|
Τι είναι οι πλειστηριασμοί Online και πως λειτουργούν
Οι υπηρεσίες πλειστηριασμών μέσω Internet θεωρούνται σήμερα ένας από τους πιο δυναμικούς κλάδους του δικτύου. Το 1998 1,2 εκατομμύρια άνθρωποι συμμετείχαν ενεργά σε online πλειστηριασμούς πουλώντας ή αγοράζοντας αγαθά και υπηρεσίες. Το 2002 ο αριθμός αυτός θα φθάσει τα 6,5 εκατομμύρια και ο κύκλος εργασιών από πλειστηριασμούς θα αποτελεί το 11% του ηλεκτρονικού εμπορίου καταναλωτικών προϊόντων.
Οι πλειστηριασμοί φέρνουν σε επαφή ιδιώτες και επιχειρήσεις απ' όλο τον κόσμο και τους επιτρέπουν να αγοράζουν ή να πωλούν προϊόντα και υπηρεσίες σε τιμές πολύ καλύτερες από εκείνες που θα επιτύγχαναν μέσω των παραδοσιακών μεθόδων αγοράς ή πώλησης. (Κάθε ανακοίνωση είναι διαθέσιμη σε εκατομμύρια πιθανούς πελάτες ή προμηθευτές. Με τον τρόπο αυτό αυξάνεται ο ανταγωνισμός, εξαφανίζονται οι μεσάζοντες και επιτυγχάνονται "δικαιότερες" τιμές.)
Οι χρήστες της υπηρεσίας, η οποία αποτελείται από μια βάση δεδομένων για την καταχώρηση προσφορών αγοράς ή πώλησης και από ένα σύστημα διαχείρισης της βάσης μέσω Web, ανακοινώνουν σε ένα ειδικό site τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες που θέλουν να πουλήσουν ή να αγοράσουν, την επιθυμητή τιμή καθώς και την ημερομηνία λήξης της καταχώρησής. Στη συνέχεια, οι χρήστες του Internet μελετούν τις προσφορές και υποβάλλουν τις προτάσεις τους. Όταν λήξει ο χρόνος της καταχώρησης, ο πωλητής ή αγοραστής συγκρίνει τις προσφορές που έχει λάβει και επιλέγει την καλύτερη ή, αν καμία προσφορά δεν ήταν ικανοποιητική, εγκαταλείπει τη συναλλαγή.
Κατά την αρχική περίοδο λειτουργίας ενός συστήματος online πλειστηριασμών, ο δημιουργός του θα πρέπει να το διαφημίσει έντονα για να αποκτήσει την απαιτούμενη κρίσιμη μάζα αγοραστών και πωλητών (αρκετά προϊόντα προς πώληση, ώστε να αξίζει τον κόπο να ψάξουν οι χρήστες σε αυτήν και αρκετούς χρήστες, ώστε να έχει ενδιαφέρον η αναζήτηση αγοραστών μέσω αυτής). Όταν το επιτύχει αυτό φροντίζει απλώς για την καλή λειτουργία της βάσης δεδομένων του και εισπράττει προμήθειες από τους αγοραστές και τους πωλητές (συνήθως ο αγοραστής πληρώνει ως προμήθεια το 1 - 5% της δαπάνης αγοράς, ανάλογα με το ύψος της συναλλαγής, ενώ ο πωλητής πληρώνει μια αντίστοιχη προμήθεια, καθώς και ένα επιπλέον εφάπαξ ποσό για την καταχώρηση της ανακοίνωσής του).
Ο γνωστότερος οίκος πλειστηριασμών μέσα στο Internet είναι το eBay (http://www.ebay.com). Όταν πρωτοξεκίνησε τη λειτουργία του, έδωσε έμφαση στην παροχή υπηρεσιών υψηλής ποιότητας και κατάφερε σε μικρό χρονικό διάστημα να γίνει πολύ δημοφιλές. Σήμερα όμως η ισχύς του δεν προέρχεται τόσο από την καλή ποιότητα των υπηρεσιών του, όσο και από το γεγονός πως είναι ο μεγαλύτερος οίκος πλειστηριασμών του δικτύου. Διαθέτει τους περισσότερους αγοραστές και τους περισσότερους πωλητές. Βρίσκεται λοιπόν μέσα σε έναν ανοδικό κύκλο: Προτιμάται από τους περισσότερους χρήστες επειδή έχει τα περισσότερα είδη προς πώληση ή αγορά (άρα ο επισκέπτης έχει περισσότερες πιθανότητες να βρει ό,τι επιθυμεί) και επιλέγεται από τους περισσότερους αγοραστές ή πωλητές για τη δημοσιοποίηση των αγγελιών τους επειδή έχει τους περισσότερους επισκέπτες (συνεπώς οι ανακοινώσεις τους έχουν περισσότερες πιθανότητες να βρουν ανταπόκριση).
