Το παρόν και το μέλλον των on-line travel business
Όσοι από μας έχουν χρησιμοποιήσει το Internet για να προμηθευτούν αεροπορικά εισιτήρια, να κάνουν κρατήσεις σε ξενοδοχεία ή απλώς για να πάρουν τουριστικές πληροφορίες, γνωρίζουν πως το δίκτυο αποτελεί τον παράδεισο του ταξιδιώτη. Μπορείς να κάνεις σχεδόν τα πάντα εύκολα (24 ώρες το 24ωρο από την καρέκλα του σπιτιού σου), γρήγορα (όλη η επικοινωνία γίνεται ηλεκτρονικά) και με χαμηλό κόστος (παρακάμπτοντας τους ταξιδιωτικούς πράκτορες και άλλους μεσάζοντες).
Δεν είναι τυχαίο λοιπόν που οι αναφορές για το παρόν και οι προβλέψεις για το μέλλον της αγοράς ταξιδιωτικών υπηρεσιών είναι τόσο εντυπωσιακές, ώστε συχνά μοιάζουν ψεύτικες. Ας δούμε μερικά από τα στοιχεία που μας δίνουν οι εταιρείες ερευνών:
- Το 1998 οι πωλήσεις ταξιδιωτικών υπηρεσιών (αεροπορικά εισιτήρια, δωμάτια κ.λπ.) ξεπέρασαν τα 2,1 δισεκατομμύρια δολάρια ενώ το 1996 ήταν μόλις 275 εκατομμύρια (Jupiter Communications). Το 2001 οι πωλήσεις θα ανέλθουν σε 20,7 δισεκατομμύρια δολάρια (Forrester Research) ενώ το 2002 θα αποτελούν το 35% του συνόλου των online πωλήσεων (Datamonitor).
- Το 70% των χρηστών του Web επισκέπτονται sites που περιέχουν ταξιδιωτικές ή τουριστικές πληροφορίες (NPD Research).
- Το 22% των χρηστών έχουν κάνει κράτηση εισιτηρίου ή δωματίου μέσω Web (Forrester Research).
Βέβαια, όσοι ασχολούνται με το Internet έχουν συνηθίσει να ακούνε εντυπωσιακά νούμερα και να διαβάζουν προβλέψεις για απίστευτη άνοδο των πωλήσεων, τεράστια κέρδη, μεγάλες προοπτικές κ.λπ. Ο τουριστικός χώρος όμως είναι ο μόνος στον οποίο οι εντυπωσιακές προβλέψεις του παρελθόντος χρειάστηκε να αναθεωρηθούν προς τα πάνω, καθώς το 1998 επιτεύχθηκαν οι επιδόσεις που αναμένονταν για το 1999!
Αυτή η κοσμογονία δεν μπορούσε φυσικά να αφήσει ανεπηρέαστη και την ελληνική οικονομία. Ο τουρισμός είναι μια από τις σημαντικότερες πηγές συναλλάγματος της χώρας μας και εκατοντάδες χιλιάδες άνθρωποι εργάζονται στον χώρο αυτό. Γι' αυτό και από πολύ νωρίς τόσο τα μεγάλα ξενοδοχεία όσο και οι μικρότερες, συνήθως οικογενειακές, μονάδες έσπευσαν να προβληθούν μέσα στο Web.
Δυστυχώς, οι προσπάθειες και τα έξοδα των περισσότερων επιχειρήσεων δεν αποδίδουν τα αναμενόμενα καθώς τα sites τους χαρακτηρίζονται συνήθως από:
- Προχειρότητα
Δημιουργούν web sites απλώς και μόνο για να λένε πως έχουν παρουσία στο Internet. Γι' αυτό και οι σελίδες τους αποτελούν συνήθως πιστή αντιγραφή των διαφημιστικών εντύπων τους και σπάνια καλύπτουν τις ανάγκες των επισκεπτών του site.
- Βιασύνη
Η απόφαση για τη δημιουργία ενός site λαμβάνεται συνήθως τον Απρίλιο ή τον Μάιο (την ώρα που οι ξενοδόχοι συνειδητοποιούν πως πρέπει να διαφημιστούν για να βρουν πελατεία). Σπάνια λοιπόν υπάρχει χρόνος για να εφοδιαστεί το site με το υλικό που θα του επέτρεπε να ξεχωρίσει από τον ανταγωνισμό.
- ’γνοια
Οι περισσότεροι άνθρωποι εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν το Internet ως βάση δεδομένων και ζητούν επίμονα την καταχώρηση των σελίδων τους στις μηχανές αναζήτησης. Δεν δίνουν όμως σημασία στη σειρά κατάταξης που θα έχουν σε αυτές (αν η αναζήτηση hotels Corfu εμφανίζει το ξενοδοχείο μου ως 126η επιλογή, τότε δεν θα με βρει ποτέ κανείς), ούτε ενδιαφέρονται για τις άλλες τεχνικές διαφήμισης ενός site (banners, reciprocal links κ.λπ.). Επίσης, αδιαφορούν για την επικοινωνιακή διάσταση του δικτύου, αφού σπάνια αναφέρουν την email διεύθυνσή τους στις σελίδες του site τους και ακόμη σπανιότερα διαβάζουν και απαντούν το email τους.
