[InterBIZ Newsletter Logo]

On-Line Games: Ο Μεγάλος Κερδοφόρος ’γνωστος

Το μεγαλύτερο πρόβλημα που έχει κάθε διαχειριστής ή ιδιοκτήτης ενός Web site είναι φυσικά τα hits. Πώς θα μπορέσει να έχει όσο το δυνατόν περισσότερους επισκέπτες στις σελίδες του. Σχεδόν σε κάθε τεύχος του InterBIZ News διαβάζετε στοιχεία για το πόσο μεγάλη είναι σήμερα η διαφημιστική δαπάνη στο Internet και ειδικά στο Web. Πώς όμως θα μπορέσει κανείς να επιτύχει έναν υψηλό αριθμό επισκεπτών για να μπορέσει στην συνέχεια να πουλήσει και ακριβά τις διαφημίσεις του;

Η μέχρι σήμερα απάντηση ήταν απλή, Content. Φτιάξτε χρήσιμο και πλούσιο περιεχόμενο που να ανανεώνεται συχνά, διαφημίστε το στα Εργαλεία αναζήτησης του Internet και όπου αλλού μπορείτε (π.χ. με reciprocal links, δηλαδή ζητήστε από συναφή sites να βάλουν links στο δικό σας με αντάλλαγμα να βάλετε και εσείς link από τις σελίδες σας σε αυτούς).

Η μέθοδος αυτή έχει όντως αποδειχθεί χρήσιμη σε ορισμένες περιπτώσεις. Έχει όμως μερικά σοβαρά μειονεκτήματα:

  1. Τρομακτικό κόστος

    Μια επιχείρηση που θα προσπαθήσει να ξεχωρίσει από τους άλλους μέσα στο Web έχει το ίδιο πρόβλημα με έναν ελέφαντα που αντιμετωπίζει μια στρατιά μυρμηγκιών. Είναι πολύ πιο ισχυρός από αυτά αλλά κινδυνεύει να τον καταβάλλουν, κάτω από το βάρος του αριθμού τους.

    Υπάρχουν σήμερα στο δίκτυο περίπου 150.000.000 Web σελίδες. Σελίδες επιχειρήσεων που προσφέρουν δωρεάν υλικό κάθε μορφής, σελίδες χρηστών που καλύπτουν ότι μπορεί να φανταστεί ο νους του ανθρώπου κ.λπ.

    • Πόση προσπάθεια πρέπει να καταβάλει κανείς για να ξεχωρίσει από αυτά τα 150.000.000 και να επιλεγεί από ένα σημαντικό αριθμό χρηστών;
    • Πόσους ανθρώπους μπορείς να βάλεις για να δημιουργούν και να ανανεώνουν συνεχώς το site σου;
    • Και, το κυριότερο, για πόσο καιρό μπορείς να ξοδεύεις χρήματα χωρίς κανένα κέρδος (αυτό που οι Αμερικανοί πολύ επιτυχημένα ονομάζουν cash burn) μέχρι το site να γίνει γνωστό και να αποκτήσει φήμη (brand awareness) και κέρδη;

    Προφανώς πολύ περισσότερο από όσο μπορεί να αντέξει η πλειοψηφία των επαγγελματιών του χώρου που μπορεί να έχουν πολλές ικανότητες και όρεξη για δουλειά αλλά τους λείπει το απαραίτητο κεφάλαιο. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε πως σήμερα τα πιο γνωστά ελληνικά sites ανήκουν είτε σε παροχείς Internet (που αποτελούν μια πολύ ειδική περίπτωση για να μας απασχολήσει εδώ) είτε σε εκδοτικούς φορείς όπως ΒΗΜΑ, ΝΕΑ, ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ, ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ, και άλλους που έχουν ήδη μια μεγάλη παραγωγή υλικού (content) και φροντίζουν απλώς να την μεταφέρουν και στο δίκτυο με εξαιρετικά χαμηλό γι' αυτούς κόστος αφού η παραγωγή έχει ήδη πληρωθεί.

