[InterBIZ Newsletter Logo]

Τι σημαίνουν τα στατιστικά στοιχεία δημοτικότητας ενός web site
(1/9/2000) Γιώργος Επιτήδειοςgepiti@gepiti.com

 

Πριν από μερικές δεκαετίες, ένας αμερικανός επιχειρηματίας είχε δηλώσει: "Γνωρίζω ότι το 50% των χρημάτων που δαπανώ στη διαφήμιση πηγαίνει χαμένο. Το πρόβλημα είναι πως δεν γνωρίζω ποιο 50% είναι αυτό για να σταματήσω να το πληρώνω". Αυτό το γεγονός (η αναγκαιότητα της διαφήμισης, αλλά και η αδυναμία μας να εκτιμήσουμε την πραγματική αποδοτικότητά της) έχει οδηγήσει πολλά στελέχη επιχειρήσεων οι οποίες προβάλλονται στο Web σε μια περίεργη μορφή μοιρολατρίας, παραίτησης και ασυδοσίας.

Μοιρολατρίας διότι βλέπουν το Web ως άλλο ένα παραδοσιακό (δηλαδή μη μετρήσιμο) διαφημιστικό μέσο. Παραίτησης διότι αδυνατούν να κατανοήσουν ποια είναι τα μετρήσιμα στοιχεία που πρέπει να παρακολουθούν (εγώ δεν είμαι "κομπιουτεράς" και δεν καταλαβαίνω). Ασυδοσίας διότι οποιαδήποτε αξιόπιστη μέτρηση συνοδεύεται από αντικειμενικά κριτήρια αποδοτικότητας τα συμπεράσματα των οποίων δεν είναι πάντοτε ευχάριστα. ("Τόσο λίγες επισκέψεις έχουμε; Τότε ή πρέπει να αλλάξουμε συνεργάτη ή να σταματήσουμε να ρίχνουμε τόσα λεφτά σ' αυτό το πράγμα.")

Η παρακολούθηση των στατιστικών στοιχείων κίνησης ενός web site πέφτει επίσης θύμα προκαταλήψεων και παρανοήσεων πολλών δεκαετιών τις οποίες, σκόπιμα, ο διαφημιστικός κόσμος έχει αφήσει αδιευκρίνιστες διότι με τον τρόπο αυτό εξυπηρετούνται καλύτερα τα συμφέροντά του. Για παράδειγμα, ακούμε συχνά να γίνονται σχόλια της μορφής: "Βάλαμε διαφήμιση σε αυτό το περιοδικό, που έχει κυκλοφορία Χ φύλλα (κάτι που συνήθως είναι αδύνατο να ελεγχθεί από το διαφημιζόμενο) και διαβάζεται από 3Χ αναγνώστες (σύμφωνα με "αξιόπιστες" έρευνες που συνήθως έγιναν κατά παραγγελία του ίδιου του περιοδικού). Συμπεραίνουμε λοιπόν πως τη διαφήμισή σας αγαπητέ πελάτη την είδαν 3Χ άνθρωποι."

Ακόμη όμως και αν δεχθούμε την πολύ απίθανη υπόθεση ότι όλα τα παραπάνω στοιχεία είναι ακριβή, δεν μπορούμε ποτέ να γνωρίζουμε πόσοι άνθρωποι, από αυτούς που πήραν στα χέρια τους το συγκεκριμένο τεύχος, ξεφύλλισαν πράγματι το περιοδικό (ελάχιστοι άνθρωποι μελετούν προσεκτικά όλα τα έντυπα που λαμβάνουν ή αγοράζουν), ή πόσο χρόνο έμεινε η ματιά τους πάνω στη διαφήμισή μας, ή αν ο τηλεθεατής παρακολούθησε πράγματι όσες τηλεοπτικές διαφημίσεις προβλήθηκαν και δεν έκανε ζάπινγκ ή δεν βρήκε ευκαιρία να πάει στην τουαλέτα.