Παρ' όλα αυτά, πιστεύω πως είναι άδικο να κατηγορούμε τον ελληνικό τουριστικό κόσμο πως δεν καταλαβαίνει το Internet και δεν αξιοποιεί τις ευκαιρίες που του παρέχει. Οι τεχνολογίες και η κουλτούρα του Internet είναι ακόμη καινούργιες και θα ήταν παράλογο να προσδοκούμε εφαρμογές υψηλής τεχνολογίας από τους Έλληνες ξενοδόχους ή από τους χιλιάδες ανθρώπους που έχτισαν μερικά δωμάτια και τοποθέτησαν απ' έξω την πολυπόθητη επιγραφή ROOMS TO LET.
Η πραγματική μομφή πρέπει να στραφεί προς τους αδίστακτους Έλληνες "δικτυοεπιχειρηματίες" και τα μίζερα τουριστικά sites τους τα οποία διαφημίζουν ως το δρόμο προς το νέο Ελντοράντο. Στην πραγματικότητα, τα περισσότερα από αυτά αποτελούν απλές συγκεντρώσεις φτωχών σελίδων ξενοδοχείων. Περιέχουν ελάχιστες γενικές πληροφορίες (δρομολόγια, χάρτες, συμβουλές για περιηγήσεις κ.λπ.), δεν παρέχουν την δυνατότητα κρατήσεων δωματίων και έχουν συνήθως τόσο κακή σχεδίαση που ο επισκέπτης δυσκολεύεται να βρει γρήγορα και εύκολα ό,τι χρειάζεται.
Δυστυχώς, τέτοιες πρακτικές όχι μόνο δυσφημούν το Internet στους Έλληνες επιχειρηματίες, αλλά και υποβαθμίζουν τον ελληνικό τουρισμό στα μάτια της διεθνούς κοινότητας, η οποία συμβουλεύεται όλο και περισσότερο το δίκτυο πριν επιλέξει τον τόπο διακοπών της. Το πρόβλημα αυτό είναι ήδη αρκετά έντονο και σύντομα θα δούμε τις επιπτώσεις του τόσο στην ποσότητα όσο και στην ποιότητα των τουριστών που υποδέχεται η χώρα μας.
Πιστεύω πως υπάρχουν δύο τρόποι για να βελτιωθεί αυτή η απογοητευτική κατάσταση. Ο ένας είναι να βρεθεί κάποιος Έλληνας επιχειρηματίας ο οποίος θα διαθέτει την αποφασιστικότητα, το όραμα και τα χρήματα που χρειάζονται για να δημιουργήσει μια υπηρεσία ανάλογη με το Microsoft Expedia (http://expedia.com). Ο άλλος είναι να οργανωθεί το χάος των τουριστικών πληροφοριών που υπάρχουν αυτή τη στιγμή στο ελληνικό Internet. Μια μηχανή αναζήτησης ειδικευμένη αποκλειστικά σε sites τουριστικών πληροφοριών (π.χ. κάτι αντίστοιχο με το http://www.travel-finder.com) θα μπορούσε να βάλει τάξη σε αυτό το χάος και να γίνει το σημείο αφετηρίας όλων όσων θέλουν να ταξιδέψουν σε μέρη της Ελλάδας.
Υπάρχει βέβαια και μια τρίτη λύση την οποία απεύχομαι αν και, δυστυχώς, τη θεωρώ πολύ πιθανή: Να δημιουργηθεί κάποια υπηρεσία κρατήσεων και παροχής ελληνικών τουριστικών πληροφοριών από οργανισμό ή εταιρεία του εξωτερικού.
Όπως καταλαβαίνετε, αν συμβεί αυτό οι επιλογές του κοινού για τον τουρισμό μας θα ελέγχονται σε μεγάλο βαθμό από ξένους. Ίσως όμως να είναι καλύτερα έτσι. Ας μην ξεχνάμε πως το σύγχρονο ελληνικό κράτος παρουσίαζε πάντοτε τις καλύτερες οικονομικές επιδόσεις του μετά από κάθε χρεοκοπία. Τότε δηλαδή που οι ξένοι πιστωτές μας επέβαλλαν διεθνή έλεγχο και ρύθμιζαν εκείνοι τα οικονομικά της χώρας μας.
Επιστροφή στο Αρχείο ’ρθρων Παλαιών Τευχών Επιστροφή στις Επιχειρηματικές Σελίδες Copyright 1998, 1999, 2000 Γιώργος Επιτήδειος Υποδείξεις, Ερωτήσεις, Σχόλια στην διεύθυνση gepiti@gepiti.com |