|
Πώς επιλέγουμε έναν σύμβουλο ή συνεργάτη για θέματα Internet
1/6/2001 (Κάθε αγορά έχει τους αεριτζήδες της. Έχω όμως την εντύπωση ότι στο Internet υπάρχουν κάπως περισσότεροι.)
Γιώργος Επιτήδειος,
gepiti@gepiti.com
Ως προμηθευτής υπηρεσιών Internet (εργάστηκα αρκετά χρόνια στην OTEnet) είχα την τύχη να συναντήσω αρκετούς καλούς πελάτες που γνώριζαν πώς να κρίνουν και να εκτιμήσουν έναν καλό προμηθευτή, αλλά και πάρα πολλούς κακούς επιχειρηματίες ανίκανους να αξιολογήσουν μια προσφορά και να κατανοήσουν ποιο είναι το συμφέρον τους. Επίσης, ως πελάτης υπηρεσιών Internet (σήμερα βρίσκομαι στην άλλη πλευρά του λόφου) συναντώ καθημερινά πολλούς υποψήφιους προμηθευτές δικτυακών υπηρεσιών και έχω συγκεντρώσει μια πλούσια "βάση δεδομένων" με τις συμπεριφορές τις αντιλήψεις και τις πρακτικές τόσο των σοβαρών επαγγελματιών όσο και των σοβαροφανών αεριτζήδων.
Θεωρώ λοιπόν ότι έχω στη διάθεσή μου έναν αρκετά μεγάλο αριθμό εμπειριών ώστε να διατυπώσω μια σειρά από βασικές αρχές τις οποίες πρέπει να λαμβάνει υπ' όψιν του όποιος θέλει να επιλέξει ένα σύμβουλο, προμηθευτή ή συνεργάτη υπηρεσιών Internet. Σας τις παραθέτω λοιπόν και ελπίζω ότι αν μερικοί από εσάς έχουν να προσθέσουν κάποια άλλη συμβουλή ή κριτήριο δεν θα διστάσουν να μου τη στείλουν για να ανάλογα τον κατάλογό μου.
Ρωτήστε τον τι εμπειρία έχει στο συγκεκριμένο αντικείμενο. Αν έχει ξαναασχοληθεί με το ίδιο θέμα μιλήστε με παλαιούς πελάτες του για να μάθετε περισσότερες λεπτομέρειες. Αν ισχυρίζεται ότι έχει δημιουργήσει κάτι παρόμοιο, ρωτήστε τρίτους και ελέγξτε αν αυτό που έχει κατασκευάσει είναι πράγματι παραπλήσιο με ό,τι προτείνει σε εσάς. Αν πάλι δεν έχει ξαναασχοληθεί με αυτό το χώρο ζητήστε του μια πολύ πολύ καλή έκπτωση (π.χ. να χρεώσει το 50% ή ακόμη και το 30% της τιμής των ανταγωνιστών του). Αν ο υποψήφιος είναι σοβαρός θα αναγνωρίσει ότι αφού δουλεύετε με "πρωτάρη" αναλαμβάνετε μερικά σοβαρά ρίσκα και η σημαντική έκπτωση αποτελεί μια εύλογη ανταμοιβή σας για αυτόν τον κίνδυνο.
Βεβαιωθείτε ότι πράγματι κατασκεύασε με δικό του προσωπικό όσα ισχυρίζεται. Στις μέρες μας η πρακτική της χρήσης υποκατασκευαστών (sub-contracting ή outsourcing) είναι τόσο δημοφιλής ώστε ακόμη και μεγάλες επώνυμες εταιρείες συχνά πωλούν σκέτο αέρα. Εκμεταλλεύονται δηλαδή το όνομά τους, για χρεώνουν πολύ ακριβά εργασίες τις οποίες στην πραγματικότητα εκτελούν άλλοι (με πολύ χαμηλότερη αμοιβή φυσικά) για λογαριασμό τους. Γνωρίζω μάλιστα περιπτώσεις όπου κάποιος επώνυμος παρουσιάζεται ως δημιουργός ενός έργου το οποίο έχει αναθέσει σε κάποιον μικρότερο που όμως και αυτός με τη σειρά του δεν το κατασκεύασε ο ίδιος, αλλά το ανέθεσε σε μια άλλη ακόμη πιο μικρή και άγνωστη εταιρεία!
Ξεκαθαρίστε γιατί απευθύνεστε σε αυτόν. Πολλές εργασίες (ειδικά όσες έχουν να κάνουν με θέματα οργάνωσης, αξιολόγησης, μελέτης κ.λπ.) αναθέτονται σε τρίτους για καθαρά ψυχολογικούς λόγους, παρά το ότι είναι δυνατόν να διεκπεραιωθούν και εντός εταιρείας. Για παράδειγμα, επειδή μια εσωτερική αναδιοργάνωση της εταιρείας θα προκαλέσει εχθρότητες σε όσους βγουν ζημιωμένοι από αυτήν φροντίζουμε να ανατεθεί η εκτίμηση του "τι πρέπει να γίνει" σε κάποιον "αμερόληπτο" τρίτο. Ή ακόμη επειδή μέσα στην εταιρεία ο καθένας έχει τη δική του άποψη σχετικά κάποιο θέμα (π.χ. το περιεχόμενο και το ύφος του νέου web site) καλείται ένας ξένος ειδικός έτσι ώστε όλοι να υποχρεωθούν να ακολουθήσουν τις αποφάσεις του. Η κλήση ξένων εντός επιχείρησης για ψυχολογικούς, εξισορροπητικούς ή διπλωματικούς λόγους δεν είναι απαραίτητα κακό πράγμα. Ποτέ όμως μην κάνετε το λάθος να ξεχάσετε για ποιον λόγο επιλέξατε πραγματικά αυτόν τον συνεργάτη, γιατί μπορεί να βρεθείτε μπροστά σε δυσάρεστες εκπλήξεις.
