Έτσι γίνονται οι πωλήσεις στο Internet
Στα αρκετά χρόνια που διδάσκω επιχειρηματική χρήση του Internet, έχω εξηγήσει πολύ συχνά στους μαθητές μου πως η έννοια των πολυκαταστημάτων μέσα στο Internet είναι παράλογη. Γιατί υπάρχει ένα πολυκατάστημα στον φυσικό κόσμο; Διότι εκεί υπάρχουν συγκεντρωμένα τα είδη πολλών καταστημάτων και οι αγοραστές δεν χρειάζεται να χάνουν χρόνο περνώντας πρώτα από το κατάστημα ηλεκτρικών ειδών μετά από εκείνο με είδη ρουχισμού και τελικά από αυτό με τα καλλυντικά. Στο πολυκατάστημα ή το εμπορικό κέντρο τα βρίσκουν όλα συγκεντρωμένα στο ίδιο σημείο και κερδίζουν χρόνο αποφεύγοντας τις άσκοπες μετακινήσεις.
Στο Internet είναι φανερό, το πλεονέκτημα αυτό δεν έχει καμία αξία. Ο πωλητής Α και ο πωλητής Β θα απέχουν πάντα ένα μόνο κλικ είτε βρίσκονται δίπλα - δίπλα στο ίδιο Cybermall, είτε ο ένας στις ΗΠΑ και ο άλλος στην Κίνα.
Ίσως, απαντούν οι υπερασπιστές των Cybermall. Αν όμως ο πωλητής βρίσκεται σε ένα τέτοιο χώρο, αντί να διαφημίζεται μόνος του, μπαίνει κάτω από την συλλογική ομπρέλα και κερδίζει από την διαφήμιση και την προβολή που γίνεται σε όλους όσους βρίσκονται σε αυτόν.
Αυτό το ιδιότυπο, "η ισχύς εν τη ενώσει" έρχονται σήμερα να ανατρέψουν τα εργαλεία αναζήτησης του Internet με πρώτα τα Excite και Yahoo προσφέρουν στους χρήστες του Internet τα Excite Shopping Search (http://jango.excite.com/) και Visa Shopping Guide By Yahoo! (http://shopguide.yahoo.com/) αντίστοιχα. Πρόκειται για υπηρεσίες οι χρήστες των οποίων, έχουν την δυνατότητα να κάνουν μαζικές αναζητήσεις σε ηλεκτρονικά καταστήματα που βρίσκονται στο Internet. Χρειάζεστε να αγοράσετε το τελευταίο CD του Elton John; Κάνετε μια αναζήτηση στα καταστήματα που το πουλάνε και το αγοράζετε από αυτόν που το πουλάει στην χαμηλότερη τιμή!
Φυσικά, η νέα αυτή υπηρεσία δεν περιορίζεται μόνο σε μουσικά CD. Μπορείτε να αναζητήσετε (και να αγοράσετε) λουλούδια, υλικά και εργαλεία για το σπίτι και τον κήπο, Χριστουγεννιάτικα δώρα (η υπηρεσία ξεκίνησε την λειτουργία της λίγο πριν τα Χριστούγεννα για να εκμεταλλευτεί την συνήθη καταναλωτική μανία που τα συνοδεύει), βιβλία, λογισμικό, Η/Υ και περιφερειακά και πολλά άλλα.
Είναι ίσως νωρίς ακόμη για να προβλέψουμε τις επιπτώσεις αυτής της κίνησης. Αυτό όμως που είναι βέβαιο, είναι πως θα αλλάξει δραματικά τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί το εμπόριο στο Internet. Μερικές από τις άμεσες επιπτώσεις είναι: Γίνεται ευκολότερο να ανοίξει κανείς ένα κατάστημα στο Internet (δεν χρειάζεται να είναι πλέον κατάστημα. Μια απλή βάση δεδομένων είναι αρκετή). Αυξάνει το εμπόριο μέσω Internet (οι καταναλωτές μπορούν πλέον ευκολότερα να βρουν αυτό που θέλουν να αγοράσουν). Γίνεται εντονότερος ο ανταγωνισμός μεταξύ των εμπόρων του δικτύου (αυξάνει σημαντικά ο αριθμός τους). Ξεκινούν άτυποι πόλεμοι τιμών (ο τρόπος που εμφανίζουν τα στοιχεία των εμπορευμάτων τα εργαλεία αναζήτησης, δίνει μεγάλο βάρος στις συγκρίσεις τιμών). Ισχυροποιείται η θέση των εργαλείων αναζήτησης (το μεγαλύτερο μέρος της εμπορικής κίνησης περνάει από αυτά. Έτσι μπορούν να το επηρεάζουν και ίσως ακόμη και να το ελέγχουν).
Είναι θετικές αυτές οι εξελίξεις για τον επιχειρηματία και τον τελικό καταναλωτή; Ο χρόνος θα δείξει. Το βέβαιο είναι πως βρισκόμαστε σε μια μεταβατική περίοδο. Οι επιχειρήσεις θα χρειαστεί να ανακαλύψουν νέους τρόπους παρουσίασης και προβολής των προϊόντων τους και οι καταναλωτές να μάθουν πως να προστατεύουν τα δικαιώματά τους και να κάνουν τις πιο συμφέρουσες επιλογές στο νέο περιβάλλον που δημιουργείται.
Γιώργος Επιτήδειος
Επιστροφή στο Αρχείο ’ρθρων Παλαιών Τευχών Επιστροφή στις Επιχειρηματικές Σελίδες Copyright 1998, 1999, 2000 Γιώργος Επιτήδειος Υποδείξεις, Ερωτήσεις, Σχόλια στην διεύθυνση gepiti@gepiti.com |