Τι είναι το ubiquitous commerce (u-commerce)
26/10/2001 (Πολλοί ονειρεύονται το αντίθετο, αλλά θα απογοητευτούν.)
Γιώργος Επιτήδειος,
gepiti@gepiti.com
Μαθήματα από το παρελθόν
Την εποχή των δύο μεγάλων ενεργειακών κρίσεων (1973 και 1979) πολλοί εγκατέλειψαν το πετρέλαιο και στράφηκαν προς τα συνθετικά καύσιμα μια και σύμφωνα με όλους τους ειδικούς, αυτά θα προσέφεραν στην ανθρωπότητα:
Ο αγώνας δρόμου για τη βελτίωση της τεχνολογίας παραγωγής συνθετικών καυσίμων οδήγησε τότε σε έναν επενδυτικό πυρετό παρόμοιο με εκείνον που ζήσαμε πρόσφατα στο Internet και ο οποίος δυστυχώς τελείωσε με το ίδιο "απογοητευτικά" αποτελέσματα.
Το τέλος των μεγάλων προσδοκιών όμως, δεν έθεσε τα συνθετικά καύσιμα "εκτός μάχης". Μπορεί να μην κατάφεραν ακόμη να υποκαταστήσουν το πετρέλαιο, αλλά αποτελούν σήμερα μια μεγάλη αγορά με πολλές εφαρμογές και η οποία έχει καταφέρει να επηρεάζει προς όφελος των καταναλωτών ακόμη και τον κατά πολύ μεγαλύτερό της χώρο των παραδοσιακών καυσίμων. (Για παράδειγμα, στα τέλη της δεκαετίας του 80 οι πετρελαϊκές χώρες, υπό την ηγεσία της Σαουδικής Αραβίας, μείωσαν σημαντικά τις τιμές του πετρελαίου για να καταστήσουν αντιοικονομική την παραγωγή συνθετικών καυσίμων και εναλλακτικών πηγών ενέργειας.)
Η συμμετοχή του ηλεκτρονικού εμπορίου στη σύγχρονη οικονομία
Σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, ο ρόλος του e-commerce στη σύγχρονη οικονομική πραγματικότητα φαίνεται ότι θα ακολουθήσει μια πορεία ανάλογη με εκείνη των συνθετικών καυσίμων.
Αρχικά, πολλοί από μας πιστέψαμε ότι αποτελεί τον μεγάλο ανατροπέα και θα αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο συναλλάσσονται οι άνθρωποι. Τώρα όμως που τα όνειρα έδωσαν τη θέση τους στην πραγματικότητα και η αγορά δείχνει σημάδια ωριμότητας, μπορούμε πλέον να προσεγγίσουμε ηλεκτρονικό εμπόριο με καθαρό μυαλό και να αναγνωρίσουμε ότι το e-commerce αποτελεί απλώς έναν από τους πολλούς τρόπους μέσω των οποίο το κοινό θα πραγματοποιεί τις αγορές του.
Πολυκαναλικές πωλήσεις (u-commerce)
Σήμερα, όλοι συζητούν για τις νέες επιλογές που διαθέτει ο καταναλωτής και κυρίως για τα:
M-commerce (Πωλήσεις μέσω κινητών τηλεφώνων)
TV-commerce (Πωλήσεις μέσω Interactive TV)
E-commerce (Πωλήσεις μέσω του Web και των άλλων υπηρεσιών του Internet)
Δεν πρέπει να ξεχνούμε όμως ότι όλα τα παραδοσιακά, δοκιμασμένα και δημοφιλή εμπορικά σχήματα βρίσκονται ακόμη σε λειτουργία και εξακολουθούν να εξυπηρετούν δισεκατομμύρια ανθρώπους σε ολόκληρο τον κόσμο. Ο σύγχρονος καταναλωτής λοιπόν έχει σήμερα στη διάθεσή του:
Πολυκαταστήματα
Μικρά εξειδικευμένα καταστήματα
Μεγάλες αλυσίδες και υπεραγορές
Ενώσεις καταστημάτων
Club αγορών
Πωλήσεις μέσω καταλόγου (mail order)
Πόρτα - πόρτα (door to door)
Τηλεπωλήσεις (μέσω τηλεφώνου)
Direct marketing
Καταναλωτικούς συνεταιρισμούς
Δημοπρασίες
και πολλά άλλα
Κάθε μια από όλες αυτές τις μεθόδους πωλήσεων ήταν κάποτε καινούρια, επαναστατική και υποσχόταν ότι θα αλλάξει τα δεδομένα της οικονομίας και τον τρόπο λειτουργίας της αγοράς. Μέχρι σήμερα όμως, καμία από αυτές δεν κατάφερε ποτέ να "σκοτώσει" μια παλαιότερη.
