Τι είναι οι mailing lists και πως λειτουργούν

Οι mailing lists είναι χώροι συζητήσεων και ανταλλαγής δημόσιων μηνυμάτων μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Για να καταλάβουμε καλύτερα πως δουλεύουν οι λίστες αυτές ας δούμε το παρακάτω, υπαρκτό, παράδειγμα:

Υπάρχει μια mailing list με το όνομα ΛΟΓΟΣ και αντικείμενο τη λογοτεχνία και τη φιλοσοφία. Αν κάποιος θέλει να συμμετάσχει στις συζητήσεις που γίνονται εκεί, η πρώτη του δουλειά θα πρέπει να είναι να γίνει συνδρομητής. Η συνδρομή στις mailing lists είναι σχεδόν πάντοτε δωρεάν και γίνεται μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.

Για να γραφτεί κάποιος στον ΛΟΓΟ θα πρέπει να στείλει ένα email στη διεύθυνση majordomo@techlink.gr που δεν θα έχει θέμα (subject) και στο κυρίως σώμα (body) θα γράφει subscribe logos anybody@somewhere.gr όπου anybody@somewhere.gr είναι η email διεύθυνση μέσω της οποίας θα συμμετέχει ο συνδρομητής στη λίστα (Προσέξτε πως δηλώσαμε και το όνομα της λίστας στην οποία θέλουμε να γραφτούμε. Αυτό γίνεται διότι το πρόγραμμα συνήθως διαχειρίζεται πολλές λίστες ταυτόχρονα, άρα πρέπει να του δηλώσουμε για ποια ενδιαφερόμαστε).

Μόλις η συνδρομή γίνει αποδεκτή, ο συνδρομητής θα λάβει ένα μήνυμα που θα τον καλοσορίζει στη λίστα. Το μήνυμα αυτό περιέχει μια περιγραφή της λίστας (τα θέματα στα οποία είναι αφιερωμένη) και οδηγίες για το πως μπορεί κάποιος να στείλει ένα μήνυμα ή να διαγραφεί. Είναι πολύ σημαντικό να έχουμε πάντοτε φυλαγμένες κάπου τις οδηγίες διαγραφής από τη λίστα. Ο λόγος γι' αυτό είναι πως οι λίστες μοιάζουν κάπως με τις παρέες: Μπορεί να δούμε πως δεν μας αρέσει η συντροφιά των άλλων μελών (δηλαδή τα μηνύματα που διαβάζουμε δεν έχουν ενδιαφέρον), ή να αλλάξουμε ενδιαφέροντα (να πάψουμε να ενδιαφερόμαστε για το θέμα). Μπορεί ακόμη να μας αρέσει η λίστα σήμερα, αλλά με την πάροδο του χρόνου, να αλλάξει μορφή και να μη θέλουμε πλέον να είμαστε μέλη. Πρέπει λοιπόν να γνωρίζουμε πάντοτε πως θα αποχωρήσουμε.

Μετά την αποδοχή της συνδρομής μας τα πράγματα είναι απλά. Μια mailing list δεν είναι τίποτα παραπάνω από μια email διεύθυνση που αντιπροσωπεύει πολλαπλούς παραλήπτες. Με άλλα λόγια, όταν στέλνουμε ένα e-mail σε αυτή τη διεύθυνση, ο παραλήπτης δεν είναι άνθρωπος αλλά ένα ειδικό πρόγραμμα το οποίο λαμβάνει το email και στέλνει (προωθεί) αντίγραφά του σε μια ομάδα από παραλήπτες. Τα προγράμματα αυτής της μορφής ονομάζονται listserver s και ο πιo γνωστός απ' όλους είναι έχει το όνομα majordomo (άλλοι είναι οι listproc, listserv κ.λπ.).