  2. Το παράδοξο της αυτοϋπονόμευσης

    Ο πελάτης που θα διαφημιστεί σε ένα site δεν θέλει απλώς να φανεί το banner του, θέλει clikthrough. Θέλει να αυξηθούν οι επισκέπτες στις σελίδες του. Πώς θα γίνει αυτό; Οι επισκέπτες του site Α στο οποία υπάρχει η διαφήμιση, θα κάνουν κλικ στο banner και θα μεταφερθούν στο site Β του διαφημιζόμενου. Και μετά τι; Πόσοι από αυτούς θα γυρίσουν πίσω στον Α; Με τόσους "πειρασμούς" μέσα στο δίκτυο, μπορεί κάλλιστα να μείνουν στον Β και μετά να ακολουθήσουν τις δικές του προτάσεις να επισκεφτούν τον Γ ή τον Δ.

    Με άλλα λόγια, ο διαφημιστής Α υφίσταται μια συνεχή αιμορραγία (κατά μέσο όρο 2% των επισκεπτών του, αλλά σε ορισμένες περιπτώσεις πολύ περισσότερο). Έτσι, αυτό που στην πραγματικότητα κάνω εγώ σαν web businessman, είναι (και εδώ βρίσκεται το παράδοξο) να πουλάω (χάνω) τους επισκέπτες μου για να κερδίσω χρήματα με τα οποία θα χρηματοδοτήσω το site μου για να μου φέρει περισσότερους επισκέπτες.

  3. Οι μεγάλοι πελάτες είναι που κάνουν την διαφορά

    Όπως ξέρει κάθε καλός επιχειρηματίας, ο κύριος όγκος των πωλήσεων μιας επιχείρησης γίνεται από τους λίγους καλούς πελάτες της (π.χ. το 70% του τζίρου από το 20% ή και λιγότερο των πελατών). Είναι εξαιρετικά δύσκολο, και σπάνια κερδοφόρο, να κυνηγάς συνέχεια καινούριους πελάτες. Αντίστοιχα, είναι πιο εύκολο να κάνεις τους ήδη υπάρχοντες επισκέπτες σου (που ήδη σε προτίμησαν μια φορά) να επιστρέψουν.

Για να λύσουμε το πρόβλημα 1 χρειάζεται να βρούμε τρόπο να παράγεται υλικό χωρίς να πληρώνουμε (ή να πληρώνουμε ελάχιστα) γι' αυτό.

Για να λύσουμε τα προβλήματα 2 και 3, πρέπει να βρούμε ένα τρόπο οι επισκέπτες μας να γυρίζουν σχεδόν πάντα πίσω.

Τέτοια προβλήματα, δεν μπορούν παρά να λυθούν με δραστικές και ανορθόδοξες λύσεις. Το Internet έχει ήδη γίνει μάρτυρας ενός τέτοιου τρόπου. Πρόκειται για το Geocities , ένα από τα 10 πιο δημοφιλή sites στο Internet.

Το Geocities παρέχει δωρεάν Web σελίδες σε 650.000 άτομα! Εκείνοι παράγουν υλικό κάθε μορφής και φέρουν επισκέπτες για να το δουν, ενώ το Geocities κερδίζει από τις διαφημίσεις. Πρόκειται για μια εξαιρετικά καλή ιδέα που όμως δεν μπορεί να εφαρμοστεί παρά μόνο από λίγους. Νομίζω πως αυτό που έχω να σας προτείνω θα το βρείτε πιο ενδιαφέρον.