Φαίνεται, ότι κάθε "τεχνική" πωλήσεων ανταποκρίνεται σε μια διαφορετική ανθρώπινη ανάγκη ή σε ένα διαφορετικό είδος καταναλωτή. Γι' αυτό και μάταια προσπαθούμε να ανακαλύψουμε το "υπερόπλο" που θα αντικαταστήσει όλες τις άλλες μορφές εμπορίου.
Στόχος λοιπόν κάθε επιχείρησης δεν πρέπει να είναι απλώς η υιοθέτηση της πιο σύγχρονης και επαναστατικής τεχνικής πωλήσεων, αλλά η ταυτόχρονη αξιοποίηση όσο το δυνατόν περισσότερων.
Κάθε προϊόν δηλαδή, πρέπει να προσφέρεται στο κοινό μέσα από πολλά διαφορετικά κανάλια διανομής. Έτσι, ο καταναλωτής θα έχει τη δυνατότητα να επιλέξει όποιο τον εξυπηρετεί καλύτερα.
Οι περισσότεροι επιχειρηματίες γνωρίζουν ήδη την αξία του δικτύου διανομής και επιθυμούν να ακούγεται παντού το όνομά τους και να διατίθενται τα προϊόντα τους ακόμη και από το πιο μικρό ή ασήμαντο μαγαζί. Μέχρι σήμερα όμως ο όρος δίκτυο διανομής είχε κυρίως γεωγραφική διάσταση (π.χ. βρισκόμαστε σε αυτή την περιοχή, αλλά όχι σε εκείνη).
Χάρη στο Ubiquitous commerce (u-commerce) το δίκτυο διανομής αποκτά πλέον και την ποιοτική του πλευρά (βρισκόμαστε παντού και είμαστε διαθέσιμοι με όλους τους τρόπους). Γι' αυτό και στα ελληνικά μεταφράζουμε το u-commerce ως πολυκαναλικές πωλήσεις, δηλαδή πωλήσεις μέσα από ένα μεγάλο αριθμό καναλιών διανομής. (H λατινογενής αγγλική λέξη ubiquitous σημαίνει εκτεταμένος ή διαδεδομένος.)
Γενικό συμπέρασμα
Για άλλη μια φορά λοιπόν αποδεικνύεται ότι δεν υπάρχουν μαγικές λύσεις. Η επιτυχία της σύγχρονης επιχείρησης δεν εξαρτάται από την υιοθέτηση της Α ή της Β στρατηγικής, αλλά από την αλλαγή της νοοτροπίας των στελεχών της και τη λειτουργική ενσωμάτωση σε αυτήν κάθε αξιόλογης νέας τεχνολογίας και πρακτικής.
Δυστυχώς όμως ο σύγχρονος κόσμος είναι γεμάτος από νέες ιδέες, τεχνολογίες και τεχνικές. Γι' αυτό και η επιλογή μεταξύ αυτών είναι πλέον μια πολύ δύσκολη υπόθεση. Με αυτό το θέμα όμως θα ασχοληθούμε σε επόμενο άρθρο.
Γιώργος Επιτήδειος
Επιστροφή στο Αρχείο ’ρθρων Παλαιών Τευχών Επιστροφή στις Επιχειρηματικές Σελίδες © 2005 Γιώργος Επιτήδειος Υποδείξεις, Ερωτήσεις, Σχόλια στην διεύθυνση gepiti@gepiti.com |