Μην εμπιστεύεστε τις αυθεντίες
3/8/2001 (Νομίζω ότι με τα γραπτά μου κάνω όλο και περισσότερους εχθρούς και κάποια μέρα θα το πληρώσω. Προτιμώ λοιπόν να παίρνω τα παραδείγματά μου από το εξωτερικό και να "ξεχνάω" όσα συναντώ στην Ελλάδα.)
Γιώργος Επιτήδειος,
gepiti@gepiti.com
Πώς οι δημοσιογράφοι μεταμορφώνονται σε συμβούλους
Για όσους δεν το γνωρίζουν, το ClickZ (http://clickz.com) είναι ένα πολύ αξιόλογο ημερήσιο web περιοδικό με ειδήσεις, σχόλια και συμβουλές για την επιχειρηματική αξιοποίηση του Internet. Μια από τις αρετές του είναι το γεγονός ότι μερικοί από τους αρθρογράφους του είναι πραγματικοί επαγγελματίες και έχουν ως αντικείμενο εργασιών τα θέματα για τα οποία γράφουν στο περιοδικό. Πρόκειται λοιπόν για πραγματικά αξιόλογους ανθρώπους οι οποίοι γνωρίζουν από πρώτο χέρι τα μυστικά της αγοράς, αλλά και της τεχνολογίας.
Δυστυχώς όμως, όπως σε όλα τα επαγγέλματα έτσι και στο Internet αυτοί οι άνθρωποι είναι πολύ λίγοι μια και οι περισσότεροι επιχειρηματίες και τα στελέχη προτιμούν συνήθως να αφιερώνουν τον χρόνο τους στην ανάπτυξη της εταιρείας τους και σπάνια μεταφέρουν στον υπόλοιπο κόσμο (άρα και στους ανταγωνιστές τους) τις εμπειρίες και τις γνώσεις τους.
Έτσι, οι περισσότεροι αρθρογράφοι του ClickZ, αλλά και όλων των ανάλογων (ηλεκτρονικών ή παραδοσιακών) εντύπων ασκούν ως κύριο επάγγελμα τη δημοσιογραφία, αφιερώνοντας συνήθως ελάχιστο χρόνο στην εφαρμογή όσων διδάσκούν. Όπως θα δούμε παρακάτω όμως, κάτι τέτοιο δεν εμποδίζει αρκετούς από αυτούς να εργάζονται παράλληλα και ως σύμβουλοι επιχειρήσεων, αξιοποιώντας με αυτό τον τρόπο την προβολή και τη δημοσιότητα που τους χαρίζει το επάγγελμά τους
Ένα παράδειγμα αμφισβητήσιμης αυθεντίας:
Πριν λίγο καιρό μια δημοσιογράφος του ClickZ (η κα. Debbie Weil) η οποία εργάζεται παράλληλα και ως σύμβουλος επιχειρήσεων δημοσίευσε ένα άρθρο (http://clickz.com/article/cz.4141.html) στο οποίο παρουσιάζει τις εμπειρίες της από την έκδοση ενός email newsletter. Στο κείμενό της όμως δεν περιορίστηκε στο να αναφέρει μόνο όσα πράγματα τη δίδαξε αυτό το έργο.
Όπως ομολογεί, προφανώς εκ παραδρομής, καθ' όλο το χρονικό διάστημα της προετοιμασίας και της έκδοσης διακατεχόταν από έντονα συναισθήματα έντασης και αγωνίας, καθώς μπορεί μεν να έγραφε άρθρα και να συμβούλευε εταιρείες σχετικά με την έκδοση email newsletters εδώ για πολλούς μήνες, αλλά ήταν η πρώτη φορά που η ίδια δοκίμαζε να δημιουργήσει κάτι αντίστοιχο!
Δυστυχώς, περιπτώσεις όπως της κας Weil δεν είναι μοναδικές. Πολλοί δημοσιογράφοι, αλλά και πανεπιστημιακοί, χρησιμοποιούν την προβολή που τους παρέχουν τα έντυπα με τα οποία συνεργάζονται ή οι θέσεις τις οποίες κατέχουν, για να προσφέρουν υψηλότατα αμειβόμενες υπηρεσίες συμβούλου. Πολύ συχνά όμως η πρακτική εμπειρία τους σχετικά με τα θέματα για τα οποία αρθρογραφούν και συμβουλεύουν είναι ανύπαρκτη ή στην καλύτερη περίπτωση εξαιρετικά περιορισμένη.
Επειδή λοιπόν, όπως όλοι γνωρίζουμε, ο μόνος πραγματικός διδάσκαλος ενός ανθρώπου είναι η πράξη και όχι η θεωρία, οι περισσότερες από όσες προσπάθειες βασίζονται στις συμβουλές τους καταλήγουν σε αποτυχία. Ευτυχώς γι' αυτούς όμως αυτό σπάνια τους δημιουργεί προβλήματα μια και συνήθως καταφέρνουν να φορτώσουν σε άλλους τα λάθη ή τις παραλείψεις τους.
Η ελληνική πραγματικότητα
Σε μια κοινωνία όπως η δική μας όπου το "είσαι ό,τι δηλώσεις" αποτελεί καθεστώς, παρόμοια περιστατικά είναι αρκετά συνηθισμένα. Δύσκολα όμως θα ακούσετε ποτέ κάτι γι' αυτά, καθώς κανείς δεν θέλει να γίνει κακός και όλοι αποφεύγουν να αναφερθούν σε αυτά δημόσια. Ευτυχώς για μένα όμως η κα. Weil είναι πολύ μακριά και πιθανότητα δεν γνωρίζει την ελληνική γλώσσα ή ίσως ούτε καν την ύπαρξη της χώρας μας. Μπορώ λοιπόν άνετα να στηλιτεύσω τις πρακτικές της και να σας αφήσω να ανακαλύψετε μόνοι σας τους εν Ελλάδι μιμητές της.
Να είστε όμως σίγουροι ότι: "Κυκλοφορούν ανάμεσά μας και είναι πολύ περισσότεροι απ' ό,τι φανταζόμαστε".
Γιώργος Επιτήδειος
Επιστροφή στο Αρχείο ’ρθρων Παλαιών Τευχών Επιστροφή στις Επιχειρηματικές Σελίδες © 2005 Γιώργος Επιτήδειος Υποδείξεις, Ερωτήσεις, Σχόλια στην διεύθυνση gepiti@gepiti.com |