Μην εμπιστεύεστε ό,τι διαβάζετε για το Internet !
Μεταξύ των διασημότερων παράδοξων της επιστήμης της λογικής συγκαταλέγεται και το ακόλουθο πρόβλημα:
Ο Επιμενίδης ο Κρης (καταγόταν από την Κρήτη) δήλωσε πως: "Όλοι οι κρητικοί λένε ψέματα". Συνεπώς και ο ίδιος ο Επιμενίδης λέει ψέματα όταν υποστηρίζει πως όλοι οι Κρητικοί είναι ψεύτες. ’ρα όλοι οι κρητικοί λένε την αλήθεια που σημαίνει πως και ο Επιμενίδης λέει την αλήθεια όταν μας λέει πως λένε ψέματα, αλλά τότε οι κρητικοί είναι πράγματι ψεύτες οπότε κ.λπ. κ.λπ. (κύκλος μπορεί να συνεχιστεί επ' άπειρον).
Φαντάζομαι πως την ίδια απορία με τους ακροατές του Επιμενίδη πρέπει να έχετε και εσείς αφού βλέπετε κάποιον ο οποίος γράφει εδώ και έξη χρόνια για το Internet, να δηλώνει δημόσια πως δεν πρέπει να τον εμπιστεύεστε. Εξηγούμαι λοιπόν αμέσως:
Σε χώρες με ανεπτυγμένες οικονομίες όπως οι ΗΠΑ, οι εταιρείες ερευνών αγοράς δεν πραγματοποιούν μελέτες αποκλειστικά και μόνο κατά παραγγελία όπως στην Ελλάδα. Πολύ συχνά μια μελέτη χρηματοδοτείται από τις ίδιες τις εταιρείες και στη συνέχεια τα αποτελέσματά της πωλούνται σε κάθε ενδιαφερόμενο (ιδιώτες και επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στο χώρο όπου διεξήχθη η έρευνα). Επειδή όμως το αντικείμενο των μελετών αυτών ενδιαφέρει συνήθως μόνο μια ειδική κατηγορία επιχειρηματιών (π.χ. πωλητές παιγνιδιών στο Internet), οι συντάκτες της έρευνας ανακοινώνουν πάντοτε στον τύπο κάποια από τα ευρήματά τους με την ελπίδα πως θα προσελκύσουν το ενδιαφέρον του κοινού το οποίο θα εκτιμήσει την αξία αυτής της, συνήθως πανάκριβης, έρευνας και θα αγοράσει το πλήρες κείμενό της.
Ευρήματα τέτοιων ερευνών δημοσιεύονται συχνά στον ελληνικό τύπο, ενώ το InterBIZ παρουσιάζει μερικές φορές στη στήλη "Ειδήσεις" εκείνα που θεωρεί πως ενδιαφέρουν τους Έλληνες επιχειρηματίες ή όσους χρήστες θέλουν να είναι ενημερωμένοι για τις εξελίξεις στο χώρο του Internet.
Το Internet όμως δεν είναι ένας ομοιογενής χώρος και όσοι χρησιμοποιούν τις έρευνες που διεξήχθησαν σε άλλες οικονομίες και κοινωνίες (συνήθως στις ΗΠΑ) για να βγάλουν συμπεράσματα σχετικά με την ελληνική αγορά διαπράττουν ένα μεγάλο λάθος. Την απόδειξη για το γεγονός αυτό μας την έδωσε, φυσικά, μια άλλη έρευνα (της εταιρείας IDC) η οποία όμως ήταν από τις ελάχιστες που μελέτησαν τους χρήστες του Internet σε ολόκληρο τον κόσμο, χωρίς να επικεντρωθούν σε μια μόνο χώρα ή περιοχή.