Θέλοντας λοιπόν να βοηθήσουμε στον εξορθολογισμό του χώρου της δημιουργίας και συντήρησης web sites, σας παρουσιάζουμε εδώ τους σημαντικότερους όρους τους οποίους πρέπει να γνωρίζετε όταν παρακολουθείτε τα στατιστικά στοιχεία κίνησης ενός site. Όπως θα παρατηρήσετε, τα νούμερα αυτά δεν μας δίνουν πάντοτε όσες πληροφορίες θα επιθυμούσαμε. Για παράδειγμα δεν μπορούμε ποτέ να γνωρίζουμε τον ακριβή αριθμό των ανθρώπων που επισκέφθηκαν κάποιες web σελίδες (αν και όπως προαναφέρθηκε ούτε πουθενά αλλού είναι πραγματικά δυνατόν κάτι τέτοιο). Ωστόσο, το web αποτελεί χωρίς καμία αμφιβολία το περισσότερο μετρήσιμο απ' όλα τα διαφημιστικά μέσα και μάς παρέχει μεγάλη πληθώρα δεδομένων πολλά από τα οποία μπορούν να αποδειχθούν εξαιρετικά πολύτιμα για τη σχεδίαση της διαφημιστικής στρατηγικής μιας επιχείρησης.

Τα σημαντικότερα από τα πληροφοριακά στοιχεία τα οποία μας παρέχονται για τη δημοτικότητα ενός web site είναι:

Hits

Ο αριθμός των hits αναφέρεται στο σύνολο των αρχείων τα οποία ζητήθηκαν από ένα web server. Υπενθυμίζεται ότι κάθε web σελίδα αποτελείται από ένα αρχείο HTML, καθώς και από τα αρχεία όλων των γραφικών (φωτογραφίες, ζωγραφιές, εικονίδια κ.λπ.) που περιέχει. Έτσι, η επιτυχημένη ή μη αίτηση αποστολής μιας σελίδας με 2 φωτογραφίες και 3 γραφικά (π.χ. navigation buttons) στον Η/Υ ενός χρήστη καταγράφεται από τον web server ως 6 hits (ένα για το αρχείο HTML + 2 αρχεία για τις φωτογραφίες + 3 αρχεία για τα γραφικά).

Επειδή ο αριθμός των φωτογραφιών και των γραφικών διαφέρει από σελίδα σε σελίδα τα hits είναι αναξιόπιστα ως μέτρο υπολογισμού της δημοτικότητας ενός site και πρέπει να χρησιμοποιούνται μόνο ως ένα προσεγγιστικό μέτρο του φόρτου που δημιουργεί το site στον web server. Δυστυχώς, είτε από άγνοια είτε (συνηθέστερα) από υπολογισμό, πολλοί εξισώνουν hits με σελίδες ή, ακόμη χειρότερα, με χρήστες με αποτέλεσμα να δημιουργούνται λανθασμένες εντυπώσεις (υπάρχουν ακόμη sites που ισχυρίζονται ότι τα επισκέφθηκαν περισσότεροι Έλληνες χρήστες απ' όσοι υπάρχουν).

Requests

Τα requests αναφέρονται στο σύνολο των αρχείων HTML τα οποία παραδόθηκαν επιτυχώς από τον web server. Επειδή κάθε σελίδα αποτελείται από ένα και μόνο αρχείο HTML τα requests δηλώνουν τον συνολικό αριθμό των web σελίδων οι οποίες ζητήθηκαν από τους χρήστες, καθώς και πόσες φορές ζητήθηκε κάθε μια από αυτές.

Τα requests μπορούν να μας παραπλανήσουν μόνο στην περίπτωση sites τα οποία χρησιμοποιούν frames, διότι κάθε σελίδα με frames αποτελείται στην πραγματικότητα από τόσες σελίδες όσα και τα frames που περιέχει συν μια (τη σελίδα που καλεί όσες παρουσιάζονται μέσα στα frames της). Γι' αυτό, σε παρόμοιες περιπτώσεις πρέπει να διορθώνουμε ανάλογα τον αριθμό των requests έτσι ώστε αυτός να ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα (το είδος και η δυσκολία της διόρθωσης εξαρτάται από τον τρόπο σχεδιασμού του site).