ΜΙΑ ΚΑΙΝΟΥΡΙΑ ΠΡΟΤΑΣΗ

Υπάρχει μια δραστηριότητα στο Internet που δεν υπόσχεται αλλά πραγματοποιεί. Πρόκειται για το pay-per-play online gaming, παιγνίδια που παίζονται μέσω δικτύου και είναι προσπελάσιμα μόνο για τους συνδρομητές τους (που φυσικά πληρώνουν γι' αυτό). Είναι πρακτικά η μόνη δραστηριότητα που δεν υπόσχεται για το αύριο αλλά φέρνει κέρδη και επισκέπτες σήμερα.

Πιο συγκεκριμένα, η Forrester Research μας πληροφορεί πως μέσα στο 1997 οι εταιρείες που παρέχουν αυτές τις υπηρεσίες θα επιτύχουν έσοδα της τάξεως των 51 εκατομμυρίων δολλαρίων από τις συνδρομές και άλλα 65 εκατομμύρια από τις διαφημίσεις. To 2001 τα έσοδα από αυτήν την δραστηριότητα θα φτάσουν τα 1,6 δις δολλάρια ΗΠΑ με το 80% από αυτά να προέρχονται από τις διαφημίσεις.

Το πιο σημαντικό όμως είναι πως το pay-per-play online gaming είναι η μόνη Web υπηρεσία που κάνει τους χρήστες του Internet να επιστρέφουν ξανά στον ίδιο χώρο. Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά αναλυτής της Forrester "Μέχρι σήμερα, τίποτε δεν έχει αποδειχθεί τόσο πετυχημένο, όχι μόνο στο να προσελκύει, αλλά και στο να διατηρεί το ενδιαφέρον των καταναλωτών για μεγάλο χρονικό διάστημα."

Για την ιστορία, αναφέρουμε απλώς πως ο δεύτερος πιο προσοδοφόρος τομέας δραστηριότητας στο Internet είναι τα Pornosites (adult content) με προβλεπόμενα έσοδα για το 1997, πάνω από $50 εκατομμύρια.

ΓΕΝΙΚΑ ΣΧΟΛΙΑ ΚΑΙ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ

Έχετε κάθε δικαίωμα να ονειρεύεστε πως θα καταφέρετε να κάνετε το Web τηλεόραση μεταφέροντας σε αυτό τις πετυχημένες συνταγές της τελευταίας όπως μουσική, video clips, κωμωδίες, σαπουνόπερες, τηλεπαιγνίδια κ.λπ.

Όμως τα παιγνίδια μέσω Internet έχουν μερικά ειδικά πλεονεκτήματα:

  1. Χαμηλό κόστος λειτουργίας (στήνεις μια εφαρμογή και απλώς την συντηρείς ή της προσθέτεις νέες δυνατότητες χωρίς να χρειάζονται πολλές εργατοώρες).
  2. Συνεχώς ανανεούμενο περιεχόμενο (δύο παιγνίδια δεν είναι ποτέ τα ίδια ακόμη και όταν παίζεις με τον ίδιο αντίπαλο).
  3. Επισκέπτες που επιστρέφουν συχνά (είναι πασίγνωστος ο "εθιστικός" χαρακτήρας των παιγνιδιών).
  4. Πλήρη στοιχεία επισκεπτών (γνωρίζεις ποιοι, πότε και πως επισκέπτονται τον χώρο του παιγνιδιού καθώς και την συμπεριφορά τους).
  5. Ευέλικτη διαφήμιση (αντί για ένα απλό banner, μπορούν να μεταδίδονται πιο περίπλοκα μηνύματα σε χρονικές στιγμές που θα είναι πιο αποτελεσματικά).

Γιώργος Επιτήδειος

Αποκτήστε μια δωρεάν συνδρομή στο InterBIZ

Επιστροφή στο Αρχείο ’ρθρων Παλαιών Τευχών
Επιστροφή στις Επιχειρηματικές Σελίδες

Copyright 1998, 1999, 2000 Γιώργος Επιτήδειος
Υποδείξεις, Ερωτήσεις, Σχόλια στην διεύθυνση gepiti@gepiti.com