτικής εφαρμογής του ηλεκτρονικού εμπορίου, ο χώρος των online πωλήσεων ήταν τόσο νέος ώστε κάθε επιχειρηματίας ζητούσε μόνο να πληροφορηθεί σε ποια προϊόντα πραγματοποιούνται οι μεγαλύτερες πωλήσεις μέσα στο Internet. Έπειτα, οπλισμένος με αυτή τη γνώση, προχωρούσε στη δημιουργία των ανάλογων καταστημάτων σίγουρος για την επιτυχία του.

Σήμερα ευτυχώς, η αγορά είναι πιο ώριμη και κάθε χρήστης του δικτύου έχει τη δυνατότητα να αγοράσει όσα προϊόντα τον ενδιαφέρουν από πολλά διαφορετικά καταστήματα. Αυτός ο "πρωτόγνωρος" ανταγωνισμός υποχρεώνει πλέον κάθε ηλεκτρονικό κατάστημα να παρακολουθεί στενότερα την αγορά και να προλαμβάνει τις ανάγκες των πελατών του. Έτσι, όλο και περισσότερες επιχειρήσεις ενδιαφέρονται πια όχι μόνο για τα προϊόντα που πρέπει να προσφέρουν στους καταναλωτές, αλλά και για τα ψυχολογικά χαρακτηριστικά κάθε κατηγορίας αγοραστών.

Από τις πολλές έρευνες που έχω συναντήσει στο δίκτυο, θεωρώ ως καλύτερη την ακόλουθη μελέτη της Harris Interactive. Σύμφωνα με τους ειδικούς της εταιρείας, υπάρχουν έξι ξεχωριστά είδη Online αγοραστών:

  1. Καινούριοι (E-bivalent Newbies)

    Πρόκειται για άτομα τα οποία μόλις πρόσφατα απέκτησαν πρόσβαση στο δίκτυο. Συνήθως έχουν μεγαλύτερη ηλικία από το μέσο όρο των χρηστών και δεν αφιερώνουν πολύ χρόνο στο Internet. Αποτελούν το 5% του πληθυσμού των online αγοραστών και είναι εκείνοι που ενδιαφέρονται λιγότερο για e-commerce.

     

  2. Βιαστικοί (Time-Sensitive Materialists)

    Αποτελούν το 17% των online αγοραστών και προτιμούν τα online ψώνια για λόγους ευκολίας και εξοικονόμησης χρόνου.

     

  3. Παραδοσιακοί (Clicks & Mortar)

    Προτιμούν να ψωνίζουν από επώνυμα καταστήματα (συνήθως παραρτήματα γνωστών εταιρειών με μεγάλη παράδοση εκτός δικτύου) και αποτελούν το 23% των αγοραστών. Είναι στην πλειοψηφία τους γυναίκες και πολύ συχνά κάνουν έρευνες αγοράς online, αλλά αγοράζουν τελικά εκτός δικτύου διότι ανησυχούν για θέματα ασφαλείας συναλλαγών και προστασίας προσωπικών δεδομένων.

     

  4. Δικτυωμένοι (Hooked, Online & Single)

    Είναι νέοι, ανύπαντροι, με υψηλούς μισθούς και τους αρέσει να δοκιμάζουν συνεχώς νέες τεχνολογίες και καινούριους τρόπους συμπεριφοράς. Αποτελούν το 16% των αγοραστών, είναι συνήθως άνδρες και ασχολούνται κυρίως με αγορές, τραπεζικές συναλλαγές, επενδύσεις online (π.χ. χρηματιστήριο), παιγνίδια και αναζήτηση νέων προϊόντων λογισμικού.

     

  5. Επιλεκτικοί (Hunter-Gatherers)

    Πρόκειται για τριαντάρηδες παντρεμένους με παιδιά οι οποίοι αγοράζουν συνήθως μετά από προσεκτική επιλογή και πολλές συγκρίσεις τιμών και προϊόντων (είναι τακτικοί επισκέπτες των price comparison sites). Αποτελούν περίπου το 20% των online αγοραστών.

     

  6. Συντηρητικοί (Brand Loyalists)

    Το 20% των αγοραστών αποτελείται από ανθρώπους οι οποίοι συνήθως εμπιστεύονται μόνο γνωστά και επώνυμα προϊόντα. Για τον λόγο αυτό αποτελούν την πιο ικανοποιημένη κατηγορία e-commerce αγοραστών και δαπανούν μεγαλύτερα ποσά από τα άλλα είδη καταναλωτών για online αγορές.

’λλα συμπεράσματα της ίδιας έρευνας, η οποία είχε τον τίτλο ebates.com Dot-Shopper Survey, ήταν τα ακόλουθα:

  • Το 60% των χρηστών όταν επιθυμεί να αγοράσει ένα συγκεκριμένο προϊόν επισκέπτεται πρώτα ένα e-commerce site χωρίς να εκτελεί προηγουμένως κάποια γενική έρευνα μέσω μηχανών αναζήτησης.

  • Μόνο το 6% των αγοραστών επισκέπτεται ένα e-commerce site λόγω διαφημιστικής καταχώρησης την οποία συνάντησε εκτός δικτύου (τύπος, τηλεόραση κ.λπ.)

Γιώργος Επιτήδειος

Αποκτήστε μια δωρεάν συνδρομή στο InterBIZ

Επιστροφή στο Αρχείο ’ρθρων Παλαιών Τευχών
Επιστροφή στις Επιχειρηματικές Σελίδες

Copyright 1998, 1999, 2000 Γιώργος Επιτήδειος
Υποδείξεις, Ερωτήσεις, Σχόλια στην διεύθυνση gepiti@gepiti.com