Η σύγκλιση περιεχομένου και e-commerce
(Ηλεκτρονικό εμπόριο δεν σημαίνει μόνο να πουλάω, αλλά και να ενημερώνω)
Γιώργος Επιτήδειος,
gepiti@gepiti.com
Αν επισκέπτεστε συχνά τα, λίγα δυστυχώς, καλά βιβλιοπωλεία της χώρας μας ή τα, πολύ περισσότερα, αντίστοιχα καταστήματα του εξωτερικού θα έχετε ίσως προσέξει ότι τα τελευταία χρόνια μας παρέχουν πλέον τη δυνατότητα να πιούμε εκεί τον καφέ μας και να καθίσουμε με την άνεσή μας για όση ώρα θέλουμε, ξεφυλλίζοντας ή ακόμη και διαβάζοντας ένα ή περισσότερα από τα βιβλία τους.
Αυτή η μεταστροφή του βιβλιοπωλείου από απλή αποθήκη βιβλίων σε αναγνωστήριο, χώρο χαλάρωσης και σημείο οργάνωσης πολιτιστικών εκδηλώσεων ξεκίνησε όταν οι βιβλιοπώλες παρατήρησαν ότι όσο περισσότερο χρόνο περνούσε ο πελάτης μέσα στο κατάστημά τους, τόσο μεγαλύτερες ήταν οι πιθανότητες να αγοράσει κάτι παραπάνω. Γι' αυτό και σήμερα οι οξυδερκέστεροι από αυτούς φροντίζουν ώστε το βιβλιοπωλείο τους να είναι τόσο ελκυστικό ώστε το κοινό να το επισκέπτεται ακόμη κι' αν δεν σκοπεύει να αγοράσει κάτι.
Ακολουθώντας μια αντίστοιχη προσέγγιση, όλο και περισσότερα web sites (και ειδικά e-shops) προσπαθούν να αποκτήσουν περιεχόμενο χάρη στο οποίο οι σελίδες τους θα γίνουν πιο ελκυστικές και θα τις επισκέπτονται συχνότερα οι χρήστες του δικτύου. Δυστυχώς όμως, για την πλειοψηφία των επιχειρήσεων χρήσιμο θεωρείται μόνο το φθηνό περιεχόμενο. Γι' αυτό και οι προτιμήσεις τους περιορίζονται στο νοικιασμένο (syndicated) και το αυτοτροφοδοτούμενο (reader generated) περιεχόμενο.
Το νοικιασμένο (syndicated) περιεχόμενο αποτελείται από ειδήσεις, άρθρα φωτογραφίες και άλλο υλικό το οποίο παράγεται από μεγάλους οργανισμούς (π.χ. αθηναϊκό πρακτορείο ειδήσεων) και μεταπωλείται σε κάθε ενδιαφερόμενο. Το κύριο πλεονέκτημά του είναι ότι είναι φθηνό, ενώ το μεγάλο του μειονέκτημα είναι πως δεν παρέχει στο site τίποτε το πρωτότυπο μια και το ίδιο ακριβώς περιεχόμενο έχει αγοραστεί και διατίθεται από δεκάδες ή εκατοντάδες άλλους χώρους μέσα στο δίκτυο.
Το αυτοτροφοδοτούμενο (reader generated) περιεχόμενο αποτελείται από σχόλια σχετικά με τα προϊόντα ενός ηλεκτρονικού καταστήματος (όπως οι customer reviews του Amazon.com) και από chat rooms ή message boards μέσω των οποίων οι πελάτες ή οι ενδιαφερόμενοι για κάποιο αντικείμενο επικοινωνούν μεταξύ τους. Και εδώ το μεγάλο πλεονέκτημά της υπηρεσίας βρίσκεται στο χαμηλό κόστος της (οι χρήστες δεν πληρώνονται για να γράφουν), ενώ το κύριο μειονέκτημά της βρίσκεται στη χαμηλή ποιότητα των "συζητήσεων" (ο καθένας γράφει ότι του κατέβει), στη χαοτική δομή του (δύσκολα βρίσκεις ένα σχόλιο για ό,τι σε ενδιαφέρει) και στη χαμηλή αξιοπιστία του (δεν γνωρίζεις ποιος γράφει και πόσο βαρύνουσα είναι η άποψή του).
Όπως είναι φανερό, η αποτελεσματικότητα των παραπάνω μορφών περιεχομένου είναι εξαιρετικά χαμηλή. Αν επιθυμούμε λοιπόν οι χρήστες του δικτύου να κολλήσουν στο site μας (stickiness) πρέπει να τους δώσουμε κάτι πραγματικά πρωτότυπο και χρήσιμο που να μην είναι δυνατόν να βρεθεί οπουδήποτε αλλού.
Στα παραδοσιακά καταστήματα αυτό το κάτι ήταν ο ευγενικός και ενημερωμένος πωλητής ο οποίος γνώριζε καλά όλα τα προϊόντα και έδινε χρήσιμες συμβουλές γι' αυτά στο κοινό. Σε ένα web site το οποίο περιέχει μια εταιρική παρουσίαση ή ένα ηλεκτρονικό κατάστημα, το αντίστοιχο αυτού του ανθρώπου μπορεί να είναι ένα σύνολο από κείμενα με οδηγίες και συμβουλές για τη χρησιμότητα των προϊόντων, τους τρόπους με τους οποίους μπορούν να αξιοποιηθούν καλύτερα, καθώς και τις λύσεις στα πιο συνηθισμένα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι χρήστες τους.
Είναι αλήθεια ότι η παραγωγή και συντήρηση ενός site με παρόμοιο περιεχόμενο δεν είναι εύκολη ούτε φθηνή υπόθεση. Η εταιρεία θα πρέπει να προσλάβει κειμενογράφους και να μετατραπεί από απλό πωλητή σε information provider για οτιδήποτε σχετίζεται άμεσα ή έμμεσα με τα προϊόντα της. Γι' αυτό και μέχρι σήμερα, ελάχιστες επιχειρήσεις σε ολόκληρο τον κόσμο έχουν υιοθετήσει αυτή την πρακτική.
Ωστόσο, προβλέπω ότι σε μερικά χρόνια αυτός είναι ο τρόπος με τον οποίο θα λειτουργούν όλες οι επιχειρήσεις στο δίκτυο. Η κοινωνία μας έχει κατακλυσθεί από τόσα διαφημιστικά μηνύματα που έχουμε φτάσει πια σε σημείο κορεσμού. Αν θέλεις πραγματικά να ξεχωρίσεις από τους άλλους, το κλειδί είναι πλέον η ενημέρωση και όχι η συνεχής επανάληψη των ίδιων ρηχών και ανούσιων μηνυμάτων στην τηλεόραση και τον τύπο.
Γιώργος Επιτήδειος
Επιστροφή στο Αρχείο ’ρθρων Παλαιών Τευχών Επιστροφή στις Επιχειρηματικές Σελίδες Copyright 1998, 1999, 2000 Γιώργος Επιτήδειος Υποδείξεις, Ερωτήσεις, Σχόλια στην διεύθυνση gepiti@gepiti.com |