Impressions

Ο όρος αυτός χρησιμοποιείται κυρίως για διαφημίσεις και μας δηλώνει πόσες φορές εμφανίστηκε κάτι (συνήθως ένα διαφημιστικό banner) στον browser του χρήστη. Θεωρητικά τα impressions θα έπρεπε να είναι όσα και τα requests (όσες φορές εμφανίστηκε η σελίδα, άλλες τόσες θα εμφανίστηκε και το banner που περιέχεται σε αυτήν). Επειδή όμως συνήθως ο χρήστης λαμβάνει το κείμενο της σελίδας πριν από τα γραφικά και κάποιες από τις εικόνες εμφανίζονται πιο γρήγορα από άλλες είναι πιθανό να κάνει κλικ σε μια παραπομπή πριν ακόμη φορτωθεί το banner που μας ενδιαφέρει.

Γι' αυτό, αν είναι δυνατόν, προτιμούμε να ελέγχουμε πόσες φορές φορτώθηκε επιτυχώς το αρχείο του banner (πόσα hits καταγράφηκαν γι' αυτό). Αυτή η μορφή καταμέτρησης όμως δεν πρέπει να χρησιμοποιείται όταν το ίδιο banner (με το ίδιο όνομα αρχείου) βρίσκεται καταχωρημένο σε περισσότερες από μια σελίδες του ίδιου site, διότι σε αυτή την περίπτωση ο web server θα καταγράψει μόνο ένα impression, ενώ ο browser θα εμφανίσει το banner σε όλες τις σελίδες που το περιέχουν και έτυχε να ζητήσει ο χρήστης. Αυτό συμβαίνει διότι στις επαναληπτικές εμφανίσεις σε άλλες σελίδες ο browser θα καλέσει το banner από την προσωρινή μνήμη του (cache) και δεν θα ζητήσει την εκ νέου αποστολή του από τον web server.

Users ή Unique IP Addresses

Αν ο web server δεν χρησιμοποιεί cookies (βλέπε παρακάτω) τότε ο αριθμός των users ("επισκεπτών") ενός site θεωρείται ίσος με τον αριθμό των IP διευθύνσεων από τις οποίες ζητήθηκαν σελίδες. Το νούμερο αυτό είναι προσεγγιστικό και πολλές φορές υποεκτιμά τον αριθμό των επισκεπτών, καθώς πολλοί χρήστες (συνήθως από εταιρείες) δεν έχουν IP διευθύνσεις στα μηχανήματά τους, αλλά διαθέτουν πρόσβαση στο web μέσω ενός proxy. Έτσι, αν δύο ή περισσότεροι χρήστες επισκεφθούν το ίδιο site, ο web server θα καταγράψει μόνο μια IP διεύθυνση (τον proxy) και θα θεωρήσει πως υπάρχει μόνο ένας επισκέπτης. Επίσης πολλοί υπολογιστές έχουν σταθερή IP διεύθυνση (static), αλλά χρησιμοποιούνται από πολλούς χρήστες (π.χ. σε ένα Internet Cafe). Και σε αυτή την περίπτωση αν δύο ή περισσότεροι χρήστες ζητήσουν σελίδες από το ίδιο site θα θεωρηθούν ως ένας επισκέπτης.

Η χρήση των IP διευθύνσεων μπορεί όμως και να οδηγήσει σε υπερεκτίμηση του αριθμού των επισκεπτών, διότι οι περισσότεροι dial-up χρήστες διαθέτουν πρόσβαση dynamic PPP. Δηλαδή, κάθε φορά που συνδέονται στο δίκτυο, τους δίνεται μια IP διεύθυνση (από το σύνολο όσων διαθέτει ο παροχέας) η οποία τους "ανήκει" μόνο κατά τη διάρκεια της σύνδεσής τους. Όταν αποσυνδεθούν, την "επιστρέφουν πίσω" και όταν συνδεθούν και πάλι θα ζητήσουν να τους αποδοθεί μια νέα διεύθυνση η οποία μπορεί να είναι η ίδια με πριν, αλλά μπορεί να είναι και κάποια άλλη (οι διευθύνσεις μοιράζονται στην τύχη).