Κάθε φορά λοιπόν που θέλουμε να στείλουμε ένα μήνυμα στους άλλους χρήστες του λόγου (π.χ. για να σχολιάσουμε ένα βιβλίο που διαβάσαμε) θα πρέπει να στείλουμε ένα email στη διεύθυνση logos@techlink.gr Ο majordomo θα λάβει το μήνυμα και θα το στείλει σε όλους τους συνδρομητές. Φυσικά για να παρακολουθήσουμε τις συζητήσεις των άλλων δεν χρειάζεται να κάνουμε τίποτε. Κάθε φορά που θα ζητάμε το email μας, μαζί με τα άλλα μηνύματά μας, θα λαμβάνουμε και τα email που έστειλαν οι άλλοι συνδρομητές της λίστας. Προσοχή! Ένα συνηθισμένο λάθος πολλών χρηστών είναι πως αντί να στείλουν ένα email στη διεύθυνση μηνυμάτων της λίστας (στο παράδειγμά μας στο logos@techlink.gr) το στέλνουν στη διεύθυνση διαχείρισης συνδρομών (στο παράδειγμά μας στο majordomo@techlink.gr) και το αντίστροφο. Μην ξεχνάτε ποτέ πως αυτές οι δύο διευθύνσεις παίζουν διαφορετικό ρόλο. Η διεύθυνση του προγράμματος (majordomo@something.com ή listproc@something.com ή listserv@something.com) υπάρχει μόνο για εγγραφές και διαγραφές από τη λίστα. Η διεύθυνση της λίστας (logos@techlink.gr) υπάρχει μόνο για να αναμεταδίδει τα μηνύματά μας σε όλους τους συνδρομητές.

Λίγη Ορολογία:

Κάθε λίστα έχει ένα διαχειριστή (list owner) που στην αργκό του δικτύου ονομάζεται ":λίσταρχος". Ο διαχειριστής είναι ο υπεύθυνος για την καλή λειτουργία της λίστας (Προσοχή! συνήθως δεν είναι υπεύθυνος για την καλή λειτουγία του προγράμματος, του listserver, αλλά μόνο για τη δική του λίστα). Αυτός φροντίζει να διαγράψει τους χρήστες που δεν μπορούν να διαγραφούν μόνοι τους (και στέλνουν παρακαλεστικά μηνύματα σε όλους τους άλλους συνδρομητές) και αυτός αποφασίζει για τη ζωή ή το θάνατο της λίστας (π.χ. λόγω έλλειψης συνδρομητών ή εκτροπής της συζήτησης σε άλλα αντικείμενα) καθώς και για τη συμμετοχή ή μη κάποιον ανθρώπων (π.χ. διαγραφή των spammers).

Ανάλογα με τον τρόπο διαχείρισης των μηνυμάτων, οι λίστες χωρίζονται σε ελεγχόμενες (moderated) και ανεξέλεγκτες (unmoderated). Η διαδικασία λειτουργίας μιας λίστας, που περιγράψαμε παραπάνω, αναφέρεται σε ανεξέλεγκτη λίστα. Σε μια ελεγχόμενη, τα μηνύματα των συνδρομητών δεν αναμεταδίδονται αυτόματα σε όλους τους χρήστες. Ανακοινώνονται στον ελεγκτή (moderator) που αποφασίζει για το αν είναι σύμφωνα με το αντικείμενο της λίστας ή όχι. Μόλις τα εγκρίνει, τότε αυτά ανακοινώνονται και στους άλλους χρήστες.

Τονίζουμε ότι ο ελεγκτής, που μπορεί να είναι ο λίσταρχος ή κάποιος τρίτος, δεν είναι λογοκριτής. Η ανάγκη για έλεγχο των συζητήσεων στις λίστες υπάρχει διότι δυστυχώς πολλοί συνδρομητές κάνουν κατάχρηση της ελευθερίας και της ανωνυμίας που τους παρέχει το δίκτυο. Έτσι κάποιοι γράφονται σε λίστες μόνο για να στέλνουν διαφημίσεις (spamming) ή για να βρίζουν εκ του ασφαλούς (π.χ. Τούρκοι σε Έλληνες και το αντίστροφο). ’λλοι αδιαφορούν για το αντικείμενο της λίστας και ξεκινούν άσχετες συζητήσεις που βέβαια δεν έχουν κανένα ενδιαφέρον για τους υπόλοιπους συνδρομητές. Δουλειά του ελεγκτή είναι να ξεκαθαρίζει αυτά τα μηνύματα κρατώντας μόνο ότι έχει σχέση με το αντικείμενο της λίστας ανεξάρτητα του αν συμφωνεί με όσα λέγονται ή όχι. Ακόμη, σε ορισμένες περιπτώσεις, μπορεί να λειτουργήσει πυροσβεστικά προλαμβάνοντας καυγάδες, που δυστυχώς είναι αρκετά συχνοί, στέλνοντας ένα μήνυμα πίσω στον αποστολέα του ένα μήνυμα με σχόλια του τύπου: "Νομίζω πως το μήνυμά σου είναι πολύ επιθετικό. Αν θέλεις να δημοσιευθεί θα το περάσω , αλλά μήπως θα ήταν καλύτερα να χρησιμοποιήσεις λιγότερο σκληρή γλώσσα;"

Γιώργος Επιτήδειος © 2005


Επιστροφή στην Εισαγωγή στο Internet