Τα αποτελέσματα της μελέτης αυτής, στην οποία συμμετείχαν 29.000 χρήστες του Internet από 100 χώρες, έδειξαν πως, αν και η χρήση του δικτύου είναι πια ένα παγκόσμιο φαινόμενο, οι χρήστες κάθε χώρας έχουν άπειρες ιδιαιτερότητες και δεν είναι δυνατόν να τους αντιμετωπίζουμε όλους ως μια ενιαία μάζα η οποία συμπεριφέρεται πάντοτε με ομοιόμορφο τρόπο σε ολόκληρο τον πλανήτη.
Μερικά από τα εκπληκτικά συμπεράσματα της έρευνας αυτής ήταν:
- Ο τρίτος κόσμος είναι πολύ δραστήριος στο χώρο του ηλεκτρονικού εμπορίου. (Το ένα τρίτο των Ινδών, των Κινέζων και των Χιλιανών χρηστών αγόρασαν κάτι online τους τελευταίους τρεις μήνες.)
- Οι δυτικοευρωπαίοι και οι ασιάτες χρήστες έχουν ταχύτερη dial-up πρόσβαση στο Internet απ' ό,τι οι αμερικανοί! (Το 40% των δυτικοευρωπαίων διαθέτει γραμμές ISDN ταχύτητας 64 ή 128 Kbps, το 22% των ασιατών διαθέτει σύνδεση υψηλής ταχύτητας, ενώ μόνο το 17% των αμερικανών απολαμβάνουν πρόσβαση ταχύτερη από 56 Kbps.)
- Το μεγάλο bandwidth δεν είναι απαραίτητο για την ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου. (Παρά τις χαμηλές ταχύτητες οικιακής πρόσβασης οι αμερικανοί είναι οι πιο φανατικοί online αγοραστές. Το 75% των χρηστών στις ΗΠΑ αγόρασε κάτι online τους τελευταίους τρεις μήνες.)
- Οι γιαπωνέζοι διαθέτουν τον μεγαλύτερο αριθμό συσκευών πρόσβασης στο Internet. (Το ένα τέταρτο των Ιαπώνων χρηστών διαθέτει τουλάχιστον τρεις συσκευές όπως Η/Υ, Web TV ή άλλο τερματικό εξοπλισμό Internet στο σπίτι του.)
- Οι χρήστες έχουν πολύ διαφορετικές γνώσεις και εμπειρίες σε θέματα Η/Υ και δικτύων. (Τεχνικοί, δάσκαλοι, υδραυλικοί και χιλιάδες άλλες επαγγελματικές κατηγορίες χρησιμοποιούν πλέον το Internet σε καθημερινή βάση. Γι' αυτό, η δημιουργία απλών και εύκολων στη χρήση sites γίνεται καθημερινά όλο και πιο επιτακτική.)
Δύο είναι τα διδάγματα της παραπάνω έρευνας για τους Έλληνες επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στο χώρο του Internet:
- Μην επηρεάζεστε πάρα πολύ από έρευνες οι οποίες αναφέρονται σε άλλες κοινωνίες ή οικονομίες. Ακόμη και σε γειτονικές χώρες οι μελετητές της IDC συνάντησαν συχνά τεράστιες διαφορές συμπεριφοράς μεταξύ των χρηστών του Internet.
- Αν στο κοινό σας συμπεριλαμβάνονται και Έλληνες της διασποράς μην τους αντιμετωπίζεται όλους ως ένα ενιαίο σύνολο. Οι ελληνοαυστραλοί δεν συμπεριφέρονται με τον ίδιο τρόπο όπως οι ελληνοαμερικανοί και οι Κύπριοι δεν σκέφτονται πάντοτε όπως οι Ελλαδίτες.
Επιστροφή στο Αρχείο ’ρθρων Παλαιών Τευχών Επιστροφή στις Επιχειρηματικές Σελίδες Copyright 1998, 1999, 2000 Γιώργος Επιτήδειος Υποδείξεις, Ερωτήσεις, Σχόλια στην διεύθυνση gepiti@gepiti.com |