Ρωτήστε τον τι εννοεί. Οι περισσότεροι εξωτερικοί συνεργάτες (ειδικά οι σύμβουλοι επιχειρήσεων) συνηθίζουν να χρησιμοποιούν περίπλοκη και ασαφή ορολογία για να "ψαρώνουν" τους πελάτες τους. Ζητήστε πάντοτε από το συνομιλητή σας να εξηγεί ακριβώς τι εννοεί (ακόμη και για ή μάλλον ειδικά για πράγματα που τα γνωρίζετε ήδη). Για παράδειγμα, όταν μιλάει για Portal βάλτε τον να σας περιγράψει τι είναι Portal (το έχω κάνει και πιστέψτε με τα αποτελέσματα ήταν πολύ διδακτικά), ενώ όταν χρησιμοποιεί ακατανόητους όρους (π.χ. VPN) ζητήστε του μια πραγματική εξήγηση η οποία θα σας επιτρέψει να καταλάβετε τι είναι αυτό για το οποίο μιλάει και όχι κάποιον ανούσιο ορισμό του τύπου VPN σημαίνει Virtual Private Network. Γενικά μην φοβάστε να δείξετε άγνοια κα να ζητήσετε εξηγήσεις. Θα εκπλαγείτε με το πόσο συχνά η άγνοια του συνομιλητή σας είναι πολύ μεγαλύτερη από τη δική σας, ενώ, αν οι εξηγήσεις του είναι κατανοητές και σαφείς, θα βεβαιωθείτε ότι βρήκατε έναν άνθρωπο (ή μια επιχείρηση) με τον οποίο μιλάτε την ίδια γλώσσα.
Ζητήστε του να σας περιγράψει μια παλαιότερη δική του επιτυχημένη εργασία. Σε καμία περίπτωση όμως μην τον εμπιστευθείτε αν γενικολογεί (π.χ. υποστηρίζει ότι βελτίωσε την ευχρηστία ενός site, αλλά δεν σας εξηγεί με σαφή τρόπο πώς έγινε αυτό και δεν σας δίνει παραδείγματα). Επίσης, προσέξτε ώστε οι παλαιότερες εργασίες του για τις οποίες μιλάει να είναι σχετικές με όσα θέλετε να κάνει για σας. Αν αποδείχθηκε καλός στο σχεδιασμό του web site μιας εταιρείας παιδικών τροφών (δηλαδή σε μια διαφημιστική εφαρμογή), αυτό δεν σημαίνει ότι διαθέτει την απαιτούμενη εμπειρία για να δημιουργήσει ένα επιτυχημένο online ανθοπωλείο (δηλαδή μια εφαρμογή e-commerce).
Ζητήστε του να σας μιλήσει για τα λάθη σας. Οι περισσότεροι είναι συνηθισμένοι να λένε στον πελάτη τους μόνο ό,τι του αρέσει. Αν όμως εσείς θέλετε πραγματικά να διορθώσετε κάποιο πρόβλημα, τότε χρειάζεστε έναν ειλικρινή και θαρραλέο συνεργάτη.
Αφιερώστε χρόνο στην επιλογή. Όλοι παραπονούμαστε για την έλλειψη χρόνου και πολλές φορές αναθέτουμε εργασίες σε εξωτερικούς συνεργάτες ακριβώς επειδή το προσωπικό μας είναι τόσο απασχολημένο με τις τρέχουσες δραστηριότητές του ώστε δεν μπορεί να αναλάβει νέα αντικείμενα. Ωστόσο, η επιλογή ενός καλού εξωτερικού συνεργάτη γίνεται μόνο μετά από αρκετή έρευνα (συναντήσεις με πολλές εταιρείες) και προσεκτική μελέτη των προτάσεών τους. Αν βιάζεστε, τότε το πιθανότερο είναι ότι τελικά θα επιλέξετε εκείνον που σας έκανε την καλύτερη πρώτη εντύπωση και αυτός μπορεί να είναι εκείνος που έτυχε να σας πετύχει σε καλύτερη μέρα τη στιγμή της παρουσίασής του, εκείνος που φορούσε το καλύτερο σακάκι ή ακόμη και εκείνος που κουβαλούσε μαζί του τα περισσότερα gadgets.
Θα ολοκληρώσω τις συμβουλές μου, τονίζοντας ότι το σημαντικότερο πράγμα που πρέπει να λάβετε υπ' όψιν σας, επιλέγοντας ένα συνεργάτη Internet είναι να τον αντιμετωπίσετε όχι ως γιατρό που θα σας προσφέρει το μαγικό φάρμακο, αλλά ως δάσκαλο που θα σας διδάξει πώς να εργάζεστε καλύτερα. Αν καταλαβαίνετε όσα σας λέει και αν βρίσκεται πως οι συμβουλές του θα σας βοηθήσουν να αποδώσετε καλύτερα στο έργο σας, τότε σίγουρα έχετε βρει τον κατάλληλο συνεργάτη. Διαφορετικά προσπαθήστε και πάλι. Στην αγορά υπάρχουν αρκετοί ικανοί άνθρωποι και σίγουρα δεν θα αργήσετε πολύ να βρείτε εκείνους που θα ανταποκριθούν καλύτερα στις ανάγκες σας.
Γιώργος Επιτήδειος
Επιστροφή στο Αρχείο ’ρθρων Παλαιών Τευχών Επιστροφή στις Επιχειρηματικές Σελίδες © 2005 Γιώργος Επιτήδειος Υποδείξεις, Ερωτήσεις, Σχόλια στην διεύθυνση gepiti@gepiti.com | |