[InterBIZ Newsletter Logo]

Ένα εικονικό κράτος με πραγματικά χρήματα!
5/4/2002 (Τα παράδοξα μιας πραγματικά νέας οικονομίας.)
Γιώργος Επιτήδειοςgepiti@gepiti.com

 

Η χώρα του Norrath εκτείνεται σε 5 ηπείρους, κατοικείται από 13 φυλές και ο πληθυσμός της είναι χωρισμένος σε 14 τάξεις (μάγοι, πολεμιστές, ληστές, ιερείς κ.λπ.). Αν και δεν θα τη βρείτε σε κανένα χάρτη ή εγκυκλοπαίδεια, η Norrath, αποτελεί ήδη έναν σημαντικό παράγοντα στη διεθνή οικονομία, καθώς βρίσκεται στην 77η θέση μεταξύ των πλουσιότερων χωρών του κόσμου (η Ρωσία είναι 76η), ενώ το κατά κεφαλήν εισόδημά της φθάνει σήμερα τα 2.635 ευρώ ($2.266) και το νόμισμά της είναι ισχυρότερο από το Ιαπωνικό Yen.

Όλα ξεκίνησαν το 1999 όταν η Sony δημιούργησε ένα καινούριο role playing game με το όνομα EverQuest (http://www.everquest.com). Μέσα σε αυτό οι χρήστες μπορούν να αποκτήσουν μια εικονική προσωπικότητα (avatar), να περιπλανηθούν στις απέραντες εκτάσεις της Norrath και να συνεργαστούν (ή να πολεμήσουν) με άλλους παίκτες. Μπορούν επίσης να αποκτήσουν "περιουσιακά στοιχεία" (εικονικά φυσικά) και να τα ανταλλάξουν μεταξύ τους.

Το εικονικό χρήμα της Norrath όμως (ψηφιακά "κομμάτια πλατίνας") αποδείχθηκε πολύ περίπλοκο και κουραστικό στη χρήση του. Ένας μεγάλος αριθμός παικτών λοιπόν το εγκατέλειψε, επιλέγοντας να ανταλλάσσει τα "αγαθά" του με πραγματικά χρήματα, χρησιμοποιώντας το γνωστό site πλειστηριασμών eBay.

Παρόμοια φαινόμενα έχουν παρατηρηθεί πολλές φορές στο παρελθόν και σε άλλα παιγνίδια εικονικής πραγματικότητας. (Τα περιουσιακά στοιχεία των παικτών της Ultima πωλούνταν σε τιμές που συχνά κυμαίνονταν μεταξύ 1.500 και 3.000 δολαρίων, ενώ η ακριβότερη αγορά έφτασε τα 4.000 δολάρια.) Ποτέ όμως ένα παιγνίδι δεν ήταν τόσο δημοφιλές όσο το EverQuest, αφού η Norrath διαθέτει σήμερα 400.000 "κατοίκους".

Όταν λοιπόν, ο αμερικανός οικονομολόγος Edward Castronova από το California State University μελέτησε όσες συναλλαγές πραγματοποιούνται μεταξύ των παικτών μέσω eBay ανακάλυψε ότι όλοι μαζί είχαν δημιουργήσει μια μικρή οικονομική δύναμη, πλουσιότερη από πολλές πραγματικές χώρες.

Αν και για κάθε ώρα παιγνιδιού ο μέσος παίκτης κερδίζει εικονικά αγαθά αξίας 3,42 δολαρίων, οι περισσότεροι δεν πωλούν τις περιουσίες τους επειδή είναι απαραίτητες για τη συνέχεια του παιγνιδιού τους. Ωστόσο, το γεγονός ότι μπορούν να το πράξουν με τόση ευκολία υποδηλώνει πως για πρώτη φορά στην ιστορία της ανθρωπότητας διαθέτουμε πλέον μια 100% εικονική οικονομία που όμως λειτουργεί σύμφωνα με όλους τους κανόνες της ελεύθερης αγοράς, ενώ οι τιμές διαμορφώνονται υπό συνθήκες τέλειου ανταγωνισμού (π.χ. όλα τα μαγικά ραβδιά αξίζουν το ίδιο και κανείς παίκτης δεν διαθέτει τόσα πολλά ώστε να επηρεάσει τις τιμές).

Το μόνο που λείπει λοιπόν στην οικονομία της Norrath για να πλησιάσει ακόμη περισσότερο την πραγματικότητα είναι οι ληστές (που θα κλέβουν τις εικονικές περιουσίες για να τις πωλούν στο eBay), οι κερδοσκόποι (για να "μαγειρεύουν" τις τιμές της ελεύθερης σήμερα αγοράς) και οι πολιτικοί για να τα "παίρνουν" από τους δύο προηγούμενους και να φορολογούν όλους τους υπόλοιπους, υποστηρίζοντας ότι φροντίζουν για την προστασία και την ευημερία τους.

Ίσως η Sony κάνει κάτι γι' αυτό στην επόμενη έκδοση του EverQuest. Μην απορήσετε λοιπόν αν κάποτε δούμε στη σύνοδο των 8 πλουσιότερων χωρών του κόσμου και τον Πρόεδρο μιας 100% ψηφιακής χώρας. Μπορεί να μην ελέγχει εδάφη, στρατό ή πρώτες ύλες, αλλά τα χρήματα του "λαού" του δεν θα είναι λιγότερο πραγματικά από τα δικά μας.

Γιώργος Επιτήδειος


Αποκτήστε μια δωρεάν συνδρομή στο InterBIZ

Επιστροφή στο Αρχείο ’ρθρων Παλαιών Τευχών
Επιστροφή στις Επιχειρηματικές Σελίδες

© 2005 Γιώργος Επιτήδειος
Υποδείξεις, Ερωτήσεις, Σχόλια στην διεύθυνση gepiti@gepiti.com