Έτσι, ένας χρήστης μπορεί να επισκέφθηκε δύο φορές το ίδιο site, χρησιμοποιώντας διαφορετική κάθε φορά IP διεύθυνση, οπότε θα θεωρηθεί ως δύο ξεχωριστοί επισκέπτες. Αντίστοιχα, δύο dial-up χρήστες μπορεί να επισκεφθούν το site χρησιμοποιώντας την ίδια IP διεύθυνση (έτυχε όταν αποσυνδέθηκε ο ένας να αποδόθηκε η ίδια διεύθυνση στον άλλον), οπότε θα θεωρηθούν ως ένας επισκέπτης.

Προσεγγιστικά πάντως μπορούμε να πούμε ότι οι επισκέπτες ενός site είναι τουλάχιστον όσοι και οι users του.

Μια ακριβέστερη καταμέτρηση επιτυγχάνεται στην περίπτωση που χρησιμοποιούμε cookies, διότι τότε ο web server δίνει σε κάθε υπολογιστή που επισκέπτεται το site ένα μικρό αρχείο κειμένου το οποίο χρησιμοποιείται ως αναγνωριστική ετικέτα (π.χ. εσύ είσαι ο επισκέπτης 32.528/12092000). Έτσι, οι επισκέπτες αναγνωρίζονται πλέον από τα μηχανήματά τους και όχι από τις συχνά μεταβαλλόμενες IP διευθύνσεις.

Φυσικά, αν ο χρήστης επισκεφθεί το site από δύο διαφορετικούς Η/Υ (π.χ. στο σπίτι και στο γραφείο) θα λάβει δύο cookies και γι' αυτό θα υπολογίζεται ως δύο χρήστες. Επίσης, αν ο browser που χρησιμοποιείται από τον χρήστη δεν υποστηρίζει cookies (είτε επειδή είναι παλαιός είτε επειδή ο χρήστης τα έχει απενεργοποιήσει) η τεχνική αυτή δεν θα αποδώσει. Τέλος, σε πολλές περιπτώσεις τα cookies δεν λειτουργούν αν ο επισκέπτης διαθέτει πρόσβαση μέσω proxy (η υποστήριξή τους ή όχι εξαρτάται από τις ρυθμίσεις του system administrator).

Visits (ή sessions)

Κάθε φορά που ζητούμε μια web σελίδα (δίνοντας στη διεύθυνσή της στον browser ή κάνοντας κλικ σε μια παραπομπή) ο υπολογιστής μας συνδέεται με τον web server ο οποίος φιλοξενεί τη σελίδα, λαμβάνει ένα αντίγραφό της και στη συνέχεια (αφού βεβαιωθεί πως η σελίδα έφτασε χωρίς πρόβλημα) διακόπτει τη σύνδεση με τον server από τον οποίον την παρέλαβε. Αν, αμέσως μετά, ζητηθεί και δεύτερη σελίδα από το ίδιο site τότε θα πραγματοποιηθεί μια νέα σύνδεση με τον ίδιο web server η οποία θα διακοπεί και πάλι όταν ολοκληρωθεί η μεταφορά της σελίδας.

Αν λοιπόν εμείς επισκεφθούμε τη σελίδα Χ ενός site και από αυτή κάνουμε κλικ σε μια παραπομπή προς τη σελίδα Ψ τότε ο web server θα καταγράψει δύο ξεχωριστές και ανεξάρτητες μεταξύ τους συνδέσεις (μια για τη σελίδα Χ και μια για την Ψ) οι οποίες όμως έγιναν όλες με την ίδια IP διεύθυνση.