Αν και η ιδέα των πλειστηριασμών είναι απλή υπόθεση, η υλοποίησή τους εμπεριέχει αρκετές δυσκολίες και πολλά προβλήματα όπως:
- Ασυνεπείς συναλλασσόμενοι
Η ανωνυμία του Internet ευνοεί τους κάθε μορφής απατεώνες. Έτσι συχνά προϊόντα πληρώνονται αλλά δεν παραδίδονται ή το αντίστροφο.
- Διακίνηση παράνομων (ναρκωτικά, όπλα κ.λπ.) ή κλεμμένων προϊόντων
- Αγοραπωλησίες προϊόντων από ανηλίκους
Τα παιδιά συχνά χρησιμοποιούν τις πιστωτικές κάρτες των γονιών τους χωρίς την έγκρισή τους. Επίσης, μπορεί να αγοράσουν και να χρησιμοποιήσουν προϊόντα επικίνδυνα για την υγεία τους, όπως τα πυροτεχνήματα.
- Διαφωνίες σχετικά με το αντικείμενο της συναλλαγής ή την ποιότητά του
Όταν αγοράζουμε ένα εκτυπωτή, το καλώδιο συμπεριλαμβάνεται στην τιμή ή θα πρέπει να αγοραστεί ξεχωριστά; Επίσης, τι ακριβώς σημαίνει η έκφραση "ελαφρώς μεταχειρισμένο";
- Ασφάλεια - αξιοπιστία συναλλαγών
Οι χρήστες μιας υπηρεσίας πλειστηριασμών μπορεί να μη διακινούν χρήματα, αλλά ανταλλάσσουν συνεχώς προσφορές αγοράς ή πώλησης καθώς και άλλες πληροφορίες οικονομικής φύσεως. Αν, λόγω τεχνικών προβλημάτων, κάποιες από αυτές χαθούν ή παραποιηθούν, οι χρήστες της υπηρεσίας μπορεί να υποστούν χρηματικές απώλειες, να υποχρεωθούν σε επιπρόσθετες δαπάνες ή να έχουν διαφυγόντα κέρδη.
Αν σκοπεύετε να ασχοληθείτε με τους πλειστηριασμούς μέσω Internet έχω να σας δώσω τις ακόλουθες συμβουλές:
Φροντίστε να είστε οι πρώτοι, ή από τους πρώτους, που θα δημιουργήσουν μια τέτοια υπηρεσία. Μόνο έτσι θα μπορέσετε να αξιοποιήσετε προς όφελός σας τον ανοδικό κύκλο που περιγράψαμε παραπάνω (έχω επισκέπτες επειδή έχω αγγελίες και έχω αγγελίες επειδή έχω επισκέπτες). Μην ξεχνάτε πως ακόμη και το, πασίγνωστο από τις πωλήσεις βιβλίων, Amazon δυσκολεύεται να ανταγωνιστεί το eBay γι' αυτόν ακριβώς το λόγο.
Δαπανήστε πολύ χρόνο και χρήμα στην ανάπτυξη μιας εύχρηστης υπηρεσίας. Μην ξεχνάτε πως το site σας δεν βασίζεται σε δημοσιογράφους, συγγραφείς και άλλο προσωπικό για τη δημιουργία του περιεχομένου (content) το οποίο θα προσελκύσει επισκέπτες. Την εργασία αυτή την κάνουν για σας οι ίδιοι οι χρήστες της υπηρεσίας (το περιεχόμενό σας είναι οι ανακοινώσεις, οι αγγελίες προσφοράς ή ζήτησης και τα μηνύματά τους). Όσο πιο εύχρηστη λοιπόν είναι η υπηρεσία σας τόσο περισσότερο περιεχόμενο θα παρέχετε τους χρήστες του δικτύου χωρίς να πληρώνετε τίποτε γι' αυτό.
