Δύσκολο, αλλά λαμπρό μέλλον για το email marketing
Μέχρι πρόσφατα, η γνωστότερη και πιο διαδεδομένη μορφή επιχειρηματικής αξιοποίησης του email ήταν το spamming. Καθημερινά, εκατοντάδες αμφιβόλου εντιμότητας επιχειρηματίες αποστέλλουν εκατομμύρια διαφημιστικά μηνύματα σε όσο περισσότερες email διευθύνσεις μπορούν, ελπίζοντας πως με τον τρόπο αυτό θα πείσουν τους παραλήπτες τους να αγοράσουν τα προϊόντα τους ή να προτιμήσουν τις υπηρεσίες τους.
Όπως ήταν φυσικό, αυτή η πρακτική έχει δυσφημήσει το email σε τέτοιο βαθμού που ελάχιστοι τολμούν πλέον να το χρησιμοποιήσουν ως εργαλείο marketing. Το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο όμως αποτελεί τη δημοφιλέστερη υπηρεσία του δικτύου έχει χαμηλό κόστος και διαθέτει τη μεγάλη διεισδυτική ικανότητα απ' όλες τις υπηρεσίες του δικτύου.
Έτσι, τον τελευταίο καιρό όλο και περισσότερες επιχειρήσεις αναγνωρίζουν τη σημασία του και υιοθετούν με αυξανόμενη συχνότητα τη χρήση λιστών opt-in (καταλόγους αποστολής διαφημιστικών-ενημερωτικών μηνυμάτων σε όσους χρήστες του Internet το επιθυμούν), καθώς και διάφορες άλλες τεχνικές προώθησης πωλήσεων μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (π.χ. αποστολή κουπονιών έκπτωσης σε παλαιούς πελάτες οι οποίοι δεν έχουν αγοράσει κάτι για μεγάλο χρονικό διάστημα).
Προς το παρόν, ο χώρος αυτός είναι άγνωστος για τις περισσότερες επιχειρήσεις. Οι τεχνικές του email marketing βρίσκονται ακόμη στα σπάργανα και κανείς δεν διαθέτει αξιόλογη εμπειρία στην αποδοτική αξιοποίηση του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ως οχήματος διαφημιστικής προβολής. Επίσης, οι μέχρι τώρα εφαρμογές έχουν δείξει πως στο χώρο αυτό τα όρια μεταξύ του αποδεκτού (permission marketing) και του ανήθικου (spamming) είναι εξαιρετικά δυσδιάκριτα. Είναι λοιπόν εύκολο να δημιουργηθούν παρεξηγήσεις και να υπάρξουν σοβαρά προβλήματα με πολλούς από τους παραλήπτες των μηνυμάτων. Ωστόσο, τα οφέλη από το email marketing είναι τόσο σημαντικά ώστε οι κίνδυνοι δεν αποθαρρύνουν τις επιχειρήσεις από τη χρήση του.
Έτσι, το 1999 δαπανήθηκαν 898 εκατομμύρια δολάρια για email marketing, ενώ το 2003 το ποσό αυτό θα αυξηθεί κατά 417%, φθάνοντας τα 4,6 δισεκατομμύρια. Υπολογίζεται μάλιστα πως το 2003 το email marketing θα αποτελεί το 15% της συνολικής διαφημιστικής δαπάνης στο Internet, έναντι 3% που ήταν το 1999.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας eMarketer, τα opt-in διαφημιστικά email θα ανέλθουν το έτος 2000 στα 61,1 δισεκατομμύρια (52,3% περισσότερα από το 1999) με προοπτική να γίνουν 240 δισεκατομμύρια το 2003. Τα νούμερα αυτά ίσως να φαίνονται υπερβολικά μεγάλα, αλλά ανταποκρίνονται πλήρως στην πραγματικότητα, καθώς πρέπει να λάβουμε υπ' όψιν μας ότι το 1999 υπήρχαν σε όλο τον κόσμο 409 εκατομμύρια mail boxes (το 1998 το αντίστοιχο νούμερο ήταν 234 εκατομμύρια). Στις ΗΠΑ το 20% όλων των email που διακινήθηκαν το 1999 ήταν εμπορικής φύσεως. Από αυτά το 50% ήταν spam και το υπόλοιπο 50% ήταν permission email.
Γιώργος Επιτήδειος
gepiti@gepiti.com
Επιστροφή στο Αρχείο ’ρθρων Παλαιών Τευχών Επιστροφή στις Επιχειρηματικές Σελίδες Copyright 1998, 1999, 2000 Γιώργος Επιτήδειος Υποδείξεις, Ερωτήσεις, Σχόλια στην διεύθυνση gepiti@gepiti.com |