Αν ο χρήστης έχει static IP διεύθυνση και καταγράφηκε μια σειρά από επισκέψεις του από τις 12:05 έως τις 12:23 (12:05 σελίδα Α, 12:08 σελίδα Β κ.ο.κ.) και μια δεύτερη σειρά από τις 15:22 έως τις 15:46 της ίδιας ημέρας είναι λογικό να υποθέσουμε ότι δεν είναι δυνατόν να μελετούσε την ίδια σελίδα από τις 12:23 έως τις 15:22. Το πιο πιθανό είναι ότι μετά τη σελίδα των 12:23 είτε αποσυνδέθηκε και ξαναμπήκε στο δίκτυο στις 15:22, είτε επισκέφθηκε άλλους δικτυακού τόπους και στις 15:22 "επέστρεψε" στο δικό μας site (δηλαδή ζήτησε κάποια ακόμη σελίδα από αυτό). Γι' αυτό και σ' αυτή την περίπτωση θεωρούμε ότι είχαμε ένα user αλλά δύο visits (ή sessions), δηλαδή πως από το ίδιο μηχάνημα (ή από το ίδιο άτομο) δεχθήκαμε δύο επισκέψεις.

Το κριτήριο με το οποίο αποφασίζουμε αν δύο επισκέψεις ανήκουν στο ίδιο ή σε διαφορετικό session είναι ο χρόνος που μεσολαβεί μεταξύ τους. Τρεις ώρες (όπως στο παραπάνω παράδειγμα) σημαίνουν ότι έχουμε ξεχωριστό session, ενώ 10 λεπτά σημαίνουν πως ο επισκέπτης θεωρείται "ενεργός". Συνήθως, θεωρούμε ότι πραγματοποιείται ένα καινούριο session όταν μεσολαβούν πάνω από 30 λεπτά μεταξύ δύο αιτημάτων από την ίδια IP διεύθυνση. Το νούμερο αυτό όμως είναι αυθαίρετο και μπορεί να τροποποιηθεί αν οι επισκέψεις σε κάποιο site έχουν ορισμένες ιδιαιτερότητες.

Επειδή τα visits μας πληροφορούν για τον αριθμό των επισκέψεων σε ένα site μπορούμε να πούμε ότι οι επισκέπτες ενός web site μπορούν να είναι το πολύ τόσοι όσα και τα visits που έχει δεχθεί.

Φυσικά, η εκτίμηση ότι ο αριθμός των επισκεπτών είναι ίσος με εκείνον των visits είναι υπερβολική, καθώς πολλοί χρήστες επιστρέφουν στο ίδιο site με άλλη IP διεύθυνση (λόγω proxy, dynamic PPP συνδέσεων κ.λπ.). Ωστόσο, αποτελεί ένα καλό μέτρο για να γνωρίζουμε τον μέγιστο αριθμό ανθρώπων οι οποίοι μπορεί να επισκέφθηκαν στο web site μας.

Φυσικά, και αυτή η μέθοδος μέτρησης έχει μειονεκτήματα. Για παράδειγμα, στους επισκέπτες με dynamic PPP σύνδεση, δεν είναι δυνατόν (αν δεν χρησιμοποιούμε cookies) να γνωρίζουμε αν η σελίδα Χ (που ζητήθηκε από την IP διεύθυνση 195.170.0.2 στις 12:05) και η σελίδα Ψ (που ζητήθηκε από την ίδια IP διεύθυνση στις 12:17) παρουσιάστηκαν πράγματι στο ίδιο άτομο, διότι ο επισκέπτης της σελίδας Χ μπορεί να αποσυνδέθηκε στις 12:10 και την IP διεύθυνσή του να έλαβε ένας άλλος χρήστης ο οποίος μόλις συνδέθηκε ζήτησε αμέσως τη σελίδα Ψ. Η πιθανότητα όμως να συμβεί κάτι τέτοιο είναι αρκετά χαμηλή.