Δώστε μεγάλη βαρύτητα στην ασφάλεια. Το 83% των χρηστών δηλώνει πως ανησυχεί για την ασφάλεια των προσωπικών του στοιχείων και των συναλλαγών που πραγματοποιεί μέσω του Internet. Βεβαιωθείτε πως έχετε κάνει ό,τι καλύτερο μπορείτε στον τομέα αυτό πριν ασχοληθείτε με τις άλλες πλευρές της υπηρεσίας.
Προμηθευθείτε αξιόπιστο εξοπλισμό (μηχανήματα και λογισμικό) και φροντίστε για την καλή συντήρησή του από εξειδικευμένο προσωπικό. Η τεράστια δημοτικότητα του eBay (πολλοί χρήστες χρησιμοποιούν τις υπηρεσίες του καθημερινά για αρκετές ώρες) αποδείχθηκε δυσβάστακτη για τον εξοπλισμό του και τελευταία το site του παρουσιάζει αρκετά προβλήματα λειτουργικότητας (διακοπές, καθυστερήσεις κ.λπ.). Αυτό ευνοεί τις ανταγωνιστικές υπηρεσίες πλειστηριασμών (Yahoo Auctions, Amazon.com Auctions κ.λπ.) προς τις οποίες στρέφονται οι "στερημένοι" χρήστες του eBay. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του Auction Universe το οποίο, μετά τις πρώτες τεχνικές δυσκολίες του eBay, είδε την κίνηση στο site του να αυξάνεται κατά 50%!
Ευτυχώς, οι χρήστες του Internet φαίνεται πως αναγνωρίζουν το αναπόφευκτο των τεχνικών προβλημάτων και είναι σχετικά επιεικείς. Σύμφωνα με μια έρευνα της Jupiter αν υπάρξουν σποραδικά τεχνικά προβλήματα το 53% των χρηστών συνεχίζει να χρησιμοποιεί την ίδια υπηρεσία, το 24% δοκιμάζει κάποια ανταγωνιστική και αρχίζει να χρησιμοποιεί και τις δύο υπηρεσίες παράλληλα, το 13% δοκιμάζει έναν ανταγωνιστή, αλλά τελικά επιστρέφει στην παλαιά υπηρεσία, ενώ μόνο το 9% εγκαταλείπει αμέσως την υπηρεσία για λογαριασμό μιας άλλης.
Δυστυχώς, σήμερα δεν υπάρχουν ακόμη ελληνικές υπηρεσίες πλειστηριασμών. Υπάρχουν όμως αρκετές υπηρεσίες μικρών αγγελιών οι οποίες θα μπορούσαν πολύ εύκολα να μεταπηδήσουν σε αυτό το αντικείμενο. Αν κάποια από αυτές πείσει τους χρήστες της να δοκιμάσουν τους πλειστηριασμούς και να αξιοποιήσουν τα πλεονεκτήματα που αυτοί προσφέρουν, το ελληνικό Internet θα δεχθεί ένα ισχυρό και εξυγιαντικό σοκ.
Τολμώ μάλιστα να προβλέψω πως σύντομα οι online πλειστηριασμοί θα επηρεάσουν ακόμη και πολλές από εκτός δικτύου δραστηριότητες της ελληνικής οικονομίας. Αν το eBay είναι σήμερα υπεύθυνο για το 5% όλων των ταχυμεταφορών δεμάτων μεταξύ φυσικών προσώπων στις ΗΠΑ (Wall Street Journal 04/13/99) δεν βλέπω γιατί να μη συμβεί το ίδιο και στη χώρα μας.
Επιστροφή στο Αρχείο ’ρθρων Παλαιών Τευχών Επιστροφή στις Επιχειρηματικές Σελίδες Copyright 1998, 1999, 2000 Γιώργος Επιτήδειος Υποδείξεις, Ερωτήσεις, Σχόλια στην διεύθυνση gepiti@gepiti.com | |