Average requests per visit

Το νούμερο αυτό δηλώνει πόσες σελίδες είδε (ζήτησε) ο μέσος επισκέπτης σε κάθε επίσκεψή του. Όσο μεγαλύτερο είναι αυτό το νούμερο, τόσο πιο χρήσιμο θεώρησε το site ο επισκέπτης και γι' αυτό θέλησε να δει περισσότερες σελίδες του.

Request duration

Δηλώνει πόσο χρόνο αφιέρωσε σε κάθε σελίδα ο επισκέπτης μέχρι να ζητήσει μια άλλη του ίδιου site (δηλαδή πόσος χρόνος μεσολάβησε μεταξύ δύο συνεχόμενων requests). Μικρός χρόνος σημαίνει είτε ότι το περιεχόμενο της σελίδας δεν κρίθηκε αξιόλογο είτε ότι το site δεν έχει καλή σχεδίαση και ο επισκέπτης υποχρεώνεται να ψάξει σε πολλές "άχρηστες" γι' αυτόν σελίδες μέχρι να βρει το πληροφοριακό υλικό που τον ενδιαφέρει (ή μέχρι να εγκαταλείψει την προσπάθεια). Η άθροιση όλων των Request durations κάθε χρήστη μας δίνει το Visit duration.

Entry pages

Οι σελίδες τις οποίες φορτώνουν πρώτες οι επισκέπτες ενός site. Η home page είναι η συνηθέστερη entry page. Αν όμως παρατηρήσουμε πως υπάρχουν και άλλες τότε αυτό σημαίνει ότι για κάποιο λόγο οι χρήστες θεωρούν αυτές τις σελίδες τόσο σημαντικές που "πηγαίνουν" απευθείας εκεί χωρίς να έχουν επισκεφθεί τη home page ή κάποια άλλη σελίδα του site.

Exit pages

Οι τελευταίες σελίδες που βλέπουν οι χρήστες πριν εγκαταλείψουν το site. Με το στοιχείο αυτό μαθαίνουμε ποιες σελίδες περιείχαν αυτό που ήθελαν οι χρήστες (και αφού το βρήκαν μετά έφυγαν) ή σε ποια σελίδα εγκαταλείπουν συνήθως την προσπάθεια να βρουν αυτό που θέλουν και "φεύγουν".

Errors (ή 404 Errors)

Ποια URLs ζητήθηκαν και παρουσίασαν μήνυμα λάθους (ότι δεν υπήρχε η διεύθυνση). Με το στοιχείο αυτό μπορούμε να δούμε ποια εσωτερικά links έχουν πρόβλημα ή ποια URLs του site μας τα οποία δεν υπάρχουν πια ζητούνται από τους χρήστες του δικτύου (π.χ. σελίδες που δεν υπάρχουν πια και προς τις οποίες υπάρχουν παραπομπές από άλλα sites).

Referrer Data (ή Referrals)

Ποιες λέξεις κλειδιά χρησιμοποιήθηκαν από τους χρήστες μιας μηχανής αναζήτησης και τους οδήγησαν τελικά σε αυτό το site.

Τα παραπάνω στοιχεία είναι τα σημαντικότερα απ' όσα πρέπει να γνωρίζει κάθε υπεύθυνος ενός web site για να παρακολουθεί τη δημοτικότητά του και να ανακαλύπτει τις ενέργειες οι οποίες απαιτούνται για την αύξησή της. Υπάρχουν φυσικά και πολλοί άλλοι λιγότερο σημαντικοί όροι (π.χ. το Ad click το οποίο καταγράφει, με τη χρήση ειδικού λογισμικού, το clickthrough ενός banner). Επίσης, μερικές από τις υπηρεσίες παροχής στατιστικών στοιχείων δημοτικότητας πιθανώς να χρησιμοποιούν ορολογία λίγο διαφορετική από εκείνη που περιγράψαμε εδώ (π.χ. Page views αντί για Requests). Ωστόσο, το περιεχόμενο των όρων είναι σχεδόν πάντοτε το ίδιο και αν γνωρίζετε τα παραπάνω θα μπορείτε να διαβάσετε οποιοδήποτε traffic analysis report χωρίς καμία δυσκολία.

Αναφορές δημοτικότητας παρέχουν όλες οι σοβαρές εταιρείες web hosting της Ελλάδος και του εξωτερικού. Μπορείτε να μελετάτε τις αναφορές αυτές (συνήθως είναι μηνιαίες) ή αν δεν σας ικανοποιούν (συχνά περιέχουν πολύ λίγα στοιχεία λόγω της μεγάλης υπολογιστικής ισχύος που απαιτείται για την παραγωγή τους) έχετε τη δυνατότητα να ζητήσετε τη λήψη των "row log files" (των πρωτογενών αρχείων στα οποία καταγράφονται αυτές οι πληροφορίες) και να τα αναλύσετε μόνοι μέσω ειδικού λογισμικού (π.χ. Microsoft site server, Web trends κ.λπ.) ή χρησιμοποιώντας μια βάση δεδομένων την οποία θα κατασκευάσετε μόνοι σας. Αυτή είναι η ισχυρότερη και η πιο ευέλικτη λύση, αλλά συνιστάται μόνο για καλούς γνώστες σχεδιασμού και χρήσης βάσεων δεδομένων.

Επίσης, τελευταία έχουν αρχίσει να γίνονται αρκετά δημοφιλείς υπηρεσίες ανάλυσης δημοτικότητας όπως οι IBM's SurfAid Analytics (http://surfaid.dfw.ibm.com), HitBox Enterprise (http://get.hitbox.com) και WebTrends Live (http://www.webtrendslive.com) οι οποίες λειτουργούν με την τοποθέτηση ειδικού κώδικα σε κάθε σελίδα του site. Το κύριο πλεονέκτημά τους είναι ότι όλη η επεξεργασία γίνεται από έναν τρίτο χωρίς τη δική μας ανάμιξη. Τα μειονεκτήματά τους είναι η τοποθέτηση του ειδικού κώδικα σε όλες τις σελίδες του site (κάτι αρκετά επίπονο) και η πρόκληση μιας μικρής καθυστέρησης στο φόρτωμα κάθε σελίδας, καθώς ο ειδικός κώδικας που προστίθεται στη σελίδα πρέπει να ενημερώνει το site της υπηρεσίας ανάλυσης δημοτικότητας κάθε φορά που αυτή ζητείται από ένα χρήστη.

Θα ολοκληρώσουμε αυτό το άρθρο τονίζοντας για άλλη μια φορά ότι όλα τα στοιχεία μέτρησης δημοτικότητας που αναφέρθηκαν παραπάνω έχουν προσεγγιστική και όχι απόλυτη ισχύ. Είναι λοιπόν αξιόπιστα για τη συντριπτική πλειοψηφία των sites, αλλά σε πολύ ειδικές περιπτώσεις πιθανώς να επιβάλλεται ένας διαφορετικός τρόπος ερμηνείας τους.

Αυτό πάντως σε καμία περίπτωση δεν μειώνει τη χρησιμότητά τους. Το web αποτελεί σήμερα χωρίς καμία αμφιβολία το καλύτερα μετρήσιμο απ' όλα τα διαφημιστικά μέσα. Έτσι, μας επιτρέπει να αναγνωρίζουμε γρήγορα τα λάθη της στρατηγικής μας και να προσαρμόζουμε άμεσα την εταιρική πολιτική στις διαθέσεις των χρηστών και τις ανάγκες της στιγμής. Η μελέτη των στατιστικών αποτελεί κατά γενική ομολογία μια επένδυση η οποία αξίζει με το παραπάνω τα χρήματα και τον χρόνο που θα της διαθέσουμε.

Γιώργος Επιτήδειος

Αποκτήστε μια δωρεάν συνδρομή στο InterBIZ

Επιστροφή στο Αρχείο ’ρθρων Παλαιών Τευχών
Επιστροφή στις Επιχειρηματικές Σελίδες

© 2005 Γιώργος Επιτήδειος
Υποδείξεις, Ερωτήσεις, Σχόλια στην διεύθυνση gepiti@gepiti.com